شرق آسیا از بیم انتقام داعش به حالت آماده باش درآمد

به گزارش مجله ستاره، فارس نوشت: پس از ادعای کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش، مقامات امنیتی و اطلاعاتی کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کردند درخصوص احتمال حملات تلافی جویانه داعشی ها در حالت آماده باش قرار دارند.

شرق آسیا از بیم انتقام داعش به حالت آماده باش درآمد

مقامات فیلیپین، اندونزی و مالزی، اعلام کردند با حملات تلافی جویانه احتمالی اعضای داعش، پس از کشته شدن سرنموده این گروه تروریستی، مقابله خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دلفین لورنزانا وزیر دفاع فیلیپین گفت، مرگ ابوبکر البغدادی سرنموده داعش موجب خشم اعضای این گروه شدن و آن ها همچنان خطرناک و قادر به حمله خواهند بود.

منطقه میندانائو در فیلیپین یکی از مراکز نفوذ و گسترش تفکرات افراطی داعش است و ارتش این کشور طی سال های اخیر عملیات های گسترده ای برای شکست شبه نظامیان مرتبط با داعش انجام داده است.

لورنزانا گفت، با توجه به صندلی البغدادی، [مرگ او] ضربه ای به این سازمان وارد می نماید. اما با توجه به عمق و گستردگی این سازمان در نقاط مختلف دنیا این تنها یک عقب نشینی موقت خواهد بود و فردی جانشین او خواهد شد.

جنوب شرق آسیا همیشه یکی از نقاط تمرکز داعش بوده است. فیلیپین، مالزی و اندونزی درخصوص حامیان محلی داعش و احتمال بازگشت داعشی های دارای ملیت این کشورها که در عراق و سوریه به سر می برند ابراز نگرانی نموده اند.

تنها در فیلیپین، داعش از ابتدای تابستان سال گذشته مسئولیت چهار حمله انتحاری را بر عهده گرفته است. دشوارترین نبرد این کشور از زمان جنگ دنیای دوم، در سال 2017 علیه شبه نظامیان وابسته به داعش رخ داد که می خواستند کنترل بعضی نواحی آن را در دست بگیرند.

مالزی نیز که طی سال های اخیر بیش از 400 نفر به اتهام ارتباط با داعش دستگیر نموده است، در حالت آماده باش واقع شده است.

ایوب خان میدین پیتچای رئیس پلیس ضد تروریسم مالزی در این باره گفت، نگرانی اصلی از سرنموده داعش نیست بلکه از تأثیرات آموزه های آن است.

ایوب خان گفت، کشته شدن البغدادی خبر خوبی است؛ اما مرگ او تأثیر اندکی در کشورش خواهد داشت زیرا مشکل اصلی که گسترش ایدئولوژی داعش است همچنان پابرجا است.

وی اضافه کرد: بیشترین نگرانی ما از حملات گرگ های تنها و کسانی است که به وسیله اینترنت به افراط گرایی رو می آورند. ما همچنان شاهد گسترش آموزه ها داعش به صورت آنلاین هستیم. انتشارات و مجلات سال های قبل داعش درحال انتشار و توزیع مجدد هستند.

اندونزی، از دیگر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا و پرجمعیت ترین کشور دارای اکثریت مسلمان در دنیا است که با احیای داعش دست وپنجه نرم می نماید و صدها نفر را به اتهام ارتباط با این گروه تروریستی دستگیر نموده است.

به گفته مقامات اندونزیایی، حدود 500 نفر از این کشور به سوریه سفر نموده اند تا به داعش ملحق شوند و هزاران نفر دیگر در این کشور تحت تأثیر آموزه های این گروه افراط گرا هستند.

آژانس اطلاعاتی اندونزی اعلام نموده در برابر اقدامات تلافی جویانه داعش در این کشور آمادگی دارد.

واوان پوروانتو، سخنگوی این نهاد گفت: این یک جنگ است. باید [عملیات] ضدتروریسم یا چیزی مشابه آن صورت گیرد. در مورد مباحث امنیتی، اطمینان داریم که امنیت کشور را تأمین می کنیم.

شامگاه یکشنبه به وقت تهران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری رسماً ادعا کرد که واشنگتن در یک عملیات ویژه پیروز شده است البغدادی را در شمال غرب سوریه از بین ببرد. به گفته او البغدادی با منفجر کردن جلیقه اش، خود و سه فرزندش را کشته است. این ادعا البته با تشکیک روبرو شده، از جمله از سوی روس ها.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 539

به "شرق آسیا از بیم انتقام داعش به حالت آماده باش درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرق آسیا از بیم انتقام داعش به حالت آماده باش درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید