گسترش مناسبات ایران و زیمبابوه، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران، محمدتقی حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه در امور بین الملل با اعلام این خبر گفت: کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می دهد که اجلاس هفتم آن در تهران برگزار گشت و قرار است هشتمین نشست کمیسیون این هفته در زیمبابوه به ریاست وزیر کار کشورمان و وزیر امور خارجه زیمبابوه در حراره تشکیل شود.

گسترش مناسبات ایران و زیمبابوه، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی

قائم مقام وزیر کار در امور بین الملل به همکاری های رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران با زیمبابوه اشاره کرد و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری با کشورهای در حال توسعه اهمیت قائل است.

وی افزود: نگاه ایران به کشورهای آفریقایی مبتنی بر احترام و برای توسعه عادلانه است. آفریقا اگرچه قربانی مناسبات ناعادلانه جهانی بوده و هنوز از رابطه استعماری که کشورهای غربی با ساکنان این قاره داشته اند، رنج می برد اما دارای ظرفیت های اقتصادی زیادی است که در آینده نزدیک جایگاه قابل توجهی به کشورهای این قاره خواهد داد.

این مقام مسئول در وزارت کار توجه روز افزون کشورها به ویژه کشورهای با اقتصاد نوظهور همچون چین و هند به قاره آفریقا را نشان از اهمیت این قاره در مبادلات آینده جهانی دانست و افزود: چین طراز تجاری خود با افریقا را از مرز 130 میلیارد دلار عبور داده که عمدتا فروش کالا و خدمات از سوی چین است. البته برای رسیدن به چنین جایگاهی اقدامات مختلفی را انجام داده که از جمله آنها تخصیص بیش از 15 میلیارد دلار کمک توسعه ای در چند سال گذشته از سوی چین به قاره آفریقا بوده است.

حسینی به همکاری های کشورمان با زیمبابوه اشاره کرد و گفت: ایران در بخش های مختلف اقتصادی زیمبابوه از جمله صنایع نساجی، کارخانه ساخت تراکتور، فعالیت های معدنی و بازسازی و تعمیر تأسیسات حمل و نقل هوایی زیمبابوه حضور دارد و به خاطر رابطه محبت آمیز بین دو کشور امکان افزایش همکاری های بیشتر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی حضور دارند و برنامه گسترده ای برای افزایش حضور شرکت های ایرانی در زیمبابوه در دستور کار است. همزمان با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور، نمایشگاهی از توانمندی های بنگاه های بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران در حراره تشکیل می شود که در آن قابلیت های صنعتی و اقتصادی این بنگاه ها با توجه به نیازهای زیمبابوه ارائه خواهد شد.

حسینی گفت: این نمایشگاه با حضور رئیس جمهور زیمبابوه و وزیر تعاون، کار و رفاه افتتاح خواهد شد، همچنین در این سفر وزیر کار در کنفرانس بخش تعاون و بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان سخنران کلیدی حضور خواهد یافت.

این کنفرانس با حضور تعدادی از وزرای کشورهای در حال توسعه از جمله وزیر بنگاه های کوچک اندونزی، وزیر بنگاه های کوچک آفریقای جنوبی، وزیر بنگاه های کوچک سیشل و وزیر برنامه ریزی اقتصادی و وزیر بنگاه های کوچک زیمبابوه و تعدادی از صاحبنظران این حوزه تشکیل می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 281

به "گسترش مناسبات ایران و زیمبابوه، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش مناسبات ایران و زیمبابوه، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید