احتمال توافق هیئت شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در جده قوت گرفت

به گزارش مجله ستاره، در میان اخبار موجود درباره وجود طرح توافق میان شورای انتقالی جنوبی یمن و دولت مستعفی این کشور با نظارت ائتلاف عربی، هیئت شورای انتقالی در پاسخ به درخواست عربستان برای گفت وگو با دولت مستعفی وارد جده شد.

احتمال توافق هیئت شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در جده قوت گرفت

ریاست این هیئت بر عهده عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی بوده و اعضایی از هیئت ریاست شورا نیز در این هیئت حضور دارند.

پیش از رسیدن هیئت شورای انتقالی به عربستان، منابعی در دولت مستعفی یمن ابراز خوش بینی کردند که طی روزهای آینده تنش مسلحانه در عدن، ابین و شبوه میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی تحت حمایت عربستان و نیروهای شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت عربستان خاتمه یابد.

به گفته این منابع، مذاکرات میان دولت مستعفی و ائتلاف عربی برای حمایت از این دولت در راستای کوشش ها برای شروع گفت وگوی احتمالی در جده میان نمایندگان دولت مستعفی و شورای انتقالی با هدف خاتمه دادن به درگیری ها و یکپارچه کردن کوشش ها برای مقابله با انصارالله ادامه دارد.

منابع مذکور پیش بینی کردند که در این گفت وگوها به راهکار های سیاسی دست یافته شده و به وسیله آن درگیری ها براساس یک طرح کامل و با نظارت ائتلاف عربی خاتمه یافته، فعالیت دولت مستعفی از سر گرفته گردد و تنش میان دولت مستعفی و شورای انتقالی کاهش یابد.

نیروهای دولت مستعفی بر مناطق مختلفی در استان های شبوه و ابین کنترل دارند و نیروهای دولتی به رهبری عبدروس الزبیدی، استان دار سابق عدن نیز عدن، زنجبار، وجعار، لحج و الضالع را در دست دارند.

پیش از این عربستان خواهان آرامش میان دو طرف شد و از دولت مستعفی و رهبران شورای انتقالی برای گفت وگو در جده و آتش بس دعوت کرد اما تنش ها و درگیری ها طی ماه میلادی گذشته ادامه داشته و مانع از برگزاری هرگونه دیداری میان دو طرف شده است.

در حالی که پس از ورود هیئت شورای انتقالی به جده تاکنون دولت مستعفی موضع رسمی صادر نکرده است، نزار هیثم، سخنگوی شورای انتقالی به ارم نیوز گفت، هیئت شورا برای دومین مرتبه در پاسخ به درخواست وزارت خارجه عربستان، به جده بازگشته است.

وی گفت، شورای انتقالی همیشه خواهان گفت وگو بوده است و همین دلیل حضور هیئت این شورا در جده است اما کوشش های حزب الاصلاح و کنترل مداومش بر دولت مستعفی مانع از اصلاح روند این دولت ربوده شده می گردد.

هیثم از کوشش برای برگزاری این گفت وگو قدردانی کرد، گفت وگویی که امور را به مرحله پیش از حوادث اخیر بازمی گرداند که نیروهای دولت مستعفی آتش بس را نقض و برای به کنترل درآوردن عدن و استان های جنوبی گروه های نظامی تندرو را به کار گرفته اند.

در این راستا، عضو هیئت ریاست شورای انتقالی جنوب که در قالب هیئت گفت وگو در جده حضور دارد، گفت، حضور هیئت شورای انتقالی در جده تاکیدی بر پایبندی و احترام این شورا به درخواست گفت وگو از سوی عربستان است.

وی در توییتی نوشت: هیئت شورای انتقالی تمامی کوشش خود را برای تحقق صلح و پاسخ به مطالبات مردم جنوب یمن به کار می گیرد.

پیشتر هم هیئتی از شورای انتقالی بیستم ماه اوت در پاسخ به درخواست ریاض برای گفت وگو با دولت مستعفی وارد جده شده بود اما به دلیل مخالفت دولت مستعفی با مذاکرات، بدون برگزاری حتی یک جلسه گفت وگو با طرف دولت مستعفی عربستان را ترک کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه اردن با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: ایمن الصفدی با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن در خصوص بحران این کشور به گفتگو پرداخت.

الصفدی وزیر امور خارجه اردن با تاکید بر اقدام فوری برای توقف درگیری ها در عدن گفته است: امنیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی بخشی از امنیت اردن محسوب می گردد. امان از هر اقدامی که امنیت کشورهای برادر را تامین کند، پشتیبانی خواهد نمود.

طرفین در خصوص فراخوان عربستان سعودی برای شروع گفت وگوها جهت خاتمه دادن به درگیری ها در عدن (پایتخت موقت دولت یمن) به توافق رسیدند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 324

به "احتمال توافق هیئت شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در جده قوت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال توافق هیئت شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در جده قوت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید