واکنش اتحادیه اروپا به توافق دریایی طرابلس-آنکارا

به گزارش مجله ستاره، اتحادیه اروپا در بیانیه ای توافق دریایی منعقد شده بین ترکیه و لیبی را موجه ندانسته و آن را محکوم کرد.

واکنش اتحادیه اروپا به توافق دریایی طرابلس-آنکارا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه دی سایت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یک بیانیه مشترک توافق دریایی که اخیرا بین ترکیه و لیبی منعقد شده است را محکوم کردند.

در این بیانیه که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر بروکسل درباره آن توافق کردند آمده است که این توافق نامه حقوق حاکم بر کشورهای ثالث را نقض می نماید و مطالبق با قوانین دریایی نبوده و بنابراین هیچ گونه توجیه قانونی ندارد. همبستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یونان و قبرس در این جریانات امری آشکار و واضح است.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه کوشش می نماید حقوق دسترسی خود به منابع گازی اطراف قبرس را تضمین کند. از این رو وی مشترکا همراه با لیبی مرزهای دریایی در دریای مدیترانه را از نو تعریف می نماید. یونان به این اقدام ترکیه اعتراض نموده و سازمان ملل را به یاری فراخوانده است.

یونان به صورت کتبی به سازمان ملل اعلام نموده است که توافق اخیر بین ترکیه و لیبی برای تقسیم مناطق نفوذ در دریای مدیترانه از نظر آتن نامعتبر است.

توافق بین لیبی و ترکیه در اوایل ماه نوامبر در دیداری بین رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر لیبی در استانبول امضا شد. کشور یونان و دیگر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از جمله قبرس و مصر که در جریان این توافق قرار نگرفتند آن را نامعتبر دانسته و این توافق مرزی دریایی را نقض حقوق شخصی خود می دانند.

دریای مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل است و در شمال آن بعضی کشورهای اروپا، جنوب کشورهای آفریقایی و شرق آن ترکیه و شام قرار دارند. 23 کشور دارای ساحل در دریای مدیترانه هستند.

ترکیه مدتهاست که سهمی از منابع گازی در شرق دریای مدیترانه را درخواست می نماید. با وجود مخالفت های دولت یونان و قبرس آنکارا چندین بار کشتی های ویژه خود را برای حفاری به منطقه ای در اطراف قبرس فرستاده است.

ترکیه اعلام نموده است با وجود اعتراضات بعضی کشورهای اروپایی و عربی، به اجرای تواقفنامه اش با طرابلس پایبند است و به محض اینکه مجلس های دو کشور آن را تصویب کند، عملیات اکتشاف نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه آغاز خواهد نمود.

بخصوص کشور آلمان انتقاد شدیدی به توافق بحث برانگیز بین ترکیه و لیبی وارد نموده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در سخنانی گفت که ما از ترکیه و لیبی می خواهیم که به حق حاکمیت و استقلال کشورهای عضو اتحادیه روپا احترام بگذارند. وی اضافه نمود که مرزهای دریایی باید مطابق با قوانین بین المللی و با مشارکت همه کشورهای ساحلی انجام گردد.

در این حال وزیر امور خارجه ترکیه درباره اینکه از فعالیت های مجاز در سواحل خود ممانعت گردد هشدار داده است. هم زمان وی خود را برای مذاکرات با یونان آماده نشان داده و گفت: ما خواهان تنش زایی نیستیم بلکه می خواهیم از حقوق خود که از قوانین بین المللی نشات می گیرد، دفاع کنیم.

ترکیه علاوه بر توافق دریایی در اواخر نوامبر همچنین یک توافق نظامی با دولت وفاق ملی را هم امضا نموده است. ترکیه از دولت وفاق ملی همچنین به صورت نظامی در اختلافات با ژنرال حفتر، فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می نماید.

اردوغان روز سه شنبه همچنین از آمادگی کشورش برای اعزام نیرو به لیبی خبر داده است.

انتهای پیلم،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 606

به "واکنش اتحادیه اروپا به توافق دریایی طرابلس-آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اتحادیه اروپا به توافق دریایی طرابلس-آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید