کاهش آلودگی هوای دفتر کار با 5 گلدان سبز!

به گزارش مجله ستاره، مطالعه ای تازه نشان می دهد که پنج گیاه خانگی در دفتر کار، می توانند آلودگی هوا را تا 20 درصد کاهش دهند.

کاهش آلودگی هوای دفتر کار با 5 گلدان سبز!

هرچند ویژگی های تصفیه نمایندگی گیاهان به خوبی شناخته شده است، داده های مربوط به تاثیرشان چندان زیاد نیست.

دانشگاه بیرمنگام با همکاری انجمن سلطنتی باغ داری (RHS) تحقیق جدیدی انجام داده است که طبق آن، وجود فقط پنج گیاه کوچک در یک دفتر کار میانه، می تواند اندازه دی اکسید نیتروژن (NO2 - آلاینده ای رایج که باعث بیماری های تنفسی می گردد) را تا 20 درصد کاهش دهد.

دانشمندان از سه گیاه خانگی برای مطالعه شان استفاده کردند که گران نیستند و راحت می گردد از آن ها نگهداری کرد و در خانه های بریتانیایی ها زیاد دیده می شوند: گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)، درخت ساقه ذرتی (Dracaena fragrans)، و زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia).

هر گیاه را به صورت منفرد در اتاق آزمایشی با اندازه دی اکسید نیتروژن همسان با دفتر کاری در یک خیابان شلوغ، قرار دادند.

در یک بازه زمانی یک ساعته، هر یک از گیاهان توانستند حدود نیمی از دی اکسید نیتروژن اتاق را از بین ببرند.

محیط این گیاهان، مانند اندازه نور و خیس بودن یا نبودن خاک، تاثیری بر عملکردشان نداشت.

دکتر کریستین فرنگ، محقق ارشد این مطالعه، گفت: همه گیاهانی که انتخاب کردیم با هم بسیار متفاوت بودند، ولی همه برای از بین بردن دی اکسید نیتروژن از اتمسفر توانایی های مشابه چشم گیری نشان دادند.

این روش با مطالعه قبلی مان که در آن گیاهان فضای بسته، دی اکسید کربن را جذب می کردند و به شدت به عوامل زیست محیطی، مانند شب یا روز یا اندازه آب خاک وابسته بودند، کاملا فرق دارد.

همه گیاهان در زدودن دی اکسید نیتروژن از اتمسفر توانایی های مشابه چشم گیری نشان دادند

این گروه چنین محاسبه کرد که در یک دفتر کار کوچک (15 متر مربع) فاقد تهویه هوای مناسب با اندازه بالای آلودگی هوا، حدود پنج گیاه خانگی با بلندی حدود 25 سانتی متر، اندازه دی اکسید نیتروژن را تا حدود 20 درصد کاهش می دهد.

دکتر فرنگ اظهار داشت که آزمایش های بیشتری باید انجام گردد، و اضافه نمود که صافی های مکانیکی در خصوص از بین بردن آلودگی هوا بهتر از گیاهان عمل می نمایند.

دکتر تیجانا بلانوسا، محقق ارشد باغداری در انجمن سلطنتی باغداری و از محققان همکار در این مطالعه، گفت: این امر کوشش های انجمن سلطنتی باغداری را در درک جزئیات علمی پیرامون چیزی تکمیل می نماید که می دانیم مورد توجه عموم است.

درک محدودیت های آنچه می توان از گیاهان انتظار داشت، به ما یاری می نماید تا برنامه ریزی کنیم و در خصوص کاشت ترکیبی از گیاهان توصیه کنیم که نه تنها زیبا هستند، بلکه خدمت زیست محیطی مهمی هم ارائه می دهند.

نتایج این مطالعه در مجله ایر کوآلیتی اتمسفیر اند هلت (Air Quality Atmosphere & Health) چاپ شده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که تحلیل جدیدی به این نتیجه رسید که هر بیمارستان و مرکز پزشکی در لندن، در منطقه ای واقع است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را جزو منطقه ها آلوده به هوای سمی رده بندی نموده است.

صادق خان، شهردار لندن، خواهان اقدام فوری در خصوص ارقام غیرقابل قبول شد.

او گفت: اقدام برای مقابله با آلودگی هوا بعلاوه به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی یاری می نماید و من مصمم هستم که هر اقدام ممکنی را برای محافظت از سلامتی لندنی ها، هم حالا و هم برای نسل های آینده، انجام دهیم.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2111

به "کاهش آلودگی هوای دفتر کار با 5 گلدان سبز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آلودگی هوای دفتر کار با 5 گلدان سبز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید