خبرنگاران تحقق جهش فراوری در گروه دیپلماسی فعال

به گزارش مجله ستاره، ساری - خبرنگاران - استاد بازاریابی بین المللی دانشگاه ماندران دسترسی به بازارهای بین المللی را موتور پیش بردن و تحقق شعار سال دانست و گفت : دیپلماسی فعال سیاسی و مالی موثرترین نقش را در تحقق شعار جهش فراوری دارد.

خبرنگاران تحقق جهش فراوری در گروه دیپلماسی فعال

دکتر میثم شیرخدایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تحقق شعار جهش فراوری را نیازمند الزاماتی دانست و اضافه نمود : انتخاب شعار جهش فراوری نشان دهنده اهمیتی است که برای تحقق این موضوع در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قالب این شعار، خواسته شده سطح زندگی مردم تغییری جدی پیدا کند، گفت : انتخاب این شعار نشان می دهد در این زمینه خلا در بخشی از زندگی مردم ایران وجود دارد و از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

این استاد بازاریابی بین الملل دانشگاه مازندران گفت : به دلیل مسائلی که وجود دارد شعار جهش فراوری انتخاب شده و حاکمیت و دولت باید به سمت تحقق این شعار بروند.

شیرخدایی با اشاره به اینکه تحقق جهش فراوری، وابسته به سیاست تنش زدایی در سطح منطقه ای و بین المللی است ، اضافه نمود : اگر دولت، مجری تحقق شعار جهش فراوری است باید از دیپلماسی فعال در سطح منطقه و بین الملل بهره برده و بتواند تنش های موجود را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم جلب اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی در تحقق شعار جهش فراوری، توضیح داد: با از بین بردن تنش های بین المللی و منطقه ای، این اعتماد برای سرمایه گذاران به وجود می آید و سرمایه گذاری در کشور به افزایش فراوری و صادرات می انجامد و در نهایت می توان انتظار داشت شعار جهش فراوری محقق گردد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی در تحقق جهش فراوری، اضافه نمود: باید آحاد مختلف مردم در بخش دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی، نگاه قانون مدار داشته باشند و سرمایه اجتماعی که مبتنی بر صداقت و اعتماد است، می تواند بخش خصوصی و دولتی را در تحقق شعار جهش فراوری یاری کند.

سیاست زدایی از اقتصاد

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه برای تحقق شعار جهش فراوری، نوع نگاه دولت و حاکمیت به بخش خصوصی باید تغییر کند، اظهار داشت: نهادهای مختلف حاکمیتی و دولتی سال هاست که در کشور، خود را رقیب بخش خصوصی می دانند و تا زمانی که با ادبیات رقابت با بخش خصوصی صحبت و تعامل داشته باشند، نمی توان خیلی توقع داشت که بخش خصوصی به جهش فراوری دست یابد ، چرا که این رقابت منصفانه نیست و اعتماد بخش خصوصی برای حضور در عرصه اقتصادی و فراوریی کاهش می یابد.

این استاد مدیریت با اشاره به اینکه برای تحقق شعار جهش فراوری ، نیازمند بازارهای مصرفی هستیم، گفت: هر اندازه بازار مصرفی عظیمتری داشته باشیم فراوری هم بیشتر معنا می یابد و زمانی بازار مصرفی گسترده می گردد که به بازارهای بین المللی دست یابیم.

شیرخدایی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مسائل ناشی از تحریم ها، امکان صادرات آسان برای بسیاری از بنگاه های اقتصادی ما فراهم نیست، توضیح داد: دسترسی ما محدود به بازارهای داخلی است و برای تحقق شعار جهش فراوری، مستلزم دسترسی به بازارهای بین المللی بدون محدودیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما مانند کودکی خسته است که تحت فشار قرار گرفته است و از طرفی هم با افزایش انتظارات روبرو است، ادامه داد: در مقابل، آرامش اقتصادی و امکان همکاری بین المللی را هم از این کودک گرفته ایم و تحت تاثیر فضای سیاسی است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: انتظارات ما از اقتصاد فعلی، بیشتر از توان آن است، چرا که داده ای به این اقتصاد تزریق نکردیم و بیش از توان، انتظار افزایش کیفی و کمی داریم.

وی اظهار داشت: جهش فراوری زمانی اتفاق می افتد که سرمایه های مختلفی که در کشور وجود دارد وارد چرخه فراوری گردد در حالی که اکنون حجم زیادی از سرمایه کشور در بخش نامولد طلا و ارز صرف می گردد، سرمایه گذاری باید در زمینه فراوری واقعی، انجام گردد تا به نتیجه مطلوب جهش در فراوری دست یابیم.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با تاکید بر نقش فناوری های نوین در زمینه تحقق جهش فراوری، گفت: تجربه کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی نشان می دهد تمرکز این کشورها بر فناوری های نوین، توانسته بعدها نیروی محرک دیگر بخش های اقتصادی این کشورها باشد.

شرایط سخت دولت در کرونا

شیرخدایی در باره کوشش دولت در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت در شرایط تحریم، اظهار کرد: می توان سئوال را اینگونه بیان کرد که آیا در این شرایط می شد، عملکرد بهتری داشت.

وی با بیان اینکه به نظر من عملکرد دولت در این زمینه قابل دفاع نیست، اضافه نمود: فارغ از اینکه چه دولتی از چه جناحی، بر سر کار است در این شرایط سیاسی نمی توانیم توقع زیادی داشته باشیم.

شیرخدایی با اشاره به اینکه تحریم ها به شدت اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده است، توضیح داد: بخواهیم یا نه، نمی توانیم در این شرایط نفت بفروشیم و در این فضاست که کمبودها و نارسایی های مدیریتی بیشتر معین می گردد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در یکی 2 سال اخیر در فروش نفت دچار مسائلی هستیم، ادامه داد: دولت کوشش نموده کتابچه بودجه را فارغ از درآمدهای نفتی و مبتنی بر درآمد داخلی تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 99 هم نرخ دلار نیمایی را هشت هزار و 500 تومان قرار داده اند، اظهار کرد: می دانیم نرخی که برای دلار نیمایی در نظر گرفته شده نرخ واقعی نیست و خروجی این اتفاق، آن می گردد که دولت باز هم دچار کسری بودجه است، از طرفی هم دولت فشار اصلی را در بودجه 99 بر افزایش اقتصادیات قرار داده است.

این استاد اقتصاد اضافه نمود: وقتی قرار است بخش خصوصی که می دانیم ضعیف است و اکنون بحران کرونا هم به مسائل این بخش اضافه نموده و این امر باز هم فشار بر بخش خصوصی را افزایش داده و آن را ضعیف تر خواهد نمود.

وی در باره کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، توضیح داد: این اتفاق نه هوشمند و مبتنی بر طرح از پیش مشخص شده ای است که در قانون هم لحاظ شده، بلکه واکنشی به واقعیت های بین المللی است.

شیرخدایی اضافه نمود: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، پیش از اینکه به عنوان یک دستاورد باشد، یک حرکت انفعالی است.

وی همچنین در باره تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: فشار کرونا بر بخش های اقتصادی به ویژه بنگاه های کوچک اقتصادی، خرد و متوسط بسیار زیاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بحران کرونا در بدترین موقعیت رخ داد، گفت: بسیاری از کسب و کارهای خانگی و کسب و کارهای کوچک و متوسط به صورت سنتی در آستانه سال نو درآمدهای خود را کسب می نمایند که متاسفانه سال جاری با بحران کرونا مصادف شد و این واحدها به شدت متضرر شدند و بسیاری از این واحدها در معرض نابودی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ارگان های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) از بسیاری کسب و کارهای اینچنینی حمایت می کردند، ادامه داد: اکنون این دغدغه جدی وجود دارد که چطور این شغل هایی را که ایجاد شده ، حفظ نمایند.

شیرخدایی اظهار داشت: از طرفی کرونا، فعالیت های مرسوم شرکت های عظیم تر را هم با مشکل روبرو نموده است.

وی با بیان اینکه صنعت املاک و مستغلات بر اثر بحران کرونا، رکود شدیدتری را از سر می گذرانند چرا که عرضه به شدت کاهش یافته است، یادآور شد: بخش های مختلف گردشگری و صنعت حمل و نقل از دیگر صنایعی است که به شدت تحت تاثیر کرونا، با ضرر و زیان روبرو شده اند.

شیرخدایی با اشاره به اینکه تمامی زنجیره های مختلف اقتصادی دومینو وار، دچار مشکل شدند که البته این مشکل اکنون در سطح بین الملل هم وجود دارد، توضیح داد: دولت ها در حال تدوین بسته های اقتصادی حمایت از کسب و کار هستند تا مشاغل بتوانند این زمان بحرانی را سپری نمایند.

وی با بیان اینکه کرونا باعث کاهش تقاضا در بسیاری از عرصه ها شده است، ادامه داد: شاید بعضی کسب و کارها بتوانند ضربه های رکود ناشی از بحران کرونا را برای 2 ماه تحمل نمایند و دوباره به چرخه کار برگردند اما برای بسیاری از مشاغل باید فکر اساسی کرد، دولتی که توانمندی اقتصادی دارد می تواند این ایام را به خوبی سپری نموده و مشاغل را حفظ کند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: با توجه به شرایط تحریم و مسائل ساختاری که در اقتصاد داریم، باید دید آیا دولت برای زنده نگه داشتن صنایع، توانایی دارد، هر چند دولت تمهیداتی را از جمله تدوین بسته حمایتی و امهال سه ماهه تسهیلات مرتبط با مشاغل را در نظر گرفته اما در نهایت باید ببینیم چگونه از این بحران خارج می گردد و یا رکود کسب و کارها را به حداقل می رساند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 905

به "خبرنگاران تحقق جهش فراوری در گروه دیپلماسی فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحقق جهش فراوری در گروه دیپلماسی فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید