یارانه نان، نان کارتی یا سهمیه بندی؟

به گزارش مجله ستاره، نان گران نمی گردد، سهمیه بندی نخواهد شد و قرار نیست مردم درگیر دریافت کارت نان باشند. این خلاصه توضیحات مسئولان استانداری تهران در 24 ساعت گذشته است. آن ها از دیروز کوشش نموده اند جلوی سوءتفاهمی را بگیرند که پس از انتشار خبر اجرای مرحله اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در تهران ایجاد شده است. اصل خبر به نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها تهران مربوط می گردد و اصولا باید آن را بخش مهمی از عملیات نظارت بر نانوایی ها دانست. از شما چه پنهان، گروهی از نانوایی ها با رندی، آرد یارانه ای دریافت می نمایند، اما عوض پخت نان و رساندنش دست ملت، با فروش سهمیه آرد به قیمت آزاد، به درآمدی غیرقانونی می رسند. کارتخوان های هوشمند تازه، فعالیت این گروه را محدود خواهد نمود، ولی برخی سایت ها و خبرگزاری ها (حتی روزنامه ها) خبر نصب کارتخوان های هوشمند را با طرح فروش کارتی نان که مراحل آزمایشی خود را در شهر هایی مثل زنجام طی می نماید، قاطی نموده اند و با انتخاب تیتر نان کارتی به تهران رسید در 24 ساعت گذشته نگرانی های بابت احتمال سهمیه بندی نان بین مردم ایجاد نموده اند.

یارانه نان، نان کارتی یا سهمیه بندی؟

ماجرای نصب کارتخوان های نو در نانوایی ها

به گزارش خبرنگاران، طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در روز دوشنبه 30 خرداد وارد فاز نوی شد. استانداری تهران رسما گفته با همکاری دیگر نهاد های اجرایی شش هزار و 800 دستگاه کارتخوان در نانوایی ها نصب نموده است. اگر ندانید این کارتخوان ها چه کاربردی دارند و چطوری عمل می نمایند، ممکن است دچار اشتباه شوید.

بیایید از آرد آغاز کنیم، از آرد سفید که ماده اولیه اصلی فراوری نان به شمار میرود و برخی نانوایی ها در کشور، آن را به صورت یارانه ای دریافت می نمایند، اما لابد شیطان توی جلدشان می رود و باعث می گردد عوض پخت نان، سهمیه آرد را با قیمت آزاد بفروشند و پولش را به جیب بزنند. برای مقابله با این گروه راه حلی به فکر مسئولان رسیده و آن ها می خواهند با نصب کارتخوان هوشمند، از مردم بخواهند موقع مراجعه به نانوانی، پول خرید نان را حتما به روش الکترونیکی و با کشیدن کارت بانکی روی کارتخوان های هوشمند نو پرداخت نمایند. در زمان مقرر، نهاد نظارتی می تواند با آنالیز تراکنش ها اجرا شده روی کارتخوان هوشمند، صحت عملکرد و ادعای نانوایی را تایید کند و وقتی موعد تحویل سهمیه نو آرد یارانه ای فرا رسید، مچ آن گروه قلیل متخلف را می گیرند. قطعا مثل هر طرح دیگری، ایراداتی در کار است و آن هایی که روحشان را به شیطان فروخته اند احتمالا پیروز می شوند راه های دور زدن قانون پیدا کند. ولی در کل نیت نصب کارتخوان های هوشمند خیر است.

بیشتر بدانید | صنف نانوا ها و صنایع آرد در کوشش هستند نظر موافق دولت را درباره اجرای طرحی موسوم به فروش کیلویی نان جلب کند. پیشنهاددهندگان و مدافعان طرح می گویند مانند گذشته و حتی بسیاری از کشور های جهان، نان های صنعتی و سنتی باید به صورت کیلویی فروخته گردد. به گفته آن ها در صورت اجرای این طرح، قیمت نان بر اساس نرخ گندم آزاد و آرد آزاد کیلویی به حدود 22 تا 25 هزار تومان خواهد رسید. مقامات دولتی فعلا علاقه ای به این ایده نشان نداده اند

دولت صادقانه اعلام نموده بدش نمی آید جهت پرداخت یارانه نان را از فراورینماینده، به سمت مصرف نماینده تغییر دهد اما...

چرا خبر نصب کارتخوان های نو رسانه ها را به اشتباه انداخت

طرح پرداخت یارانه نان، ایده ای متفاوت از نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها است. دولت صادقانه اعلام نموده بدش نمی آید مانند جریان مرغ، روغن، لبنیات و تخم مرغ، جهت پرداخت یارانه نان را از فراورینماینده، به سمت مصرف نماینده تغییر دهد، اما چون حساسیت جامعه روی موضوع نان بیشتر است، کوشش می نماید با اجرای آزمایشی پرداخت یارانه نان در نقاطی مثل زنجان، آن را امکان سنجی کند. در طول دوره اجرای آزمایشی، نقاط ضعف و نقاط قوت احتمالی طرح بیرون می زند. بخشی از آن ها را می توان با کمی تغییر و دستکاری اصلاح کرد و بهبود بخشید، اما اگر در سرانجام معین گردد طرح پیروز نیست یا نمی تواند پیروز گردد، آن را کنار می گذارند.

نان کارتی به تهران رسید یک تیتر اشتباه و حاصل بی دقتی همکاران عزیز و ارجمند ما در سرویس های مالی و اتاق های سردبیری رسانه های کشور است. آن ها در روز دوشنبه 30 خرداد، خبر اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، به معنای نصب کارتخوان های نو در نانوایی های مرکز را دریافت کردند و با کمی بی دقتی، آن را کنار اجرای طرح آزمایشی طرح پرداخت یارانه نان در زنجان گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که نان کارتی به تهران رسید. ظاهرا این اشتباه مردم را نگران نموده و باعث شده جستجو برای مواردی مثل سهمیه بندی نان، نان یارانه ای، کارت نان، نان کارتی، یارانه نان و... افزایش پیدا کند. در حالی که دولت حداقل فعلا قصد آزادسازی یارانه نان و واریز یارانه آن به حساب سرپرستان خانوار را ندارد.

بیشتر بدانید | شیوه خرید نان با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها، تغییر نمی نماید. قرار است مردم از این پس عوض ورود مبلغ، تعداد نان خریداری شده در این کارتخوان ها را وارد نمایند تا مبلغ نهایی به صورت سیستمی معین گردد. اجرای طرح نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی های سراسر کشور به 83 هزار دستگاه کارتخوان احتیاج دارد

آیا ممکن است شیوه فروش نان تغییر کند؟

آمار ها می گویند 9 هزار واحد نانوایی در مرکز، آرد یارانه ای دریافت می نمایند، اما فعلا برای شش هزار و 800 واحد از آن ها دستگاه کارتخوان هوشمند نصب می گردد. نانوایی ها بعد از نصب کارتخوان های هوشمند، موظف هستند به خاطر خودشان و دریافت سهمیه بعدی، از مردم بخواهند پول خرید نان را با کشیدن کارت روی دستگاه پرداخت نمایند. تا وقتی آرد یارانه ای به واحد های نانوایی پرداخت می گردد، شکل خرید نان بدون تغییب باقی خواهد ماند. کارتخوان هوشمند نو نانوایی ها مجهز به GPS است و نمی توان آن ها را از نانوایی خارج کرد. این دستگاه سایا نان کارت نام دارد و با دستگاه های عادی فرق دارد و طوری تعریف شده که فردی در مراجعه به نانوایی نوع نان، قیمت و را معین کند. روی دستگاه بعلاوه امکان انتخاب مدل های مختلف نان مثل کنجدی تعریف شده و مشتری حتی می تواند گزینه پلاستیک را اضافه نموده و در سرانجام گزینه با انتخاب گزینه پرداخت، هزینه را به صورت الکترونیکی با کارت بانکی پرداخت کند. لطفا دقت کنید! منظور از کارت بانکی، همان کارتی است که الان توی دست، کیف یا گوشه ای از اتاق گذاشته اید. پس گزینه کارت نان و این حرف ها حداقل فعلا منتفی است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2088

به "یارانه نان، نان کارتی یا سهمیه بندی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه نان، نان کارتی یا سهمیه بندی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید