ورود 3 میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان تا پنج روز آینده

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان شامگاه آدینه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بر اساس پیش بینی هایی که با هماهنگی هواشناسی کشور انجام گرفته آخرین برآوردها حاکی از این است که طی پنج روز آینده (از یازدهم تا شانزدهم فروردین ماه) در اثر بارش هایی که خواهیم داشت، حدود سه میلیارد متر مکعب وارد مخازن سدهای خوزستان می گردد.

ورود 3 میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان تا پنج روز آینده

وزیر نیرو افزود: بر اساس برآوردهای اجرا شده، حدود 1.2 میلیارد متر مکعب آن ظرفیت خالی سدها را پر خواهد نمود و مابقی یعنی یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد؛ این تخلیه به آن معناست که طبیعتاً در پایین دست سدها خروجی قابل ملاحظه ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش بینی ها این است که از سد دز حدود 2000 متر مکعب در ثانیه و از سد کرخه احتمال خروج 1000 مترمکعب در ثانیه وجود خواهد داشت، طبیعتاً در پایین دست یعنی در مقطع اهواز جریان عبوری تا دبی حدود 3000 متر مکعب بر ثانیه خواهد رسید.

اردکانیان با بیان اینکه می بایست با آمادگی کامل با این شرایط روبرو شویم افزود: خوشبختانه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان تحت مسئولیت استاندار کار و فعالیت شبانه روزی خودش را از مدت ها قبل شروع نموده و در ارتباط نزدیک با همه شهرستان ها بخش ها و روستاها در حال کاهش اثرات سیلاب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان از قدیمی ترین و مجهزترین شرکت های تابعه وزارت نیرو است و قدمت این سازمان از قدمت خود وزارت نیرو و حتی وزارت آب و برق که 10 سال قبل از وزارت نیرو تأسیس شده بود بیشتر است، ادامه داد: در حال حاضر رصد سیل به صورت لحظه ای در سازمان آب و برق خوزستان و از آن طریق در خود مرکز ستاد در استانداری مشغول به کار است.

اردکانیان افزود: نقشه های پهنه بندی سیل ها، اسامی شهرها و روستاهایی که احیاناً تحت تأثیر سیل قرار می گیرند معین شده است، آمادگی لازم وجود دارد و هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی مناسب انجام خواهد شد.

وی با اشاره به بارش های وسیع اجرا شده در سطح کشور گفت: در کشور نسبت به متوسط 50 ساله بیش از 30 درصد افزایش بارش و نسبت به سال قبل بیش از 145 درصد افزایش داشته ایم که نتیجه این بارش ها روان آب قابل ملاحظه ای را به وجود آورده است. مخازن سدها چیزی حدود 50 میلیارد متر مکعب گنجایش دارد و کل حجم آب ورودی در امسال آبی یعنی از مهرماه سال گذشته تاکنون نزدیک به 35 میلیارد متر مکعب است.

وزیر نیرو ادامه داد: این میزان ورودی به مخازن سدها در مقایسه با سال گذشته که حدود 12 میلیارد متر مکعب بوده 23 میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

نیمی از مخازن سدهای کشور در استان خوزستان است

اردکانیان با بیان اینکه از این میزان افزایش، حدود 18 میلیارد متر مکعب سهم استان خوزستان است، ادامه داد: استان خوزستان بت 10 سد بزرگ استان با اهمیتی است. 80 درصد این سدها به لحاظ ارتفاع و حجم مخزن بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده و ظرفیتی نزدیک به 23.5 میلیارد متر مکعب دارد، یعنی حدود نیمی از مخازن سدهای کشور در این استان است و نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب دارند در عین حال که فراوری برق، مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و همچنین حقابه های زیست محیطی را به وسیله همین مخازن و مدیریت آنها تأمین می کنیم.

وزیر نیرو موضوع پر بارشی و ترسالی را تنها مختص به استان خوزستان ندانست و افزود: به عنوان مثال رودخانه هیرمند در استان سیستان و بلوچستان توانسته از سیلاب های حوزه میانی هیرمند در کشور همسایه افغانستان بهره مند گردد.

وی ادامه داد: به وسیله سیلاب هایی که از کشور افغانستان جاری شده اندکی ورودی به سد دوستی هم داشته ایم. در جای جای کشورمان سدهایی داشته ایم که سال های بسیار خشکی را تجربه نموده اند اما امسال از این نعمت بهره مند شدند.

اردکانیان افزود: در استان گلستان سیل سنگینی داشتیم و هموطنان عزیز ما در این استان در ابتدای سال در معرض شرایط سختی قرار گرفتند و هنوز هم تا حدودی این سختی برقرار است ولی به هر صورت بهبود شرایط اراضی استان، شستشوی خاک و غیره از برکات این سیل محسوب می گردد.

وزیر نیرو افزود: سیل همه جای جهان خرابی های خودش را دارد و اختصاص به کشورهای خشک یا غیرخشک، کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه ندارد. چه بسا موجب خرابی های وسیع در کشورهای پیشرفته و دارای امکانات بالا شده است. از جمله بارش و سیلاب شدید 10 روزه در کشور ژاپن سال 1396 حدود 225 نفر کشته، تعدادی مفقود و خساراتی بالغ بر 10 میلیارد دلار به همراه داشت.

اردکانیان، لایروبی رودخانه ها و مخازن سدها را فرایندی مستمر دانست و افزود: در کشور حدود 7 هزار و 500 کیلومتر رودخانه مهم داریم، رودخانه هایی که احتیاجمند سرمایه گذاری برای ساماندهی و مهندسی است که از جمله فعالیت های آنها لایروبی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای روبروه با پدیده تغییر اقلیم و افزایش احتمال بروز سیلاب، موضوع لایروبی رودخانه ها از اولویت بیشتری برخوردار است، اظهار داشت: محاسبات ما نشان می دهد چیزی حدود 8 هزار میلیارد تومان به قیمت های امروز، منابع اقتصادی احتیاج است تا این پروژه ظرف سه سال بتواند انجام گردد.

وی همچنین عدم تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها در توانایی آبگذری رودخانه ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در شهر بزرگی مثل تهران مسیل های متعددی داریم که سالیان سال خشک مانده که نباید موجب غفلت شهروندان عزیز را فراهم کند تا در آن حریم، ساخت و سازی را انجام دهند که در صورت بروز سیل ناگهانی با خسارت روبه رو شویم.

وی توضیح داد: مطابق قانون، هرگونه تغییر کاربری یا تصرف در بستر و حریم رودخانه ها ممنوع است و در صورت احتیاج می بایست با مجوز وزارت نیرو و توجیه فنی لازم انجام گردد.

وزیر نیرو اظهار داشت: نتایج سیلاب های اخیر آمادگی بیشتر افکار عمومی را فراهم کرد تا بتوانیم نسبت به آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها با یاری خود مردم و دستگاه های مسئول اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 177

به "ورود 3 میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان تا پنج روز آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود 3 میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان تا پنج روز آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید