بندر مقام هرمزگان؛ مروارید درخشان خلیج فارس

به گزارش مجله ستاره، بندر مقام، مرواریدی درخشان در استان هرمزگان است که در سواحل خلیج فارس می درخشد. این بندر کوچک، ترکیبی شگفت انگیز از زیبایی های طبیعی، فرهنگ غنی و زندگی پرجنب وجوش محلی را به نمایش می گذارد. این بندر با فاصله کمی از بندر لنگه، مکانی محبوب برای گردشگرانی است که در جستجوی تجربه های تازه در کنار دریای نیلگون خلیج فارس هستند.

بندر مقام هرمزگان؛ مروارید درخشان خلیج فارس

در دل سواحل خلیج فارس، بندر مقام به عنوان یکی از جاهای دیدنی هرمزگان می درخشد. این بندر مجذوب نماینده، با تاریخچه ای غنی و منظره ها طبیعی فوق العاده، مقصدی ایده آل برای علاقه مندان به سفر است.

بندر مقام با سواحل بکر و آب های فیروزه ای خود، به عنوان یکی از نقاط دیدنی خلیج فارس شناخته می گردد. این منطقه با زیبایی های طبیعی و فرهنگی خود، مانند سواحل شنی، بازارهای محلی و فرهنگ غنی مردم، تجربه ای منحصربه فرد به جهانگردان می دهد.

اگر برای سفر در پاییز و زمستان دنبال مقصدی هستید که ترکیبی از زیبایی های طبیعی و مجذوب نمایندهیت های فرهنگ محلی را به شما نشان دهد، بندر مقام برترین انتخاب خواهد بود. در ادامه، با ما در مجله جهانگردی خبرنگاران همراه شوید تا بیشتر با جاذبه های این بندر شگفت انگیز آشنا شوید.

بندر مقام کجاست؟

این بندر روستایی در استان هرمزگان، در بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه واقع شده است و مرکز دهستان مقام است.

برترین زمان بازدید از بندر مقام چه موقعی است؟

برترین زمان برای بازدید از این بندر آغاز فصل پاییز تا قبل از تابستان است، زیرا در این زمان هوا معتدل تر و شرایط آب وهوایی مناسب تر است.

در بازدید از بندر مقام کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در این بندر می توانید یکی از اقامتگاه ها را انتخاب کنید. بعضی گزینه ها مانند اقامتگاه بوم گردی دریاکنار، اقامتگاه مکسر، بوم گردی الوند و اقامتگاه پارسیان گزینه های مناسبی هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به بندر مقام کدام است؟

از جاهای دیدنی نزدیک به این بندر می توان به جزیره لاوان، جزیره مارو، بندر پارسیان، روستای زیارت و روستای مغدان اشاره نمود. این مکان ها هر کدام به خاطر زیبایی های طبیعی و فرهنگی خاص خود معروف هستند و فرصت های زیادی برای سرگرمی و جهانگردی به شما می دهند.

معرفی بندر مقام

بندر مقام، یکی از زیباترین و قدیمی ترین بنادر بخش شیبکوه در شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان است. بیشتر اهالی این روستا به زبان های عربی و فارسی صحبت می نمایند. بندر مقام در گذشته مقر حاکم قبیله بنی حماد بوده و هنوز بقایای آثار آن ها در این منطقه دیده می گردد.

این روستا جمعیتی حدود 1800 نفر دارد که از این تعداد، 76 درصد زیر 40 سال و 24 درصد بالای 40 سال دارند و 450 نفر دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند. بندر مقام تاسیسات مختلفی از جمله مسجد، دبستان، دبیرستان، آب شیرین کن، بانک، مخابرات، شیلات، پاسگاه، کتابخانه، درمانگاه و خانه بهداشت دارد.

بندر مقام تاریخچه ای کهن و فرهنگی غنی دارد. این بندر از گذشته به عنوان یک نقطه مهم تجاری و دریایی شناخته می شده و آثار باستانی و بناهای تاریخی موجود در این منطقه، گواهی بر قدمت و اهمیت آن در طول تاریخ است.

سواحل شنی و آب های نیلگون بندر مقام، یکی از جاذبه های اصلی این منطقه هستند. این سواحل آرام و دلنشین برای استراحت و سرگرمیات آبی مناسبند. بازارهای سنتی و محلی بندر مقام، فضایی رنگارنگ و زنده را نشان می دهند. در این بازارها می توانید از خرید سوغاتی های محلی و تجربه فرهنگ بومی لذت ببرید.

بندر مقام با سواحل بکر، درختان نخل و چشم اندازهای طبیعی زیبا شناخته می گردد. این زیبایی های طبیعی شامل دریا، سواحل شنی و منظره ها طبیعی اطراف بندر هستند.

بندر مقام کجاست؟

بندر مقام روستایی در استان هرمزگان است. بعلاوه این روستا مرکز دهستان مقام بوده و در بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه واقع شده است.

لوکیشن بندر مقام روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به بندر مقام

برای سفر به بندر مقام از تهران می توانید با خودروی شخصی 1278 کیلومتر، معادل 15 ساعت به سمت بندر عباس رانندگی کنید. سپس از بندر عباس تا بندر لنگه 186 کیلومتر، معادل 2 ساعت و نیم بروید و در نهایت از بندر لنگه تا بندر مقام 174 کیلومتر، معادل 2 ساعت و 11 دقیقه برانید.

فاصله بندر عباس تا بندر مقام

فاصله بندر عباس تا بندر مقام حدود 360 کیلومتر است و زمان سفر با ماشین معمولا 4 ساعت و نیم طول می کشد. برترین مسیر، جاده بندر عباس به سمت پارسیان است که در میان این جاده به بندر مقام می رسید.

فاصله شیراز تا بندر مقام

فاصله شیراز تا بندر مقام تقریبا 456 کیلومتر است و زمان سفر با ماشین حدود 6 ساعت طول می کشد. مسیر پیشنهادی، جاده شیراز به سمت بندر عباس است که پیش از بندر عباس به بندر مقام خواهید رسید.

فاصله اصفهان تا بندر مقام

فاصله اصفهان تا بندر مقام حدود 860 کیلومتر است و زمان سفر تقریبا 10 ساعت و 46 دقیقه با ماشین خواهد بود. برترین مسیر، از اصفهان به سمت شیراز و سپس به سمت بندر عباس است که در میان راه به بندر مقام می رسید.

فاصله بوشهر تا بندر مقام

فاصله بوشهر تا بندر مقام حدود 397 کیلومتر است و زمان سفر معمولا 5 ساعت طول می کشد. مسیر مناسب، جاده بوشهر به سمت بندر عباس است که در میان راه به بندر مقام می رسید.

فاصله پارسیان تا بندر مقام

فاصله پارسیان تا بندر مقام حدود 64.7 کیلومتر است و زمان سفر تقریبا 1 ساعت و 12 دقیقه خواهد بود. برترین مسیر، جاده پارسیان به سمت بندر مقام است.

فاصله عسلویه تا بندر مقام

فاصله عسلویه تا بندر مقام تقریبا 120 کیلومتر است و حدود 2 ساعت طول می کشد. برترین مسیر، جاده عسلویه به سمت بندر پارسیان و سپس به بندر مقام است.

دلیل نام گذاری بندر مقام

بندر مقام به خاطر جایگاه ویژه اش در تاریخ و فرهنگ محلی به این نام شناخته می گردد. مقام به معنی محل و جایگاه است و این نام احتمالا به اهمیت تاریخی و استراتژیک بندر در گذشته اشاره دارد. به علاوه، بعضی معتقدند که این بندر به دلیل جای بلند آن نام گذاری شده، زیرا ارتفاع بندر مقام از سطح دریا حدود 100 متر است و میان رشته کوه های سنجول و کوه های بندر لنگه واقع شده است.

برترین زمان بازدید از بندر مقام

برترین زمان برای سفر به بندر مقام از آغاز فصل پاییز تا قبل از تابستان است، چون در این مدت دما معتدل تر و شرایط آب وهوایی مناسب تر است. تابستان ها در بندر مقام بسیار گرم و شرجی است، به همین خاطر این فصل ها برای بازدید مناسب ترند.

از نظر هزینه، فصل های کم جهانگرد مانند پاییز و زمستان معمولا هزینه های کمتری دارند. در ایام نوروز، به خاطر تعطیلات و جاذبه های نوروزی، بندر مقام شلوغ تر می گردد. برای بهره مندی از زیبایی های طبیعی و فعالیت های سرگرمیی، پاییز و اوایل زمستان برترین زمان ها هستند.

امکانات رفاهی بندر مقام

بندر مقام به عنوان یک مقصد جهانگردی، امکانات رفاهی مختلفی برای بازدیدنمایندگان فراهم نموده است. بندر مقام با مجموعه ای از رستوران ها و کافه های سنتی و محلی، فرصت های خوبی برای تجربه غذاهای اصیل و محلی را به جهانگردان ارائه می دهد. در این بندر، خبری از رستوران های لوکس و فست فود نیست، اما می توانید غذاهای سنتی هرمزگان را امتحان کنید.

در بندر مقام، بیشتر می توانید از مغازه های کوچک و بازارهای محلی خرید کنید و خبری از پاساژهای مدرن و لوکس نیست. با توجه به مهمان نوازی مردم جنوب، می توانید از آن ها برای یافتن برترین مکان ها برای خرید سوغاتی یاری بگیرید. خرید از این بازارهای محلی نه تنها به شما یادگاری های خاصی از این سفر می دهد، بلکه به اقتصاد منطقه نیز یاری می نماید و تجربه ای اصیل و به یادماندنی را فراهم می آورد.

در بندر مقام اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد که امکانات مختلف اقامتی را ارائه می دهند. بعلاوه این بندر برای خدمات درمانی و بهداشتی درمانگاه نیز دارد.

امکانات سرگرمیی بندر مقام

بندر مقام امکانات سرگرمیی متنوعی دارد و تجربه ای فراموش نشدنی از جهانگردی ساحلی را به بازدیدنمایندگان می دهد. این بندر با جاذبه های دیدنی خود، فرصت های عالی برای عکاسی از منظره ها طبیعی خیره نماینده و ثبت لحظات به یادماندنی فراهم می نماید.

علاقه مندان به ماهیگیری می توانند از آب های زلال این منطقه بهره برداری نمایند. به علاوه امکانات قایق سواری و شنا نیز در سواحل آرامش بخش خلیج فارس، لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می آورد.

- عکاسی

بندر مقام با منظره ها زیبای طبیعی و معماری سنتی، مکان مناسبی برای عکاسان است. سواحل، بازارها و بافت قدیمی شهر فرصت های خوبی برای ثبت عکس های مجذوب نماینده فراهم می نمایند. با این حال، توجه به حریم خصوصی افراد محلی و کسب اجازه قبل از عکاسی از آن ها احترام متقابل را حفظ می نماید.

- ماهیگیری

این منطقه به دلیل موقعیت ساحلی اش، مکان خوبی برای ماهیگیری است. ماهیگیری یکی از فعالیت های محبوب در بندر مقام است. جهانگردان می توانند با پیوستن به ماهیگیران محلی یا اجاره قایق های ماهیگیری، شانس خود را در صید انواع ماهی ها امتحان نمایند. توجه به مقررات و فصل های مجاز ماهیگیری لازم است.

- قایق سواری

قایق سواری در آب های آرام و زلال بندر مقام، تجربه ای دلنشین است. جهانگردان می توانند از منظره ها دریایی لذت ببرند و حس آرامش دریا را تجربه نمایند. بعلاوه می توانند با قایق های سرگرمیی در خلیج فارس به گشت وگذار بپردازند. رعایت نکات ایمنی و استفاده از جلیقه نجات لازم است.

- شنا

سواحل بندر مقام برای شنا مناسب است. سواحل این بندر با شن های نرم و آب های فیروزه ای رنگ، مکانی عالی برای شنا و سرگرمیات آبی است. ولی باید حواستان به دمای آب باشد. توجه کنید که در شرایط نامساعد جوی از ورود به دریا پرهیز کنید.

جاهای دیدنی بندر مقام

بندر مقام، نگین درخشان ساحل جنوبی ایران، با جاذبه های دیدنی و منظره ها طبیعی خیره نماینده ای که دارد، تجربه ای بی نظیر را به جهانگردان می دهد. این بندر با سواحل آرام و پارک های ساحلی، مقصدی ایده آل برای علاقه مندان به طبیعت و جهانگردی است. در ادامه معروف ترین جاهای دیدنی بندر مقام را به شما معرفی می کنیم.

- ساحل مکسر

ساحل مکسر در 9 کیلومتری بند مقام واقع شده است و صخره های این ساحل بسیار خاص و دیدنی هستند. در این ساحل می توانید جانوران منحصربه فردی مانند لاک پشت پوزه عقابی را ببینید و از قایق سواری در آب های زلال خلیج فارس لذت ببرید. در این ساحل اقامتگاه های بوم گردی برای سکونت وجود دارد؛ البته کمپینگ هم یکی دیگر از گزینه ها برای اقامت در این ساحل است.

- جاده بستانو

جاده ساحلی بستانو یکی از جاده های زیبای منطقه پارسیان است که از بندر بستانو تا بندر مقام ادامه دارد. در این جاده شاهد پیوند کوه و دریا خواهید بود. در امتداد این جاده، روستاهای زیارت و مغدان قرار دارند. در امتداد جاده بستانو می توانید منظره های بسیار منحصربه فرد را ببینید و از آن ها عکاسی کنید.

- پارک ساحلی بندرمقام

پارک ساحلی بندر مقام با امکانات سرگرمیی نظیر فضای سبز، زمین های بازی و مسیرهای پیاده روی، مکانی عالی برای سرگرمی خانواده ها و جهانگردان است. این پارک کنار ساحل واقع شده است و بازدیدنمایندگان می توانند از محیط آرامش بخش و منظره ها زیبای دریا لذت ببرند.

- گردنه عشاق

گردنه عشاق، یکی از معروف ترین جاهای دیدنی بندر مقام است که در امتداد جاده بندر مقام به بندر پارسیان واقع شده است که با منظره ها کوهستانی و دریا، تجربه ای بی نظیر به شما می دهد. این گردنه به دلیل هوای خنک و منظره ها دل انگیز، مکان مناسبی برای عکاسی است. فاصله گردنه عشاق از بندر مقام حدود 26 کیلومتر است و با خودرو تقریبا 26 دقیقه طول می کشد.

جاهای دیدنی اطراف بندر مقام

اطراف بندر مقام زیبایی های طبیعی و جاذبه های منحصر به فردی وجود دارد که هر کدام از آن ها جهانگردان را به وجد می آورند. سواحل زیبا، جزایر بکر و روستاهای اطراف این منطقه برای کسانی مناسب است که دنبال کاوش در طبیعت و فرهنگ محلی هستند. در اینجا فرصت های زیادی برای لذت بردن از منظره ها دیدنی و تجربه های تازه وجود دارد که در ادامه جاهای دیدنی اطراف بندر مقام را آنالیز می کنیم.

- جزیره لاوان

جزیره لاوان یکی از جزایر زیبای خلیج فارس در استان هرمزگان است. این جزیره با مساحت 78 کیلومترمربع و طول 23.5 کیلومتر، یکی از چهار پایانه اصلی صادرات نفت خام ایران در کنار جزیره خارک است و تا بندر مقام تنها 20 کیلومتر فاصله دارد.

- جزیره مارو

نام اصلی جزیره مارو، جزیره شیدور است، اما به دلیل وجود تعداد زیادی مار جعفری در این جزیره، به آن مارو می گویند. تنوع جانوران در این جزیره بسیار زیاد است و انواع خزندگان مانند لاک پشت های پوزه عقابی، آبزیانی مانند دلفین و پرندگانی مانند پرستوهای دریایی را می توانید در این جزیره مشاهده کنید. فاصله جزیره مارو تا بندر مقام حدود 9 کیلومتر است.

- بندر پارسیان

بندر پارسیان یکی از شهرهای بندری استان هرمزگان است که در گذشته آن را با نام گاوبندی می شناخته اند. این بندر آب و هوای شرجی دارد و از گذشته نخلستان های این بندر محصولاتی مانند خرما و غله به هند و مومباسا صادر می کردند. بندر پارسیان دره هایی دارد که رودخانه های فصلی در آن ها جریان می یابند. فاصله این بندر تا بندر مقام حدود 64 کیلومتر است.

- روستای زیارت

روستای زیارت یکی از جاهای دیدنی بندر مقام است و 44 کیلومتر از آن فاصله دارد. این روستا نخلستان های معروفی داشته و سوغاتی های آن حصیر، سبد، کلاه حصیری و بادبزن است. جهانگردان امکان سکونت در اقامتگاه های بوم گردی روستای زیارت را دارند.

- روستای مغدان

روستای مغدان یکی دیگر از روستاهای نزدیک به بندر مقام است و تنها 35 کیلومتر با آن فاصله دارد. از جاذبه های مشهور این روستا می توان به گردنه ریگی اشاره نمود. به دلیل آب و هوای گرم و شرجی این روستا، بهتر است در فصول پاییز و زمستان از آن بازدید کنید.

اقامگاه های بندر مقام

بندر مقام به عنوان یک مقصد محبوب در استان هرمزگان، امکانات متنوعی برای اقامت جهانگردان فراهم نموده است. این بندر با معرفی اقامتگاه های زیبا و راحت به بازدیدنمایندگان اجازه می دهد تا با توجه به بودجه و سلیقه خود، در محلی مناسب اقامت نمایند و از زیبایی های طبیعی و جاذبه های جهانگردی این بندر لذت ببرند.

برترین اقامتگاه های بندر مقام عبارتند از:

  • اقامتگاه بوم گردی الوند: این اقامتگاه نوساز، فضایی بسیار زیبا و منحصربه فرد دارد که به مهمانان خود حس آرامش و راحتی می دهد. بعلاوه این اقامتگاه تمام امکانات را برای آسایش جهانگردان فراهم می نماید. قیمت این اقامتگاه مناسب است.
  • اقامتگاه بوم گردی دریاکنار: این اقامتگاه در استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه و روستای مقام واقع شده است. اتاق های این اقامتگاه فضایی ساده، اما تمیز دارند. مزیت این اقامتگاه، نزدیکی آن به دریا است. اجرای موسیقی زنده و پایکوبی محلی در این اقامتگاه برگزار می گردد و امکانات کامل رفاهی را در اختیار مسافران قرار می دهد.
  • اقامتگاه بوم گردی مکسر: این اقامتگاه فضایی زیبا و خاص دارد. بعلاوه تمام امکانات رفاهی را در دسترس مسافران قرار داده است. در اقامتگاه مکسر می توانید غذا، نان و سوغات محلی را تهیه کنید. فاصله اقامتگاه مکسر تا دریا 50 متر است.
  • اقامتگاه بندر مقام پارسیان: این خانه ویلایی تا ساحل دریا 10 دقیقه فاصله دارد و تمام امکانات رفاهی را برای مسافران فراهم می نماید. این ویلا نسبت به امکانات و موقعیتش، قیمت مناسبی دارد.

سفر به بندر مقام؛ یک تجربه متفاوت

اگر عاشق فرهنگ جنوب ایران و دنبال یک ماجراجویی تازه هستید، سفر به بندر مقام با همه مجذوب نمایندهیت ها، طبیعت خاص، غذاهای هیجان انگیز و شب های پرشور گزینه مجذوب نمایندهی برای شماست. نظر شما درباره این بندر چیست؟

منبع: علی بابا
انتشار: 22 مهر 1403 بروزرسانی: 22 مهر 1403 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2328

به "بندر مقام هرمزگان؛ مروارید درخشان خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر مقام هرمزگان؛ مروارید درخشان خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید