ستاری: پشت هر مجوزی که در دولت خلق می کنیم یک فساد است ، در فعالیت های مالی موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی است

به گزارش مجله ستاره، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: غیرممکن است مجوزی در دولت خلق گردد و پشت آن فساد نباشد؛ برای پیشگیری از این مساله در صدور مجوز ها باید ضرر و منفعت آن ها را با هم بالانس کنیم.

ستاری: پشت هر مجوزی که در دولت خلق می کنیم یک فساد است ، در فعالیت های مالی موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سورنا ستاری روز دوشنبه در همایش روز ملی صادرات با اشاره به فرایند صارات کشور اضافه کرد: صادرات در سال 96 از یک میلیارد دلار هم فراتر رفت، اما تحریم های داخلی که خودمان باعث آن شدیم، صادرات ما را با مشکل روبرو کرد.

وی اضافه کرد: قوانین ما در این حوزه افراد را دچار دستپاچگی می نماید؛ در حال حاضر در تصمیم گیری هایی که در حوزه اقتصاد رقم می خورد، چنین مسئله ای وجود دارد و اثرات جانبی این مساله خیلی سهمگین تر از تحریمی است که بر ما وارد می گردد.

ستاری ادامه داد: در دولت باید بدانیم هر مجوزی که خلق می کنیم، پشت آن یک فساد است؛ غیرممکن است مجوزی در دولت خلق گردد و پشت آن فساد نباشد. باید این تبعات را نیز قبول کنیم که وقتی مجوز یا قانونی را خلق می کنیم، پشت این مساله یک فساد است و باید ضرر و منفعت آن را با هم بالانس کنیم.

وی گفت: موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی در فعالیت های مالی است؛ ولی من افتخار می کنم به خیلی از شرکت های دانش بنیان که بسیاری از آن ها نیز جوان هستند و در این سال ها تشکیل شده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: هفته گذشته اولین صادرات به اندونزی را با صدور دو دستگاه ربات جراحی از راه دور داشتیم. این ربات حدود 6 میلیون دلار قیمت دارد و اینکه ما توانستیم این محصول را صادر کنیم یک افتخار برای کشور است.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی در حوزه صادرات بیان نمود: ما در معاونت علمی و فناوری یک کریدور صادراتی ایجاد کردیم که خدمات صادراتی به شرکت ها می دهد و برای ورود آن ها به بازار هدفشان هدایت های لازم ارائه می نمایند. همه فعالیت های این بخش تحت پوشش بخش خصوصی است و ما در معاونت علمی سیستم دولتی نداریم و فقط هماهنگی ها انجام می گردد.

ستاری گفت: صادرات نفت از 100 سال پیش در کشور ما شروع شده است. تغییر این رویه و حرکت به سمت صادرات کالا های غیرنفتی و بعلاوه به هم ریختن زیست بوم موجود که بر اساس آن دستورالعمل هایی نوشته شده و وظایفی برای آن مشخص شده، کار مسئله ای است؛ بنابراین من به هر فردی که بخواهد در دولت در زمینه صادرات نوآوری کند و تغییر سیستم دهد، یاری می کنم، زیرا آگاه هستم که این کار بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولت تازه با کسب تجربه از اشتباهات دوره های گذشته اتفاقات خوبی را در بخش صادرات رقم بزند و با یاری سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد سال خوبی را برای صادرات داشته باشیم. البته در بودجه سال آینده برای صادرات برنامه ریزی جدی صورت گرفته است.

ستاری با تاکید بر اینکه در حوزه پژوهش های محصول محور، دولت صرفا باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری اصلی به وسیله بخش خصوصی انجام گردد، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق توانسته اند با همین الگو، سالانه بیش از 700 میلیون دلار صادرات داشته باشند.

در این مراسم که همزمان با بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، محسن رضائی معاون مالی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید، 12 شرکت دانش بنیان پیروز در عرصه صادرات محصولات ایران ساخت به عنوان بهترین های صادراتی تقدیر شدند.

محصولات دانش بنیان ایران ساخت این شرکت ها در حوزه های مختلفی همانند دارو های نوترکیب، محصولات زیست فناوری، پلیمر ها و فرآورده های پیشرفته نانویی، محصولات دانش بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود که ضمن تامین احتیاج داخلی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز برای واردات، زمینه ساز ارزآوری و ثروت افزایی شدند.

بعلاوه شرکت های برتر در حوزه مواد غذایی، لوازم خانگی انرژی بر، صنایع تبدیلی، فرآورده های شوینده و بهداشتی مدال افتخار صادراتی را دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1942

به "ستاری: پشت هر مجوزی که در دولت خلق می کنیم یک فساد است ، در فعالیت های مالی موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: پشت هر مجوزی که در دولت خلق می کنیم یک فساد است ، در فعالیت های مالی موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید