آشنایی با فیلم های احتمالی جشنواره فیلم فجر 98

به گزارش مجله ستاره، روزنامه فرهیختگان: جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگ ترین رویداد و فستیوال فیلم در ایران بسیار مهم است و بسیاری از فیلمسازان، سعی می نمایند فیلم هایشان را با توجه به تقویم جشنواره آماده نمایند.

آشنایی با فیلم های احتمالی جشنواره فیلم فجر 98

سال 98 و جشنواره سی و هشتم فیلم فجر از این حیث می تواند مهم باشد که کارگردان های مطرح زیادی برای جشنواره سال جاری فیلم دارند؛ از ابراهیم حاتمی کیا تا داریوش مهرجویی و مجید مجیدی که هرکدام سراغ سوژه های خاص خود رفته اند تا فیلم هایشان را براساس آن سوژه شکل بدهند. در این گزارش سراغ فیلم هایی رفتیم که احتمالا در جشنواره فیلم فجر سال جاری حضور خواهند داشت.

خروج حاتمی کیا

برای خیلی ها، حاتمی کیا مساوی با آژانس شیشه ای است؛ همان فیلمی که اعتراض را به سبک و سیاق خودش نشان می داد و حالا دوباره در فیلم دیگری قرار است از او اعتراض ببینیم. همه چیز با همین ایده کلی شروع شد. حاتمی کیا هیچ چیز از جزئیات این طرح نمی دانست جز اینکه فرد معترضی میخواهد صدایش را به گوش مسئولان برساند. او می خواست با تحقیق، همه چیز را شفاف کند. می دانست که قاعده چنین طرحی ساخت یک فیلم جاده ای است؛ فیلمی با یک مقدمه و یک مؤخره که میانه اش با ماجرا های متعدد در دل جاده ها شکل می گرفت.

به همین دلیل بود که به برخی دوستانش رجوع کرد و از آن ها خواست تیمی تشکیل دهند و درباره اعتراض هایی شبیه آنچه در سر داشت تحقیق نمایند. پاییز سال 97، درست در روز هایی که به نظر می رسید مسائل سیاسی و برجام و ترامپ مهم ترین مساله روز مردم و کشور است، یکی از اعضای گروه، فایلی صوتی را برای حاتمی کیا فرستاد که او را شوکه کرد. در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی کیا طراحی شده بود. آن دوست در فایل صوتی شرحی از ماجرا را به حاتمی کیا گفت و حاتمی کیا همان زمان تصمیمش را گرفت.

او باید خودش فیلمنامه این فیلم را می نوشت. گروه او تحقیق روی ماجرا را از همان زمان شروع نموده و با بیش از 30 نفر از افراد مرتبط با آن واقعه مصاحبه کردند. زمستان 97 بود که حاتمی کیا از همه چیز دور شد و بی سروصدا نوشتن فیلمنامه تازه اش را شروع کرد. حالا فیلمبرداری فیلم جدید او با بازیگرانش در گچساران شروع شده و باید منتظر فیلم جدید او که با همکاری سازمان اوج ساخته می شود، در جشنواره فجر باشیم.

روز بلوا بهروز شعیبی

سازمان اوج سال جاری چند فیلم در جشنواره دارد، که قرعه به نام بهروز شعیبی هم افتاده است تا چهارمین فیلمش را با آن ها بسازد؛ فیلمی که قرار است بابک حمیدیان نقش اول آن را بازی کند. فیلمنامه روز بلوا را مهران کاشانی براساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است:

عماد، استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی موردتوجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام هایی جدی روبرو می شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده ای قرار می دهد. روز بلوا چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از دهلیز، سیانور و دارکوب در مقام کارگردان است.

لامینور داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی سال جاری بعد از 6 سال دوری از فضای سینما دوباره با فیلم جدید آمده است. در خبر ها زیاد شنیده بودیم که او قرار است سنتوری 2 را بسازد و حتی بازیگرانش انتخاب شدند و بهرام رادان در نامه ای به مهرجویی گفته بود نمی تواند در این فیلم بازی کند و مهرجویی هم حامد بهداد و لیلا حاتمی را برای نقش های فیلمش انتخاب کرد. گفته شد محسن چاووشی که خواننده سنتوری 1 بود، در سنتوری 2 نخواهد خواند و صدای ماکان بند جای او را در فیلم می گیرد. اما همه این ها در حد حرف باقی ماند و سنتوری 2 هرگز ساخته نشد.

تا اینکه سال جاری خبر رسید مهرجویی فیلم جدیدی را به اسم لامینور برای جشنواره به تهیه نمایندگی رضا درمیشیان آماده می نماید. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره مهرجویی با علی نصیریان و عزت الله رمضانی فر پس از 40 سال است. نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی فر به عهده دارند. مهرجویی پس از اشباح به یکباره دست از فیلمسازی شست و سراغ علاقه دیگرش یعنی نویسندگی و مترجمی سوق پیدا کرد گفته می شود، فیلم لامینور در خصوص زنی است که موزیسین است، ولی مخالفت های پدرش موانعی را سر راه او ایجاد می نماید. باید دید این فیلم ادامه ای بر فیلم سنتوری او است یا نه؟

کارو احمد مرادپور

کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می شود؛ اما او... احمد مرادپور با همکاری سازمان اوج، قرار است این فیلم را بسازد. فیلم سینمایی کارو بعد از فیلم های سینمایی سجاده آتش و رنجر و سریال پایکوبی پرواز چهارمین اثر احمد مرادپور خواهد بود. این فیلم اولین محصول گروه فیلم و سریال عصر است که به تازگی در اوج کارشان را شروع نموده اند. از بازیگران این فیلم سینمایی می توان به مریلا زارعی اشاره نمود که به تازگی به این پروژه پیوسته است.

لباس شخصی امیرعباس ربیعی

فیلم سینمایی لباس شخصی محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج به کارگردانی امیرعباس ربیعی است. نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی به انتها رسیده و پس از گذراندن مراحل پیش فراوری، ربیعی این فیلم را جلوی دوربین خواهد برد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی ها بیشتر شک کن! به نظر می رسد این محصول سازمان سینمایی اوج، مضمونی سیاسی- امنیتی داشته باشد.

لباس شخصی اولین تجربه فیلم بلند امیرعباس ربیعی در مقام کارگردان است. مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمودنژاد، علی فرهادزاده و ماه منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. لباس شخصی از فیلم اولی های سال جاری جشنواره به حساب می آید.

درخت گردو محمدحسین مهدویان

مهدویان بعد از ساخت ماجرا های نیمروز، حالا سراغ یک سوژه دفاع مقدسی رفته است. او بار دیگردرباره واقعه ای معاصر فیلم ساخته و این بار نوبت بمباران شیمیایی سردشت بود. براساس اخبار اعلام شده، مهدویان برای جدیدترین فیلم سینمایی خود فراخوانی را برای جذب بازیگران محلی یا آشنا به زبان ترکی منطقه منتشر نموده است، اما پیمان معادی، مهران مدیری و مینا ساداتی هم در فیلم جدید او بازی خواهند کرد. مهدویان که همیشه با محمود رضوی کار می کرد و فیلم هایش را با او می ساخت، این بار با علی احمدی، تهیه نماینده همیشه همراه مهران مدیری کارش را خواهد ساخت.

ملاقات با جادوگر حمید بهرامیان

حمید اعتباریان، تهیه نماینده این فیلم سینمایی درباره این فیلم می گوید: قرار است طنزی اجتماعی ببینیم و روایتی از موضوع کلاهبرداری. این فیلم در حد فیلمی مانند سن پترزبورگ است و اگر تا زمان سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود، فرم حضور در جشنواره را پر خواهیم کرد. حمید بهرامیان سال ها در عرصه سینما و تلویزیون به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز فعالیت داشته و فیلم های کوتاه متعددی از او در فستیوال های جهانی به نمایش درآمده است؛ ملاقات با جادوگر نخستین اثر سینمایی بهرامیان محسوب می شود.

او برادر بهرام بهرامیان، کارگردان فیلم هایی مثل آل، پریناز و آینه شمعدون و همین طور بسیاری از سریال های تلویزیون ازجمله سقوط یک فرشته است. حمید در کارگردانی سقوط یک فرشته هم با برادرش مشارکت داشت و در برخی مجموعه های او از جمله از یاد ها رفته بازی نموده بود. فیلمنامه ملاقات توسط امیرمهدی ژوله بازنویسی شد و در خلاصه داستان فیلم آمده است: جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت درمیام! سیدجواد حسینی و حمید اعتباریان سرمایه گذاران ملاقات با جادوگر هستند و سن پترزبورگ آخرین فیلم اعتباریان در مقام تهیه نماینده بوده است. مانی حقیقی، حمید فرخ نژاد، نسیم ادبی و امیرمهدی ژوله از بازیگران این فیلم هستند.

مغز استخوان حمیدرضا قربانی

فیلم مغز استخوان نام موقت دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با موضوعی اجتماعی، توسط علی زرنگار به نگارش درآمده است. حسین پورمحمدی تهیه نمایندگی مغز استخوان را برعهده دارد. پریناز ایزدیار و جواد عزتی در فیلم جدید حمیدرضا قربانی قرارداد امضا نموده اند. چند بازیگر دیگر نیز به زودی به این پروژه می پیوندند.

در کارنامه حرفه ای حمیدرضا قربانی، تدوین، برنامه ریزی و دستیاری کارگردان برای آثار شاخصی از سینمای ایران دیده می شود. او همچنین با خانه ای در خیابان چهل ویکم در سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که نامزدی بهترین فیلم اول بخش نگاه نو را به دست آورد.

مجبوریم رضا درمیشیان

فیلم سینمایی مجبوریم، پنجمین ساخته رضا درمیشیان محسوب می شود. این فیلم سینمایی پربازیگرترین اثر در کارنامه درمیشیان است. مجبوریم همچنین با جلوی دوربین رفتن در صد لوکیشن، از این حیث، پرلوکیشن ترین فیلم درمیشیان محسوب می شود. این فیلم طی مدت سه ماه در شهر تهران جلوی دوربین رفته است.

فیلم سینمایی مجبوریم با حضور فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، ژاله علو، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، رضا بهبودی، پریوش نظریه، مریم بوبانی، راموناه شاه، رویا بختیاری، غزل شجاعی و همایون ارشادی در حال ساخته شدن است. رضا درمیشیان، کارگردان مجبوریم سابقه ساخت فیلم های بغض، لانتوری و عصبانی نیستم را در کارنامه خود دارد.

روزی دو میلیون مجید توکلی

روزی دو میلیون نام موقت دومین فیلم توکلی بعد از متولد65 است که حال و هوای سرخوش و جوانانه دارد، به قلم جمیله دارالشفایی نوشته شده و در تهران کلید ساخت آن خورده است. تهیه نمایندگی این فیلم سینمایی به عهده علی سرتیپی است و عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم و تورج اصلانی در مقام مدیر فیلمبرداری این پروژه انتخاب شدند.

نازنین بیاتی، بازیگر جوان سینما که برای بازی در فیلم دربند برنده تندیس بهترین بازیگر زن از هفتمین جشن انجمن منتقدان سینما شد، قرار است در نقشی متفاوت جلوی دوربین روزی دو میلیون برود. البته احتمالا نام این فیلم در طول ساخت عوض خواهد شد و توکلی نام دیگری را برای فیلمش انتخاب می نماید.

مردن در آب مطهر نوید محمودی

فیلمنامه مردن در آب مطهر به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه نمایندگی جمشید محمودی ساخته می شود. داستان این فیلم مضمونی اجتماعی دارد که پس از چهار دهه جنگ در افغانستان به مسائل جوانان مهاجر می پردازد. آخرین ساخته برادران محمودی، شکستن همزمان بیست استخوان بود که در جشنواره جهانی فیلم فجر با کسب دو جایزه مورد توجه نهاده شد.

مردن در آب مطهر عاشقانه ای از برادران محمودی است که قصه چند جوان افغان را که از ایران به اروپا می روند، روایت می نماید و علی خشنود به عنوان اولین بازیگر به این فیلم سینمایی پیوسته است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: رونا: حامد از دریا نترسیا، از هرچی که بترسی بلای جونت میشه. حامد: نمی ترسم.

سه کام حبس سامان سالور

سه کام حبس به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه نمایندگی ساسان سالور ساخته می شود. محسن تنابنده و پریناز ایزدیار که نقش های اصلی سه کام حبس را بازی می نمایند، جلوی دوربین مسعود سلامی رفته اند. محسن تنابنده در دومین و به عبارتی مشهورترین فیلم سالور با عنوان چند کیلو خرما برای مراسم تدفین هم حضور داشت. فیلمبرداری سه کام حبس که در فضایی متفاوت با دیگر کار های سالور ساخته می شود، تا اوایل مهرماه ادامه خواهد داشت. سامان سالور آخرین بار در سال 92 فیلم تمشک را ساخت.

ساکنین سرزمین سکوت، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، ترانه تن هایی تهران، آمین خواهیم گفت و سیزده 59 از دیگر ساخته های این کارگردان است.

روز صفر سعید ملکان

سعید ملکان، گریمور سینمای ایران که به تهیه نماینده پرکار این سال ها تبدیل شده، قصد ساخت اولین فیلم سینمایی خود با نام روز صفر را دارد و امیر جدیدی، بازیگر سینمای ایران به عنوان اولین بازیگر این فیلم ایرانی معرفی شده است. فیلمنامه روز صفر توسط بهرام توکلی و سعید ملکان نوشته شده و این دو نفر قبلا همکاری هایی داشته اند. سعید ملکان، کارگردان فیلم سینمایی روز صفر فعالیت سینمایی خود را تحت عنوان چهره پرداز شروع کرد. از اولین پروژه های سعید ملکان به عنوان چهره پرداز می توان به فیلم های سارای، مه بانو، در چشم باد و اینجا بدون من اشاره نمود.

وی همچنین طراح چهره پردازی فیلم هایی مانند پابرهنه در بهشت، گوشواره، وقتی همه خوابیم، پرسه در مه، آشغال های دوست داشتنی، ابد و یک روز، ویلایی ها، تنگه ابوقریب و قانون مورفی بوده است. سعید ملکان در فیلم های مختلفی نیز تهیه نماینده و سرمایه گذار بوده و آثاری مانند ابد و یک روز، برادرم خسرو، گینس، در سکوت و آرایش غلیظ را ساخته است.

آدام احمد تجری

فیلم سینمایی آدام به کارگردانی احمد تجری، نویسندگی فاطیما اباحمزه و حجت پاشاپور و تهیه نمایندگی ماندانا جلالی در تهران کلید خورد. بیتا سحرخیز، مهران ضیغمی، مهری آل آقا، حجت پاشاپور، بابک قادری، افشین سنگ چاپ، آرمیا خندان و شقایق دلشاد از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می پردازند و لازم به ذکر است که بازیگران دیگری در ادامه اضافه خواهند شد. آدام قصه خانواده ای است در جنوب شهر که مادر خانواده دچار آلزایمر شده، اما همیشه در کوشش است روابط بین فرزندانش خوب و شاد باشد؛ طى اتفاقی مادر روانه زندان می شود.

انفرادی سیدمسعود اطیابی

فیلم سینمایی انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه نمایندگی ابراهیم عامریان چندی است کلید خورده و فیلمبرداری آن در تهران ادامه دارد. رضا عطاران با این پروژه قرارداد بسته و اولین بازیگری است که جلوی دوربین این اثر رفته است. پیش از این احمد مهران فر و مهدی هاشمی نیز با انفرادی قرارداد بسته بودند. انفرادی فیلمی کمدی است و اطیابی بعد از فیلم هایی، چون تگزاس 1 و 2 و دینامیت آن را کارگردانی می نماید. اطیابی بعد از ساخت تگزاس 2 در گفت وگویی اعلام نمود می خواهد فیلم طنز بسازد و مردم را خشنود کند تا در دو ساعتی که در سینما نشسته اند، به چیز دیگری فکر ننمایند.

خورشید مجید مجیدی

فیلم سینمایی خورشید تازه ترین پروژه سینمایی مجید مجیدی، کارگردان شناخته شده سینمای ایران است که تیرماه پروانه ساخت آن با فیلمنامه مشترک مجیدی و نیما جاویدی، از سوی سازمان سینمایی صادر شد. پیش فراوری فیلم سینمایی خورشید از اوایل تیر شروع شد و مجید مجیدی برای ایفای نقش یک پسر نوجوان در این فیلم به دنبال بازیگر از میان مردم می شود.

تیم فراوری فیلم سینمایی خورشید از همه نوجوانان پسری که علاقه مند به هنر بازیگری باشند، خواسته تا ویدئویی یک دقیقه ای برای معرفی خود به همراه دو قطعه عکس از نمای نزدیک و تمام قد به وسیله برنامه واتس اپ ارسال نمایند. مجیدی پیش تر در فیلم های پدر، بچه های آسمان و رنگ خدا نیز از نوجوانان نابازیگر برای ایفای نقش های اصلی استفاده نموده بود. مجید مجیدی در دهمین فیلم سینمایی خود سراغ بچه ها کار که مساله اجتماعی مهم این روز ها به شمار می رود، رفته است.

گورکن کاظم ملایی

گورگن دومین ساخته کاظم ملایی است؛ فیلمی که تهیه نمایندگی آن را سینا سعیدیان به عهده دارد. ویشکا آسایش و حسن معجونی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که پس از کوپال، دومین ساخته ملایی به حساب می آید.

سینا سعیدیان تهیه نماینده گورکن نیز پیش از این در فیلم های شَنِل و بنفشه آفریقایی به عنوان مجری طرح حضور داشته و تهیه نماینده اینجا کسی نمی میرد بوده است.

سبز، سفید، قرمز محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی این بار سراغ سوژه ای برای وطن رفته است؛ سبز، سفید، قرمز به نویسندگی پیمان عباسی و تهیه نمایندگی پرویز امیری، عنوان اثری سینمایی است که در قالبی خانوادگی به موضوع پرچم ایرانی، غیرت ملی و عشق ورزیدن به میهن می پردازد.

مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار و ایرج نوذری بازیگران فیلم لطیفی هستند. ناجی پروری و قهرمان سازی از فرزندان ایرانی هدف اصلی این فیلم سینمایی معرفی شده است.

شاهین سالار طهرانی

فیلم سینمایی شاهین به کارگردانی سالار طهرانی و تهیه نمایندگی آرش سجادی حسینی و علی گلبهاران با بازی علیرضا کمالی، گلاره عباسی، مهران رنجبر، بهار نوحیان، احسان امانی و فرزین محدث در تهران کلید خورده است. این فیلم محصول سازمان سینمایی داریوش و اولین فیلم سینمایی سالار طهرانی با سابقه ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند است. فیلم شاهین هم یکی از فیلم اولی های جشنواره سال جاری است.

ستاره بازی هاتف علیمردانی

فیلمبرداری جدیدترین اثر سینمایی هاتف علیمردانی که درخواست پروانه ساخت داده است، از اواسط مهر در آمریکا شروع خواهد شد. فیلمبرداری ستاره بازی که از اواسط مهر 98 شروع می شود، در آمریکا خواهد بود و بازیگران مطرح ایرانی و خارجی در آن نقش آفرینی می نمایند. نویسندگی و کارگردانی این اثر برعهده هاتف علیمردانی و تهیه نمایندگی آن را علی سرتیپی برعهده دارد.

هاتف علیمردانی پیش از این فیلم هایی، چون راز درخت تاران، یک فراری از بگبو، به خاطر پونه، مردن به وقت شهریور، کوچه بی نام، هفت ماهگی، آباجان و کلمبوس را کارگردانی نموده است. فرهاد اصلانی از بازیگران این فیلم سینمایی است.

خوب، بد، جلف: ارتش سری پیمان قاسمخانی

خوب بد جلف: ارتش سری، قسمت دوم فیلم سینمایی خوب بد جلف است که برای نخستین بار در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس در اکران عمومی توانست مورد اقبال مخاطبان هم قرار بگیرد. این بار قرار است با یک فضای متفاوت به روایت زندگی حرفه ای سام و پژمان بپردازد. سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ستاره پسیانی، ریحانه پارسا، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره، فرهاد آئیش و گوهر خیراندیش، در خوب بد جلف: ارتش سری به ایفای نقش پرداخته اند.

ارشا اقدسی، بدلکار شناخته شده سینمای ایران مردادماه سال جاری ویدئویی از فیلمبرداری آخرین سکانس فیلم سینمایی خوب بد جلف: ارتش سری به کارگردانی پیمان قاسمخانی را که با جشن کوچکی هم همراه بوده است، در اینستاگرام منتشر کرد.

برف آخر امیرحسین عسگری

شاید اسم امیرحسین عسگری کمتر شنیده شده باشد، اما او کارگردان فیلم اولی نیست و پیش از این فیلم بدون مرز او در گروه هنر و تجربه اکران شده بود. حالا فیلم برف آخر با کارگردانی او و به تهیه نمایندگی احسان علیخانی ساخته می شود. احسان علیخانی پیش از این تهیه نمایندگی مشترک فیلم سینمایی بدون تاریخ، بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند را در کنار علی جلیلوند تجربه نموده بود.

علیخانی درباره این فیلم و چگونگی ساخت آن گفته است: در کش و قوس ساخت برف آخر قرار داریم و منتظر شرایط جوی مناسب برای شروع فراوری این فیلم هستیم؛ چون برای فیلمبرداری به فصل پاییز و زمستان نیاز داریم. در مراحل تحقیقات هستیم و معلوم نیست فیلم سال جاری ساخته شود.

زاوالا ارسلان امیری

این فیلم اولین تجربه کارگردانی سینما برای ارسلان امیری است، فیلمنامه زاوالا توسط ارسلان امیری، هومان فاضل و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است و ماجرای رازآمیزی را روایت می نماید که در زاوالا می گذرد. این فیلم پس از فیلم سینمایی اسرافیل، دومین تجربه تهیه نمایندگی مستانه مهاجر است. ارسلان امیری، سینماگر کرد ایرانی و همسر آیدا پناهنده است.

او پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس و تدوینگر در فیلم ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده و در نگارش فیلمنامه های سینمایی اسرافیل و ویلایی ها همکاری داشته است. امیری که فارغ التحصیل کارگردانی و ادبیات نمایشی است، در سال های اخیر، تجربه کارگردانی، تدوین و نویسندگی فیلم های مستند و تلویزیونی را درکارنامه خود دارد.

رو در رو حسین شهابی

تازه ترین اثر حسین شهابی با عنوان رو در رو که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده، روایتگر زندگی 10 دختر جوان است که برای راه اندازی شغلی جدید، کارگاه کوچکی را در تهران اجاره نموده و مشغول به کار می شوند. شهابی به جز دو بازیگر حرفه ای سینما، در این فیلم پر بازیگر از هنرجویان آکادمی سینمایی خود (باران) استفاده می نماید که تعدادی از آن ها انتخاب شده اند.

ششمین ساخته سینمایی این کارگردان محصولی از مدرسه سینمایی باران است و اسامی بازیگران و عوامل فراوری این فیلم به زودی اعلام خواهد شد. فیلم بی صدا آخرین ساخته سینمایی حسین شهابی بود که چند ماه پیش در سینما های کشور اکران شد.

پیشی میشی حسین قناعت

فیلم سینمایی پیشی میشی به تهیه نمایندگی احمد احمدی و کارگردانی حسین قناعت از مردادماه در جاجرود شروع شد. فیلمبرداری فیلم سینمایی پیشی میشی که یک کمدی خانوادگی است در لوکیشن هایی در تهران و جاجرود انجام می شود و هم زمان محمد توکلی مشغول تدوین است. پیشی میشی با بازی رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، عباس محبوب، ساعد هدایتی، محمد شیری و با حضور نفیسه روشن، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر و بازیگران نوجوان طا ها و ماهان عابدی ساخته می شود.

این فیلم یک کمدی خانوادگی پربازیگر است و فیلم های قبلی احمد احمدی، تهیه نمایندگی ردکارپت (رضا عطاران) و لازانیا (حسین قناعت) بوده است.

عنکبوت ابراهیم ایرج زاد

ایرج زاد درباره فیلم جدیدش می گوید: موضوع این فیلم برگرفته از یک واقعیت است. من بعد از فیلم تابستان داغ وارد پروسه ساخت فیلم دومم شدم و تمام کوششم بر این بود که قدم دوم را محکم تر بردارم و در انتخاب فیلمنامه با وسواس بیشتری پیش بروم. در این راستا از دو سال قبل با همراهی اکتای براهنی مصاحبه هایی شکل گرفت مبنی بر انتخاب ایده ای برای همکاری و خوشبختانه به خاطر دغدغه و نگاه مشترکی که نسبت به نیروی شر و نقد نگاه تند از این زاویه وجود داشت با پیشنهاد درستی از جانب اکتای براهنی تصمیم بر کار روی داستانی شد که در ادامه عنکبوت نام گرفت.

از اوایل سال 96 پروسه تحقیقاتی فیلمنامه را شروع و اواخر شهریورماه 97 نسخه اول آن آماده شد. اما در ادامه در بحث پیدا کردن تهیه نماینده دچار مشکلاتی شدم و درنهایت اواسط دی ماه خوشبختانه آقای جواد نوروزبیگی که تهیه نمایندگی فیلم قبلی من را هم برعهده داشتند، تهیه این فیلم را قبول کردند. سپس درخواست پروانه ساخت عنکبوت را به وزارت ارشاد دادیم، اما در این راستا نیز با مسائلی روبرو شدیم. نکته مهم این است که داستان این اثر ریشه در واقعیت دارد و به زندگی یک قاتل زنجیره ای می پردازد. عنکبوت روایت مردی است که میخواهد ریشه فساد را خشک کند و درحقیقت نوعی آسیب شناسی و نقد نگاه تند است. ساره بیات و محسن تنابنده از بازیگران این فیلم هستند.

جنوب از جنوب شرقی مهران احمدی

مهران احمدی درباره پروژه تازه اش گفته: فیلم جدیدم در حال و هوای مصادره، اما با شیوه ای متفاوت در سینمای ایران است. بخش هایی از فیلم در ایران فیلمبرداری می شود و قسمتی از آن در خارج از ایران جلوی دوربین خواهد رفت. احمدی درباره بازیگران این فیلم گفته است: خودم یکی از نقش های فیلم جنوب از جنوب شرقی را بازی خواهم کرد، ولی هنوز درمورد دیگر بازیگران و عوامل فیلم به جمع بندی نرسیده ایم و اخبار مربوط به کستینگ فیلم را در هفته های آینده اعلام می کنم.

مهران احمدی درباره تغییر نام این پروژه از جفت شیش به جنوب از جنوب شرقی گفت: باز هم امکان تغییر نام فیلم وجود دارد و نام فیلم جنوب از جنوب شرقی حتما تغییر خواهد نمود. محمدحسین قاسمی مانند مصادره تهیه نمایندگی این اثر سینمایی را به عهده دارد.

رستگاری تورج منصوری

تورج منصوری، تهیه نماینده و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران درباره فیلم رستگاری گفته است: فیلمنامه این فیلم را به بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی ارائه نموده ام تا بعد از آنالیز و در صورت تایید با حمایت این بنیاد ساخته شود. این پروژه به گونه ای است که باید در خارج از کشور ساخته و امیدوارم شرایط لازم برای ساخت این پروژه به صورت فراوری مشترک فراهم شود. البته با توجه به داستان این فیلمنامه، رستگاری باید در لبنان جلوی دوربین برود.

رستگاری داستانی از مجموع وقایع تاریخی از سال 2003 تا امروز است و ماجرای آن در فضای حال رخ می دهد و می توان گفت در بخشی از این داستان به مساله اشغال عراق توسط آمریکایی ها اشاره می شود. البته دکور بخش عراق ممکن است در لبنان ساخته شود یا اینکه به عراق سفر کنیم و بخش های مربوط را فیلمبرداری کنیم. شخصیت های این فیلم کاملا واقعی هستند، اما زمان اتفاق هایی که در داستان رخ می دهد الزاما مطابق واقعیت نیست. هنوز خبری از شروع ساخت این پروژه نیامده است و باید دید به جشنواره سال جاری می رسد یا نه؟

تسخیر سجاد پهلوان زاده

برای جشنواره فیلم فجر سال جاری سیدمحمود رضوی، تهیه نماینده سینما در حال تدارک فیلمی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی و وقایع 13 آبان است که مثل ایستاده در غبار در فضای مستند-داستانی و اصطلاحا داکیودراما ساخته می شود. گفته می شود کارگردانی این مستند سینمایی را سجاد پهلوان زاده برعهده خواهد داشت. این مستند سینمایی اولین تجربه کارگردانی او است.

پهلوان زاده در آثاری همچون صدای پای باران، لاتاری، مصادره، دایان، ماجرای نیمروز، ایستاده در غبار، نفس، حبیب آقا، دور یا نزدیک، طعم شیرین خیال به عنوان تدوین گر، جانشین تهیه نماینده و دستیار تدوین حضور داشته است. شیوه ساخت این اثر سینمایی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به صورت داکیودراما یا مستند درام است.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 398

به "آشنایی با فیلم های احتمالی جشنواره فیلم فجر 98" امتیاز دهید

428 کاربر به "آشنایی با فیلم های احتمالی جشنواره فیلم فجر 98" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فیلم های احتمالی جشنواره فیلم فجر 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید