توسعه روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021

به گزارش مجله ستاره، بر اساس گزارش کارشناسان منطقه، همکاری تجاری ترکمنستان و روسیه در سال جاری رشد پایداری را نشان می دهد.

توسعه روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران، بر اساس گزارش کارشناسان منطقه، همکاری تجاری ترکمنستان و روسیه در سال جاری رشد پایداری را نشان می دهد.

به گفته کارشناسان، حجم صادرات محصولات ترکمنستانی به روسیه نسبت به سال 2020 حدود 92 درصد افزایش یافته و تقریباً به 680 میلیون دلار رسیده است.

بخش قابل توجهی از گردش تجاری ترکمنستان و روسیه مربوط می شود به بخش سوخت و انرژی که پایه اقتصاد ترکمنستان را به خود اختصاص داده است.

در سال 2019، یک قرارداد پنج ساله از طریق ترکمنستان با شرکت گازپروم روسیه امضا شد: عرضه سالانه گاز ترکمنستان به روسیه بالغ بر 5.5 میلیارد متر مکعب است. همچنین محصولات فرآوری شده نفت و گاز از جمله، نفت سفید هواپیمایی، کک نفتی، گاز مایع، بنزین، سوخت دیزل، نفت کوره و پلی اتیلن نیز به فدراسیون روسیه صادر میإشود.

به طور سنتی حجم عرضه محصولات نساجی ترکمنستان به روسیه افزایش یافته است. کارآفرینان روسی به طور مرتب نخ پنبه ای، جین و فرش های دستباف را از ترکمنستان خریداری می کنند. همچنین صادرات ورق شیشه، سیمان و سایر مصالح ساختمانی به روسیه نیز صادر می شود.

در سال های اخیر سهم صادرات میوه و تره بار به روسیه از ترکمنستان افزایش چشمگیری داشته است. ترکمنستان در 8 ماه سال جاری 32 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه ای به روسیه عرضه کرده است و به این ترتیب در رتبه چهارم لیست تامین کنندگان این سبزیجات به فدراسیون روسیه قرار گرفته است.

روسیه نیز به نوبه خود ماشین آلات، تجهیزات، حمل و نقل، محصولات شیمیایی، مواد غذایی، محصولات فلزی، مواد خام کشاورزی و چوب را به ترکمنستان عرضه می کند.

همچنین بیش از 200 شرکت روسی در ترکمنستان فعالیت می کنند که در اجرای تعدادی از برنامه های اجتماعی-اقتصادی در این کشور مشارکت دارند.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1939

به "توسعه روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید