کولیت زخمی ؛ بیماری روده ای که باعث استعفای نخست وزیر ژاپن شد

به گزارش مجله ستاره، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز به علت تشدید بیماری روده ای اش، کولیت زخمی روز آدینه 7 شهریور از مقامش استعفا کرد و رهبری اش بر سومین اقتصاد عظیم دنیا خاتمه یافت.

کولیت زخمی ؛ بیماری روده ای که باعث استعفای نخست وزیر ژاپن شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از تلگراف این نخستین باری نیست که شینرو آبه، به طولانی تربن مدت نخست وزیری در ژاپن را داشته است، به علت بیماری اش مجبو می گردد از مقامش استعفا کند.

آبه 65 ساله یک بار دیگر فقط یک سال پس از به قدرت رسیدن در سال 2007 به علت همین عارضه ای روده ای یعنی کولیت زخمی (ulcerative colitis) مجبور به استعفا شد.

آبه از دوران نوجوانی به این عارضه مزمن روده ای دچار بوده است. این عارضه باعث التهاب و زخم در دستگاه گوارش می گردد، باعث شد که او پس از نخستین استعفایش ماه ها درمان گردد.

کولیت زخمی عارضه ای نسبتا نادر در آسیا است و علت دقیق آن نامعلوم است، اما تصور می گردد یک بیماری خودایمنی باشد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارد.

در بسیاری از افراد دچار این بیماری علائم آن ممکن است نوسان داشته باشند، به طوری که برای هفته ها یا ماه ها علائم چندانی وجود نداشته باشد و بعد دوره های از علائم شدید رخ دهد. این علائم ممکن است شامل اسهال، اغلب با خون یا چرک، درد شکمی، دل پیچه و درد مقعد است. سایر علائم شامل کاهش وزن، خستگی، تب، تهوع و بی اشتهایی است.

تصور می گردد رژیم غذایی و استرس در تشدید این بیماری نقش داشته باشند. کولیت زخمی می تواند عوارضی بالقوه از جمله افزایش خطر سرطان روده عظیم، سوراخ شدن روده عظیم و لخته شدن خون در عروق خونی بینجامد.

آبه ظاهرا در سال های اخیر بیماری اش را در کنترل نگهداشته بود. هنگامی که او در سال 2012 مبارزات انتخاباتی برای بازگشت به مقام نخست وزیری بود، تاکید می کرد به علت در دست قرار دریافت داروهای جدید کاملا بهبود یافته است.

آبه در یک سخنرانی در سال بعد بازگشتش به زندگی سیاسی را مدیون دارویی به نام آساکول Asacol (با نام ژنریک مسالازین) خواند که پس وارد شدن آن به بازار ژاپن از سال 2009 مصرف آن را آغاز نموده بود.

او در آن موقع گفت: اگر این داروی آساکول دیرتر به بازار ژاپن آمده بود، کاملا امکان داشت که من اکنون در این مقام نباشم.

اما از ماه پیش دوباره شرایط سلامنت آبه مورد توجه نهاده شد. ماه پیش مجله ای گزارش کرد که نخست وزیر خون بالا آورده است و حدس های رسانه ای فراوانی به دنبال آمد.

آبه هنگام اعلام استعفایش در روز آدینه گفت در در حین چکاپ بیمارستانی در ماه ژوئن (خرداد}) به او گفته شده است که بیماری او عود نموده است و پزشکان اکنون داروی جدیدی را برای او تجویز می نمایند که احتیاج به تزریق ها مرتب دارد.

  • کولیت زخمی چیست؟

کولیت زخمی (ulcerative colitis) یک بیماری التهابی روده است که باعث تحریک، التهاب و زخم در جدار روده عظیم یا کولون می گردد. این بیماری علاجی ندارد و علائم بیماران معمولا به صورت دوره های شعله ور شدن و فروکش کردن ظاهر می گردد. البته درمان های مناسب می تواند به بیماران یاری کند که علائم این بیماری کنترل نمایند.

کولیت زخمی یک بیماری خودایمنی است، به این معنا دستگاه ایمنی به اشتباه به سلول های خود بدن حمله می نماید. در این بیماری سلول های سفید خون که به سلول های پوشش درونی روده عظیم حمله می نمایند و باعث التهاب و زخم می شوند.

عوامل خطرساز گوناگونی برای این بیماری یافت شده است:

-سن: این بیماری در فاصله 15 تا 30 سال و پس از 60 سال شایع تر است.

قومیت: این بیماری در میان افراد با تبار یهودی آشکنازی بیشنرین شیوع را دارد.

- سابقه خانوادگی: خطر دچار شدن به این بیماری در صورت داشتن خویشاوند مبتلا به آن تا 30 درصد افزایش می یابد.

غذا و استرس علت این بیماری نیستند، اما می توانند آن را تشدید نمایند.

کولیت زخمی با مجموعه ای از علائم مانند دل پیچه،بی اشتهایی، کاهش وزن، احساس خستگی، بی آبی بدن، درد یا خونریزی هنگام اجابت مزاج، درد مفصل، زخم هایی پوستی، درد چشم هنگان نگاه کردن به نور درخشان، بی اختیاری مدفوعی، نداشتن احساس دفع و احساس باقیماندن مدفوع پس از اجابت مزاج ممکن است بزور کند.

داروهای گوناگونی از آمینوسالیسلات ها،داروهای استروئیدی، داروهای تنظیم نماینده ایمنی و داروهای بیولوژیکی (داروهایی که از پروتئین های سلول های زنده تهیه می شوند) برای درمان این بیماری به کار می فرایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1193

به "کولیت زخمی ؛ بیماری روده ای که باعث استعفای نخست وزیر ژاپن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولیت زخمی ؛ بیماری روده ای که باعث استعفای نخست وزیر ژاپن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید