هشدار تحلیلگر عراقی درباره تحمیل بارِ اقتصادی جدید واشنگتن بر بغداد

به گزارش مجله ستاره، تحلیلگر عراق درباره یک تیر دو نشان واشنگتن در بغداد با مطالبه هزینه تسلیحات خود در جنگ با داعش هشدار داد.

هشدار تحلیلگر عراقی درباره تحمیل بارِ اقتصادی جدید واشنگتن بر بغداد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی الوائلی تحلیلگر سیاسی عراق، امروز (سه شنبه - 14 آوریل) درباره عواقب باقی ماندن سلاح های آمریکایی در داخل پایگاه های نظامی عراقی هشدار داد.

الوائلی گفت که احتمالا واشنگتن از بغداد خواهد خواست که میان باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق یا پرداخت میلیاردها دلار بابت سلاح هایی که این کشور به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق نموده، یک گزینه را انتخاب کند.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه شرح داد: در صورتی که طرحی که واشنگتن میخواهد در ژوئن آینده به بغداد پیشنهاد دهد، موفقیت آمیز نباشد، طرف آمریکایی به طرح اعمال فشار اقتصادی بر عراق برای ابقای نیروهای خود در خاک این کشور روی خواهد آورد.

این تحلیلگر عراقی شرح داد: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، تسلیحات و ادوات نظامی متعدد را به پایگاه های نظامی محل استقرار خود در عراق منتقل نموده است و در نتیجه از عراق خواهد خواست تا میلیاردها دلار بابت این تسلیحات، پرداخت کند. این در حالی است که اطلاعات متعددی درباره اقدام طرف آمریکایی مبنی بر رساندن این تسلیحات به تروریست های حاضر در مناطق صحرایی عراق به وسیله هواپیماهای خود و عملیات های هلی برن متوالی وجود دارد.

وی اضافه کرد که واشنگتن می خواهد با مطالبه بهای این تسلیحات از بغداد، با یک تیر دو نشان بزند. زیرا یقین دارد که بغداد نمی تواند در شرایط کنونی، پول این تسلیحات را پرداخت کند. لذا در مقابل این تسلیحات خواهان نفت از بغداد خواهد شد در این صورت، دولت عراق ناگزیر خواهد شد توافقنامه تجاری خود با پکن را لغو و نفت آن را به جای چین به آمریکا بدهد.

آمریکا با وجود خروج از عراق در سال 2011 که تحت فشار مقاومت مردم این کشور در قبال تمدید حضور اشغالگران، صورت گرفت، در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش بار دیگر وارد این کشور شد و تا به امروز با وجود شکست داعش و مخالفت دولت و مجلس و مردم این کشور، همچنان حضور دارد و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن موقعیت استراتژیک خود در عراق نیست.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 927

به "هشدار تحلیلگر عراقی درباره تحمیل بارِ اقتصادی جدید واشنگتن بر بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار تحلیلگر عراقی درباره تحمیل بارِ اقتصادی جدید واشنگتن بر بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید