خبرنگاران بورل خواهان توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

به گزارش مجله ستاره، تهران- خبرنگاران- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان توقف فوری درگیری های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگشت دو کشور به مذاکرات شد.

خبرنگاران بورل خواهان توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب گفت : با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری های تازه میان دو کشور بر سر منطقه قره باغ به صورت تلفنی گفت وگو نموده است.

وی این مطلب را در پیامی توییتری بیان کرد و اضافه نمود: افزایش خسارات جانی غیرنظامیان قابل پذیرش نیست. درگیری باید فورا متوقف گردد. مذاکرات باید هر چه سریعتر در چارچوب رئیسان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شروع گردد.

گروه مینسک متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه است که در سال 1994 برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تشکیل شد. رییسان جمهوری این سه کشور روز پنجشنبه در بیانیه ای مشترک خواهان توقف فوری درگیری و بازگشت به مذاکرات شدند.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را شروع کننده درگیری و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را شروع کننده حمله دانست.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای خاتمه دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و خاتمه با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1170

به "خبرنگاران بورل خواهان توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بورل خواهان توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید