باکوتل؛زمینه ساز رشد بازار فناوری ایران

به گزارش مجله ستاره، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری های پیشرفته باکو با نامباکوتل که از 3دسامبر(12 آذر) در مرکز نمایشگاهی باکو شروع شده بود دیروز به کار خود انتها داد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه و سایر بخش های آن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز حضور داشت که علاوه بر تأکید بر توسعه روابط و گسترش بازارهای منطقه ای استارتاپ های ایرانی و تشکیل منطقه ای قوی تر، از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه مردم ایران انتقاد کرد.

باکوتل؛زمینه ساز رشد بازار فناوری ایران

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

وزیر ارتباطات همچنین در این نمایشگاه از یک برنامه 20ساله برای تشکیل منظومه فضایی اطلاع داد.

لزوم گسترش بازار منطقه ای استارتاپ های ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر دوروزه خود به باکو با شرکت ها و استارتاپ های ایرانی حاضر در نمایشگاه باکوتل ملاقات کرد. محمد جواد آذری جهرمی در این ملاقات به شرکت ها و استارتاپ های ایرانی توصیه کرد که از فرصت نمایشگاه باکوتل برای توسعه بازار خود نهایت استفاده را ببرند. وی همچنین تأکید کرد که تعامل با شرکت ها و استارتاپ های کشورهای منطقه می تواند بر رشد اکوسیستم استارتاپ های ایرانی نیز تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است 14 استارتاپ ایرانی پیروز به شرکت در این نمایشگاه شدند.

وزیر ارتباطات همچنین با رئیس جمهوری کشور آذربایجان وهمتایان و مقامات عالیرتبه بین المللی حاضر در این همایش با هدف توسعه روابط و گسترش بازارهای منطقه ای استارتاپ های ایرانی و تشکیل منطقه ای قوی تر، ملاقات و رایزنی کرد.

وی در ملاقات با رشاد نبی اف رئیس شرکت آژانس فضایی جمهوری آذربایجان نیز برای شروع همکاری های مشترک با جمهوری آذربایجان در حوزه فضایی ابراز تمایل کرد و اضافه نمود: بخش اعظم اقتصاد آینده متعلق به حوزه فضایی است. بنابراین باید صندلی خود را در این بازار تعریف کنیم که آیا می خواهیم مصرف کننده باشیم یا فراوری کننده. در حوزه فضایی در حال حاضر چند کشور به صورت خاص برنامه ریزی نموده اند و با پیشرفت های قابل توجه، عمده دستاوردهای این بخش را متعلق به خودشان نموده اند.

وی ادامه داد: ما در ایران برنامه ریزی نموده ایم که در این حوزه تنها مصرف کننده نباشیم و بر همین اساس یک برنامه 20 ساله تنظیم نموده ایم که نیمی از آن گذشته و کوشش داریم تا منظومه فضایی را تشکیل دهیم . بر این اساس توسعه صنعت فضایی برای ما یک ضرورت راهبردی است.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: در این رابطه از هر نوع همکاری دوجانبه و چندجانبه استقبال می کنیم و سازمان فضایی ایران این آمادگی را دارد تا باب همکاری مشترک با آژانس فضایی جمهوری آذربایجان را باز کند.

رشاد نبی اف هم در این ملاقات گفت: جمهوری آذربایجان هم از شکل گیری همکاری مشترک استقبال می نماید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در ملاقات با هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه دنیای ارتباطات (ITU) درخصوص همکاری های دوجانبه ایران با این اتحادیه دنیای گفت وگو کرد. آذری جهرمی با انتقاد از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه مردم ایران تأکید کرد که این تحریم ها بر فرایند سرعت توسعه فناوری در ایران می تواند تأثیر گذار باشد و لازم است که نهادهای بین المللی از جمله اتحادیه دنیای نسبت به این تحریم ها واکنش نشان دهند.

آذری جهرمی درباره این جلسه و مباحث مطرح شده نیز با اشاره به یکی از توافق های این جلسه گفت: با آمادگی ای که داشتیم ایران اواخر فروردین ماه میزبان یکی از کارگروهای علمی استانداردسازی مقررات مخابراتی در حوزه 5G خواهد بود و با حضور فعال دانشمندان ایرانی و خارجی جلسه ای را برگزار می کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: توسعه همکاری ها با افغانستان بخصوص توسعه همکاری های علمی با این کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود. آذری جهرمی گفت: بحثی هم در ارتباط با آینده تکنولوژی 5G در کشورهای مختلف شد که این تکنولوژی در حال پیشرفت است و مسیری که ما در ایران انتخاب نموده ایم با جدیت بیشتری ادامه پیدا خواهد نمود و امیدوارم که ثمرات این مذاکرات برای کشور و مردم سودمند باشد.

روبات ها در یک نمایشگاه 25ساله

طبق گزارش انجمن دنیای اقتصاد در خصوص فناوری های اطلاعات دنیای، جمهوری آذربایجان به دلیل اهمیت دادن به ای سی تی اکنون در میان 139کشور در رتبه هشتم جای گرفته است بنابراین عجیب نیست که میزبان چنین نمایشگاه فناوری گسترده ای باشد. در واقع همان طور که دبی سال هاست میزبان نمایشگاه فناوری جیتکس است و کوشش دارد تا کشورهای عرب زبان را گرد هم جمع کند و از این طریق همکاری های گسترده ای را در حوزه آی سی تی بین آنان رقم بزند، جمهوری آذربایجان نیز میخواهد تا همکاری های بین منطقه ای را در حوزه آی سی تی افزایش دهد. هرچند دبی در آستانه برگزاری چهلمین دوره نمایشگاه جیتکس در سال 2020 نهاده شده است و درمقابل، قدمت نمایشگاه باکوتل به 25سال می رسد ولی این رویداد تاکنون بسیار پیروز بوده است.

باکوتل در واقع یک نمایشگاه و کنفرانس بین المللی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و یکی از بزرگ ترین رویدادها در نوع خود در منطقه خزر و قفقاز محسوب می گردد. این رویداد فرصتی را فراهم می نماید تا تجهیزات و تکنولوژی های برتر منطقه به بازار معرفی گردد و همچنین شروعی برای همکاری های جدید بین منطقه ای در حوزه ارتباطات باشد. به همین دلیل بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز عمدتاً مدیران آی تی و مخابراتی، مدیران سیستم ها، طراحان وب، نمایندگان دانشگاه ها و سایر مؤسسات آموزشی و... هستند.

سال جاری در نمایشگاه باکوتل 2019 بیش از 200 شرکت کننده از 23کشور دنیا گرد هم جمع شدند که در میان این کشورها نام بلاروس، ایتالیا، ایران، امارات متحده عربی، اسلونی، روسیه، امریکا، ترکیه، فرانسه و کرواسی دیده می گردد.

در نمایشگاه باکوتل 2019 علاوه بر سخنرانی و کنفرانس ها و میزگردهای متعدد، رویدادی به نام Robopark یا پارک روبات ها برگزار گردید که در آن جدیدترین مدل های روبات ها به نمایش درآمدند. یکی از این نمونه ها روبات انسان نمای Pepper از لاس وگاس بود. در این بخش از نمایشگاه روبات هایی به شکل ماهی، همچنین روبات هنرمند و یک فضانورد روباتیک 6متری هم به نمایش گذاشته شد.

روبات پیانیست هم یکی از بخش های جالب روبوپارک را رقم زد و در کنار آن بازدیدکنندگان از دیدن پهپادهای مختلف و همچنین روبات های کشتی گیر به سبک کشتی سنتی ژاپن یعنی سومو لذت بردند.در بخشی از نمایشگاه نیز با نام منطقه نوآوری، شرکت کنندگان ابداعات و نوآوری های خود در زمینه تکنولوژی را عرضه کردند.

TechTalks هم یکی دیگر از بخش های نمایشگاه فناوری سال جاری باکوتل بود که بر موضوع نقش مدارس و دانشگاه ها در تأمین نیروهای حرفه ای حوزه آی تی تأکید شد و چالش ها و نیازهای این حوزه مورد آنالیز نهاده شد. گردهمایی شرکت های فناوری تجاری و آنالیز نقش زنان در حوزه آی تی نیز از بخش های دیگر این نمایشگاه بود.

کنفرانس نوآوری خزر

در دل نمایشگاه باکوتل 2019، یک رویداد دیگر با نام کنفرانس نوآوری خزر(Caspian) نیز برپا بود. دومین دوره این کنفرانس با شعار اینترنت اشیاء؛ سنگ بنای جامعه مدرن برگزار گردید و درآن وزرای ارتباطات ایران، جمهوری آذربایجان، بلاروس، کرواسی، روسیه و ترکیه سخنرانی و بر مدل های توسعه اینترنت اشیاء، چارچوب قانونی استفاده از این فناوری در زیرساخت ها، صنعت، کشاورزی و... تأکید کردند.

این کنفرانس قرار است در سال های آینده هم با نام رویداد باکوتل برگزار گردد و موضوع هایی مانند هوش مصنوعی استارتاپ های دیجیتال، کارآفرینی مبتکرانه، انقلاب صنعتی چهارم، صنعت دانش بنیان و آموزش سایبر را زیر پوشش خود قرار دهد. موضوع نخستین دوره این کنفرانس در سال گذشته نیز اتصال دیجیتال برای توسعه پایدار بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 617

به "باکوتل؛زمینه ساز رشد بازار فناوری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکوتل؛زمینه ساز رشد بازار فناوری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید