وام ودیعه مسکن؛ شش نگرانی عظیم پیش روی اجاره نشین ها

به گزارش مجله ستاره، پس از آغاز فرآیند ثبت نام پیامکی تسهیلات ودیعه مسکن از روز شنبه همین هفته، معین شد این وسط ابهاماتی وجود دارد که مانند ابر مه آلودی غلیظ برفراز طرح مهربانانه دولت سایه انداخته و حتی قادر است باعث هراس اجاره نشین ها گردد. شاید بهتر باشد یک نفر در وزارتخانه زودتر ما را از این بلاتکلیفی و نگرانی نجات دهد.

وام ودیعه مسکن؛ شش نگرانی عظیم پیش روی اجاره نشین ها

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

تداخل با تسهیلات مسکن ملی و مسئله فرم ج

سبز بودن فرم ج یکی از شرایط لازم برای مستاجران به منظور استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن به حساب می آید. این یعنی متقاضی حداقل باید از سال 1384 به این طرف امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید خانه و صاحبخانه شدن نگرفته باشد. با توجه به اینکه شرایط تسهیلات مسکن ملی هنوز معین تکلیف نشده، کاملا طبیعی به نظر می رسد اگر در میان متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن، افرادی پیش از این در طرح مسکن ملی ثبت نام نموده باشند و حالا سردرگم باشند. معاون وزیر راه وشهرسازی خیلی زود دست به کار شد و در تبادل نظر با رسانه ها این ابهام را برطرف کرد. محمود محمودزاده با تکذیب خبر قرمز شدن فرم ج استفاده نمایندگان از وام ودیعه مسکن گفته این موضوع درست نیست و فرم ج کسانی که از این تسهیلات استفاده می نمایند قرمز نخواهد شد. پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن وزارتخانه هم بر این موضوع تاکید نموده تا خیال متقاضیان راحت گردد. به گفته او پس از دریافت این تسهیلات به هیچ عنوان شرایط فرم افراد تغییر نمی نماید.

مسئله شرط سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا

شرط دیگر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، داشتن پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا است. به این ترتیب افرادی که در پنج سال گذشته از تهران به سایر شهر ها مهاجرت نموده اند، از دریافت وام ودیعه مسکن محروم می شوند. به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی به منظور جلوگیری از مهاجرت خانوار ها از سایر شهر های کشور به تهران و همچنین از سایر شهر ها به کلانشهر ها چنین محدودیتی را اجرا نموده باشد تا برخی ها به طمع دریافت وام بیشتر جابجا نشوند، اما در حقیقت با این کار افرادی که مهاجرت معکوس را تجربه نموده اند را دچار مشکل می کنیم. حتما می دانید در چند سال گذشته بخشی از مستاجران به خاطر فشار طاقت فرسای اجاره بها نتوانسته اند زندگی در تهران را تاب بیاورند و به ناچار زندگی در شهر های کوچک اطراف ساکن شده اند. بخشی از این اتفاق در همین پنج سال اخیر اتفاق افتاده. اگر قرار است با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بخشی از جامعه یاری کنیم تا از عهده مخارج سنگین مسکن بربیاید، قطعا این دسته افراد جزو طبقه حساس قرار می گیرد.

پیچیده شدن شرایط امضای قرارداد ها

وزارت مسکن اصرار دارد تسهیلات ودیعه مسکن به مالک و مستاجری پرداخت گردد که قرارداد امضا نموده اند. با توجه به اینکه اعلام شده مدت قرارداد تسهیلات یکساله خواهد بود، معین نیست تکلیف اجاره نامه هایی که مدتی از زمان اجرای آن ها گذشته چه می گردد. آیا باید آن ها را فسخ کرد و دوباره امضا کرد؟ شرایط قراردادی که مالک و مستاجر هنوز نمی دانند سال جاری هم آن را تمدید خواهند کرد یا نه چه می گردد؟ اگر قرارداد اجاره ای پیش از رسیدن به یک سال فسخ گردد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا مستاجر باید خانه را تخلیه کند اما همچنان تا آخر سال به پراخت اقساط پولی که دست صاحبخانه است ادامه دهد؟

نحوه تخصیص وام چگونه است؟

فرض کنیم صاحبخانه ای در تهران، سال گذشته خانه خود را با 50 میلیون تومان رهن و ماهی 2.5 میلیون تومان اجاره داده است. این قرارداد بعد از چهارم مرداد سال جاری تمام می گردد و صاحبخانه اطمینان دارد که قادر است طبق قانون مستاجرش را نگه دارد و با یاری او وام بگیرد. سقف وام در تهران چقدر است؟ 50 میلیون تومان. قرار است چه کسی روی میزان افزایش اجاره ها نظارت داشته باشد و اجازه ندهد قرارداد اجاره این خانه غیرمنصفانه افزایش پیدا کند؟

تکلیف اصل وام بعد از انتها مدت اجاره

وام به اسم مستاجر پرداخت می گردد. او به بانک وثیقه پرداخت می نماید و تعهد می دهد هر ماه اقساط را بپردازد. وقتی قرارداد اجاره یک ساله تمام شد تکلیف چیست؟ مستاجر باید با دوندگی دنبال صاحبخانه باشد و از او بخواهد پول را پس بدهد تا وثیقه اش را آزاد کند؟

شرط و شروط زمان امضای قرارداد

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه گفته تسهیلات ودیعه مسکن به قرارداد هایی تعلق می گیرد که بعد از چهارم مردادماه امضا می شوند. با این حال زمان پرداخت تسهیلات هنوز معین نیست و نزدیک ترین زمان مورد انتظار، انتها مرداد اعلام شده است. فرض کنیم مالک و مستاجری پیروز شوند در این شرایط بلاتکلیفی به توافق برسند اما واقعا معلوم نیست بانک شرایط هر دو نفرشان را برای دریافت وام تایید کند. تکلیف قرارداد هایی که بعد از امضا و توافق دو طرف معین شده مشمول تسهیلات نیستند چه خواهد شد؟

منبع: فرارو
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1032

به "وام ودیعه مسکن؛ شش نگرانی عظیم پیش روی اجاره نشین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام ودیعه مسکن؛ شش نگرانی عظیم پیش روی اجاره نشین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید