وزیر آموزش قرقیزستان از انتقال زبان ملی به خط لاتین حمایت کرد

به گزارش مجله ستاره، وزیر آموزش جدید قرقیزستان از انتقال زبان قرقیزی از خط سیرلیک به لاتین حمایت کرد.

وزیر آموزش قرقیزستان از انتقال زبان ملی به خط لاتین حمایت کرد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، کانی بیک عیسی کاف وزیر جدید آموزش قرقیزستان در نشست علنی مجلس در جواب نمایندگان مجلس در ارتباط با زبان ملی گفت: من از انتقال زبان قرقیز به خط لاتین حمایت خواهم کرد.

وی گفت: این اصلاحات همواره در کشورهای ترک زبان مطرح می شوند و با توجه به ادامه سریع پروسه جهانی شدن این اقدام باید با هدف تقویت وحدت بین کشورهای ترک زبان انجام شود.

پس از این گفت وگو نمایندگان مجلس از ابتکارات عیسی کاف حمایت کرده و برای وی آرزوی موفقیت نمودند.

شایان ذکر است که موضوع انتقال زبان قرقیز به خط لاتین پیوسته پس از فروپاشی شوروی سابق مطرح می شود اما سیاستمداران به تصمیم واحدی هنوز نرسیدند.

علاوه بر این تجربه ازبکستان و قزاقستان در این زمینه مورد توجه قرقیزستان قرار گرفته است زیرا این کشورها پس از فروپاشی شوروی به اصلاح زبان ملی پرداختند.

پیش از این ایرینا کاراموشکینا نمایندگان حزب مجلسی سوسیال دموکرات در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفته بود که این اقدام دشمنان روسیه است زیرا این کشور شریک استراتژیک قرقیزستان می باشد و انتقال زبان به خط لاتین به عنوان یک اقدام خصمانه محسوب خواهد شد و منجر به برخورد جدی از طرف مسکو می شود.

وی شرح داد: خط سیرلیک پل ارتباطی بین زبان قرقیزی و زبان روسی است و مهاجرین کاری قرقیزستانی به راحتی در روسیه مشغول به کار می شوند و با انتقال زبان قرقیز به خط لاتین این پل قطع می شود.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 339

به "وزیر آموزش قرقیزستان از انتقال زبان ملی به خط لاتین حمایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر آموزش قرقیزستان از انتقال زبان ملی به خط لاتین حمایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید