مقتدرترین زن در فوتبال جهان کیست؟

به گزارش مجله ستاره، باشگاه فوتبال چلسی بعد از محرومیت از نقل و انتقال در تابستان سال پیش، امسال حدود 230 میلیون پوند خرج خرید هفت بازیکن جدید کرد، بیش از مجموع هزینه تمام 24 باشگاه حاضر در لیگ قهرمانی (دسته دوم فوتبال انگلیس) در نقل وانتقالات دو سال گذشته. این در حالی بود که در سراسر فوتبال اروپا هزینه نقل وانتقالات به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا کاهش یافته بود. معمار این سیاست جدید اقتصادی باشگاه، مارینا گرانوفسکایا، مقتدرترین زن در فوتبال جهان است.

مقتدرترین زن در فوتبال جهان کیست؟

گران ترین خرید تابستانی چلسی استخدام کای هاورتز آلمانی بود. آبی های لندن ستاره جوان فوتبال آلمان را که باشگاه های متعددی دنبالش بودند، بعد از ماه ها مذاکره به قیمت 71 میلیون پوند و با قراردادی پنج ساله از بایر لورکوزن به خدمت دریافتد.

چلسی که فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس چهارم شد، امسال می خواهد دوباره بر سر قهرمانی رقابت کند. مغز متفکر و تصمیم گیرنده اصلی این سیاست بلندپروازانه نقل وانتقالات، خانم مارینا گرانوفسکایا، بیش از ده سال است که مدیریت چلسی را برعهده دارد.

خانم گرانوفسکایا که معتمد رومن آبراموویچ مالک باشگاه است در هیات مدیره نیز عضویت دارد، اما به دلیل حضور کم رنگ اش در انظار عمومی، کمتر شناخته شده است. این مدیر 45 ساله اهل روسیه که گذرنامه کانادا را هم دارد و به یک مذاکره کننده سرسخت مشهور است، کیست؟

از دستیار تا رئیس

رابطه کاری مارینا گرانوفسکایا با رومن آبراموویچ سال 1997 آغاز شد. خانم گرانوفسکایا بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده زبان های خارجی دانشگاه دولتی مسکو، در 22 سالگی به عنوان دستیار آبراموویچ در شرکت نفتی او، سیب نفت استخدام شد. در سال 2003 پس از اینکه آبراموویچ چلسی را خرید، گرانوفسکایا را به عنوان مسئول دفترش به لندن فرستاد.

اوایل خانم گرانوفسکایا فقط خرید های آبراموویچ را انجام می داد، اما با گذشت زمان بیشتر و بیشتر اعتمادش را جلب کرد و قدرت و اختیاراتش بیشتر شد تا اینکه مدیریت باشگاه را کامل به عهده گرفت و سال 2013 عضو هیات مدیره چلسی هم شد.

پس از آن بود که روزنامه تایمز به او لقب مقتدرترین زن در فوتبال جهان را داد و در رده بندی نشریه فوربز از پرنفوذترین زنان ورزش جهان در سال 2018، در رده پنجم قرار گرفت.

آبراموویچ حالا بندرت به چلسی سر می زند و اداره امور در باشگاه را کاملا به خانم گرانوفسکایا سپرده است، بویژه از وقتی روابط سیاسی کرملین و لندن سرد و پرتنش شد و آبراموویچ برای دریافت ویزا به مشکل خورد.

با این حال گفته می شود که مالک چلسی هر روز با گرانوفسکایا تلفنی صحبت می کند و به او اعتماد کامل دارد. خانم گرانوفسکایا در واقع بیش از دو دهه است که در حلقه نزدیکان آبراموویچ است. به گواه شاهدان در چلسی حرف خانم گرانوفسکایا حکم قانون را دارد.

قدرت اصلی در چلسی

چندی پیش روزنامه ایونینگ استاندارد به نقل از منبعی داخل باشگاه که نامش را نبرد نوشت: گرانوفسکایا قدرت اصلی در چلسی است. رومن آشکارا به او اعتماد دارد. او هیچ علاقه ای به شهرت ندارد، ولی در اینکه حرف آخر را چه کسی می زند هم هیچ تردیدی وجود ندارد.

بیشتر اعتماد رومن آبراموویچ به خانم گرانوفسکایا سر مسائل مالی است. اگر در گذشته باشگاه چلسی به ریخت وپاش بی حد و اندازه معروف بود، حالا خانم گرانوفسکایا کاملا حواسش به دخل و خرج باشگاه هست.

در دورانی که زمام امور دست آبراموویچ بود، عملکرد چلسی در بازار نقل وانتقالات چندان تعریفی نداشت و بیشتر به خرید ستاره های گران محدود می شد. چلسی با فروش بازیکنانی نظیر کوین دبروینه و محمد صلاح که درباشگاه های بعدی شان فوق ستاره شدند، مبلغ نسبتاً ناچیزی گیرش آمد. اما از وقتی که اختیار خرید و فروش بازیکن و تصمیم های اصلی به خانم گرانوفسکایا واگذار شده، باشگاه معامله های پرسودی انجام می دهد.

پبش از اینکه او بازیکنانی نظیر کای هاورتز را از چنگ رقبا دربیاورد، با معامله هایی مانند فروش ادن آزار بلژیکی به رئال مادرید، اعتباری بهم زد و بر سر زبان ها افتاد. مادریدی ها سال گذشته برای آزار که تنها یک سال از قراردادش باقی مانده بود، 88 میلیون و 500 هزار پوند پرداختند.

خانم گرانوفسکایا البته مدت هاست که فراتر از امین و معتمد رومن آبراموویچ است. او حالا به نوعی میانجی مالک و پرسنل باشگاه هم به شمار می رود. او بود که توانست رابطه شکرآب آبراموویچ و ژوزه مورینیو را درست کند و زمینه بازگشت مربی پرتغالی به استمفورد بریج را پیش از اخراج دوباره اش فراهم کند. رابطه خانم گرانوفسکایا با فرانک لمپارد سرمربی کنونی چلسی هم بسیار خوب است.

بانوی آهنین

در مورد زندگی خصوصی مارینا گرانوفسکایا اطلاعات زیادی وجود ندارد. او که به جز روسی می تواند به انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی و کمی هم آلمانی صحبت کند، مانند رومن آبراموویچ بیشتر اوقات دور از انظار عمومی است.

در مراسم و رویداد های باشگاه او تریبون را به بروس باک، رئیس باشگاه می دهد و خودش تنها در اطلاعیه های رسمی باشگاه اظهارنظر می کند. دستمزد خانم گرانوفسکایا هم به نوشته روزنامه دیلی میل در سال 2016، حدود یک و نیم میلیون پوند در سال است.

مارینا گرانوفسکایا که در انگلیس به دلیل مدیریت سرسخت و پرجذبه اش، با تشبیه به مارگرت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا، بانوی آهنین لقب گرفته است، در میان هوادران باشگاه چلسی عموماً محبوب است. هر چند گاهی هم به دلیل خرید های نچندان خوبی مثل تیمو باکایوکو، کپا آریزابالاگا، داویده زاپاکوستا و دنی درینک واتر از او انتقاد شده است.

جایگاه او به میزان زیادی به عملکرد چلسی در این فصل بستگی دارد. اگر تیم فرانک لمپارد با وجود این خرید های گران قیمت پیروز شود، خانم گرانوفسکایا کارش را درست انجام داده است. در غیر این صورت دوباره زیر فشار قرار خواهد گرفت.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1274

به "مقتدرترین زن در فوتبال جهان کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقتدرترین زن در فوتبال جهان کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید