همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز در بیرجند برگزار می گردد

به گزارش مجله ستاره، همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز جهارشنبه 11 اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند شروع به کار می نماید.

همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز در بیرجند برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، بخش علمی این همایش امروز در دانشگاه بیرجند آغاز می گردد و بازدید از کویر لوت نهبندان، پنجشنبه 12 اردیبهشت انجام خواهد شد.

محمدرضا مجیدی رئیس اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در نشست خبری پیرامون این همایش با اشاره به سومین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت اضافه کرد: امید است این رویداد ملی و بین المللی در تقویم زمانی پیش بینی و با حضور میهمانان خارج استان و خارج کشور برگزار گردد تا مقدمه برنامه 10 ساله برای بیابان لوت باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: کارکرد هزارساله طبیعت را نمی توان یک ساله مدیریت کرد لذا طبق برنامه 10 ساله این همایش به صورت دوسالانه در استان های مشرف به بیابان لوت برگزار خواهد شد تا در افق 1408 بتوانیم به یک برنامه جامع مدیریتی برسیم.

او با تأکید بر اینکه باید بیابان لوت از زوایای مختلف شناخته و معرفی گردد گفت: بخشی از اولین نمایشگاه شهاب سنگ های ایران در کاخ گلستان به نمایش شهاب سنگ های بیابان لوت پرداخته است.

مجیدی برگزاری کارگاه های آموزشی کارآفرینی گردشگری، گردشگری خلاق و استارت آپ ها را از دیگر برنامه هایی عنوان نمود که به عنوان مقدمه ای بر همایش بین المللی بیابان لوت اجرا شده است.

او با اشاره به برگزاری اولین تور اینفو با موضوع معرفی بیابان لوت بیان نمود: در این برنامه تورگردانانی از سراسر کشور در استان حضور یافتند و از بخش های مختلف بیابان لوت در خراسان جنوبی دیدن کردند تا از این طریق تورهای گردشگری با موضوع این بیابان برگزار گردد.

رئیس اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت یادآور شد: بعد از اتمام بخش علمی همایش، اولین نمایشگاه عکس از این بیابان نیز در باغ اکبریه افتتاح می گردد.

او با بیان اینکه بخشی عمده این همایش را مقالات علمی تشکیل می دهد گفت: چاپ کتاب عکس بیابان لوت از دیگر برنامه های جانبی این همایش بین المللی است.

مجیدی با تأکید بر اینکه بدون همکاری رسانه و دانشگاه هیچ اقدامی در استان و کشور توفیق نخواهد داشت اضافه کرد: امید است فعالیت های علمی و رسانه ای فقط محدود به روز همایش نباشد و به موازات برنامه 10 ساله این همکاری ها تداوم داشته باشد.

او با بیان اینکه دبیرخانه دائمی بیابان لوت در دانشگاه بیرجند راه اندازی می گردد ابراز امیدواری کرد: با برگزاری همایش دوسالانه بیابان لوت در استان های مشرف به این بیابان شامل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قدم بلندی در راستای فرهنگ سازی و فراوری ادبیات مناسب برای این میراث گران قدر برداشته گردد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برای سیاست گذاری و برنامه ریزی سندی نیز فراوری می گردد که در قالب سیاست نامه 2 صفحه همزمان با جمع بندی همایش به مقامات استانی ارائه خواهد شد.

او با بیان اینکه میهمانان زیادی از خارج کشور برای این همایش دعوت شده اند گفت: به دلیل مسائل پروازی حدود 30 تا 50 درصد میهمانان خارجی امکان حضور در همایش را پیدا نکردند.

مجیدی همچنین از برگزاری اولین نشست تخصصی دیپلماسی مالی و تجاری استان با حضور بعضی مسئولان وزارت امور خارجه و مسئولان اتاق ایران در بیرجند اطلاع داد.

او گفت: این نشست بعد از آیین افتتاح همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در اتاق بازرگانی برگزار می گردد که امید است برای استان به خصوص در حوزه صادرات نتایج خوبی داشته باشد.

سرمایه گذاری در روستاهای مشرف به بیابان لوت افزایش یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: از زمانی که بیابان لوت در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسید تاکنون حجم سرمایه گذاری در روستاهای مشرف بر این بیابان افزایش یافته است.

حسن رمضانی اضافه کرد: پس از ثبت جهانی این اثر طبیعی بسیاری از نگاه ها معطوف این جاذبه طبیعی شده به طوری که متقاضیانی را برای ساخت کمپ و اقامتگاه بوم گردی در روستاهای چاهداشتی، حیدرآباد، دهسلم و چهارفرسخ داریم.

او با تقدیر از دغدغه هایی که برای توسعه استان با موضوع بیابان لوت وجود دارد گفت: امید است با تداوم این دغدغه ها در سایه نشست های علمی راه برون رفت از مسائل را بیابیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند را یکی از ارکان اصلی توسعه در استان معرفی کرد و اضافه کرد: باید از توان علمی دانشگاه برای خروج از مسائل استفاده کرد و برگزاری همایش بین المللی بیابان لوت نقطه آغاز برای این گونه کوشش ها است.

او با اشاره به اینکه در گذشته از کویر به عنوان یک مشکل یاد می شد گفت: امروز شهرستان های مختلف به دنبال یافتن یک نقطه کویری هستند که به عنوان فرصت گردشگری معرفی نمایند.

رمضانی با اشاره به وسعت کویر در خراسان جنوبی بیان نمود: نقاط مستعد کویری در شهرستان های بشرویه، طبس، فردوس، زیرکوه و نهبندان وجود دارد که برای جذب گردشگر مناسب است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه چند روز گذشته حضور گردشگران در کویر پلوند فردوس چشمگیر بوده است گفت: این حضور به نحوی بود که تمام مکان های اقامتی با ظرفیت کامل پر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از وجود 6 اقامتگاه در کویر بشرویه اطلاع داد و اضافه کرد: برگزاری همایش ها برای مطرح کردن قابلیت های استان در عرصه های ملی و بین المللی مفید است.

او ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوان برنامه ای برای توسعه سرمایه گذاری گردشگری کویر را در خلأ مقالاتی که توسط محققان ارائه می گردد تعریف کرد.

رمضانی همچنین از وجود 45 اقامتگاه بوم گردی فعال در استان اطلاع داد و گفت: بیش از 60 درصد این اقامتگاه ها در روستاهای کویری واقع شده است.

وی با اشاره به ساخت اولین کمپ کویری استان در روستای دهسلم شهرستان نهبندان بیان نمود: برای این پروژه 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت و هم اکنون در اختیار بخش خصوصی است که از آن بهره برداری می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در بحث زیرساخت ها برای تأمین آب و راه دسترسی به کویر سه قلعه نیز اقدام شده است.

او در ادامه از تخصیص 200 میلیون تومان اعتبار ملی برای برق رسانی به کویر همت آباد زیرکوه اطلاع داد و گفت: گرچه هنوز در مقایسه با بعضی استان های کویری در راه اندازی اقامتگاه بوم گردی عقب هستیم اما سرمایه گذاری در کویر استان نسبت به سال های گذشته رونق زیادی داشته است.

رمضانی با اشاره به برنامه های میراث فرهنگی در راه اندازی سفرهای ارزان قیمت به بیابان لوت بیان نمود: در بخش گردشگران داخلی استقبال از کویرها خوب بوده و عده زیادی روزهای خاتمه هفته را ترجیح می دهند به نقاط کویری ازجمله بیابان لوت سفر نمایند اما در بخش گردشگران خارج استان با توجه به مسائل زیرساختی به خصوص در بخش پرواز، سفر به استان اکنون نسبت به سایر نقاط کشور گران تر است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در گردشگری باید رقابت پذیر باشیم ابراز امیدواری کرد: با توسعه سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل بخش گردشگری بیش ازپیش رونق گیرد.

او گفت: تجربه ای که نوروز سال جاری داشتیم با توجه به شرایط اقلیمی کشور سفر به خراسان جنوبی و ماندگاری در استان افزایش یافت به طوری که ظرفیت تمام اقامتگاه های بوم گردی کامل شد و ضریب اشغال بعضی هتل ها نیز نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشت.

خط مشی معین برای استان های کویری دیده گردد

رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این نشست گفت: در بیانیه خاتمهی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت، خط مشی معینی برای استان های هم جوار این بیابان دیده گردد.

احمد خامسان اضافه کرد: مکان دومین همایش بین المللی در دانشگاه سیستان و بلوچستان یا کرمان باشد و امید است طبق برنامه 10 ساله در سال 1406 چهارمین همایش را مجدد در دانشگاه بیرجند ببینیم.

او گفت: گردشگری در کنار سایر حوزه ها ازجمله صنعت و کشاورزی می تواند با کمترین سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال به پایداری جمعیت و توسعه استان یاری کند.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: آموزش عالی یکی از پایه های اصلی در نگهداشت جمعیت به خصوص قشر جوان است اما رونق گردشگری نیز در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

او با بیان اینکه نمونه شاخص همکاری بخش خصوصی و دولتی در برگزاری این همایش دیده می گردد گفت: امیدواریم بتوانیم از این موهبت طبیعی و الهی حداکثر استفاده را برای توسعه منطقه داشته باشیم.

خامسان گفت: خراسان جنوبی موهبت هایی دارد که نسبت به سایر استان بی نظیر است لذا مسئولان هم باید دیدگاه ویژه ای داشته باشند که از این طریق بتوانیم به ثبات جمعیت و توسعه منطقه یاری کنیم.

دبیر علمی و اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت نیز گفت: 135 مقاله علمی از کشورهای انگلستان، استرالیا، هند، ترکیه، ایتالیا و سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

محمد اسکندری ثانی اضافه کرد: همزمان با افتتاحیه همایش کنفرانس علمی در تالار ولایت دانشگاه برگزار می گردد.

او با اشاره به رخدادهای دیگر که مکمل بخش علمی همایش است گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی، برنامه ویژه علم نجوم، استارت آپ ویکند، کارگاه گردشگری خلاق و غیره ازجمله این برنامه ها است.

دبیر علمی و اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت از برگزاری سه پنل تخصصی در این همایش اطلاع داد و اضافه کرد: در این پنل ها با موضوعاتی همچون مدیریت میراث جهانی بیابان لوت، ژئوتوریسم و بیابان لوت، صندلی گردشگری در سند آمایش سرزمینی استان، تأثیر تردد خودروهای آفرود بر پوشش گیاهی کویر، توریسم ورزشی، بازاریابی گردشگری با تأکید بر فضای مجازی و غیره مقالاتی ارائه می گردد.

او گفت: دستیار و مشاور وزیر امور خارجه، مدیرکل غرب آسیا و رئیس اتاق بازرگانی ایران ازجمله میهمانان این همایش خواهند بود.

قائم مقام رئیس همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: هدف همایش بین المللی بیابان لوت این است که تغییر نگرش انجام گردد.

احمد بخشی اضافه کرد: باید بدانیم که کشورهای دیگر و حتی استان های هم جوار از مسئله کویر ارزش اضافه نموده ایجاد می نمایند.

او با تأکید بر اینکه همفکری و همراهی برای توسعه استان ضروری است گفت: سابقه نشان داده که همایش برگزار کردیم اما روز بعد با وجود اینکه گزارش چندصفحه ای هم ارائه شده اما کسی به مصوبات و تشخیص نخبگان توجه ننموده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: در سند آمایش استان خراسان جنوبی نیز بخش گردشگری یک اصل اساسی برای ارزش اضافه نموده است.

او گفت: مدیران از فرصت این همایش در ارتباط با مسئولان کشوری استفاده نمایند و دستیار و مشاور وزیر امور خارجه، مدیرکل غرب آسیا و رئیس اتاق بازرگانی ایران ازجمله میهمانان همایش خواهند بود که می تواند حضور این افراد برای استان مفید باشد.

بخشی ادامه داد: بعضی زیرساخت ها ازجمله حمل ونقل در استان ضعیف است که باید متناسب با موهبت ها و ظرفیت هایی مثل کویر فراهم گردد.

وی گفت: ایجاد ارزش اضافه نموده و استفاده از منبع طبیعی نیازمند زیرساخت هایی است که باید مسئولان به آن توجه نمایند.

او اضافه کرد: وظیفه دانشگاه بیرجند و سایر نهادهایی که در برگزاری همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت یاری کردند، معرفی این جاذبه گردشگری استان است.

قائم مقام رئیس همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت نتیجه نبود بعضی زیرساخت ها را برای استان گران دانست و گفت: انتظار داریم اگر قرار است از موهبت کویر استفاده کنیم مسئولان به فراهم کردن زیرساخت ها توجه نمایند.

وی با اشاره به اهمیت ارزش اضافه نموده گردشگری کویر تأکید کرد: اگر قرار است کویر هم مثل دانشگاه نقشی در تثبیت جمعیت داشته باشد باید بودجه هایی برای آن در نظر گرفته و حتی نظر بعضی مسئولان عوض گردد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر نقش رسانه ها در پیگیری این مطالبات گفت: امید است تا 2 سال دیگر اقدام مؤثری در بحث زیرساخت های حمل ونقل انجام گردد.

او گفت: فراهم کردن زیرساخت های خراسان جنوبی نیازمند همکاری بین بخشی و تغییر نگرش مسئولان ارشد کشوری به این منطقه است و سال جاری با توجه به سیلاب های غرب کشور بر اساس آماری که از سوی میراث فرهنگی کشور اعلام شد، خراسان جنوبی ششمین رتبه در جذب و اقامت گردشگر در نوروز 98 را بین استان های کشور کسب نموده است.

بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 292

به "همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز در بیرجند برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز در بیرجند برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید