مستند میدان جوانان سابق در انتظار مجوز اکران

به گزارش مجله ستاره، کارگردان مستند میدان جوانان سابق اطلاع داد که در انتظار مجوز اکران، برای نمایش این فیلم در گروه هنر و تجربه هستیم.

مستند میدان جوانان سابق در انتظار مجوز اکران

مینا اکبری که با خبرنگار خبرنگاران گفت وگو می کرد، ادامه داد: خوشبختانه مدیران و اعضای شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه فیلم را مناسب اکران در سینماهایشان تشخیص دادند و نامه درخواست آقای صانعی مقدم برای اکران فیلم به ارشاد ارسال شده و منتظر مجوز اکران هستیم.

این کارگردان در ادامه این گفت وگو درباره بحث سرمایه گذاری در سینمای مستند،گفت: متاسفانه بخش سرمایه گذاری در فیلم های مستند بلاتکلیف است. از نظر اقتصادی جایگاهش معین نیست. فیلم مستند همیشه در حاشیه اقتصاد سینما قرار داشته اما فیلمسازان همیشه کوشش کردند تا با روش های گوناگون منافذی به سرمایه های سینمایی ایجاد نموده و فیلم شان را بسازند.

وی ادامه داد: هنوز مردم عادت نکردند فیلم مستند را مستقل ببینند چون جایی نبوده تا این عادت به وجود بیاید. فیلم مستند در یک تقسیم بندی ساده آثار مستند از لحاظ ماهیت اقتصادی یا در بخش خصوص تهیه می شوند یا بخش دولتی.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به دلیل ریسک بازگشت سرمایه و وضعیت نامناسب نمایش فیلم مستند در ایران کمتر رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه را دارد و بیشترین سرمایه فراوریات مستند به وسیله یاری های بخش دولتی و فاندهای جشنواره های خارجی به دست می آید. بنابراین فراوری فیلم مستند در ایران به میزان چشمگیری وابسته به سیاست های فرهنگی دولت و نگاه حمایت گرایانه جشنواره های خارجی دارد.

مینا اکبری با بیان اینکه جشنواره هایی مثل فجر و حقیقت به فضایی مناسب برای حضور جدی مستندسازان ایران تبدیل شده و استقبال بسیار خوبی از آثار آنها نیز می گردد اضافه نمود: از طرف دیگر هر سال چند فیلم ساز برجسته را مطرح می نماید که توانایی حضور و کار در این حوزه را دارند. اما مشکل آنجاست که بعد از جشنواره کسی برای نمایش و سازماندهی نمایش و اکران این فیلم ها، فکر جدی نمی نماید. بنابراین نه تنها فیلم مستند با این شرایط نمی تواند از چرخه مناسب اقتصادی برخوردار باشد بلکه در پیچ وخم بوروکراسی و ممیزی در ایران و عدم درک درست از سوی شوراهای صدور پروانه نمایش، دچار مسائل عدیده ای نیز می شوند.

این مستندساز درباره جسارت مستند سازی در ایران گفت: قطعا مستندسازان برای ساخت مستندهایی با موضوعات اجتماعی و سیاسی دست شان بازتر از فیلمسازان سینمای بدنه و داستانی است، اما بعد از ساخت فیلم چه اتفاقات شگفت انگیزی! در انتظارشان هست، هیچ وقت قابل پیش بینی نیست.

او ادامه داد: به نظر من اگر مدیران ارشاد به فیلم مستند با رافت بیشتری نگاه نمایند و از ممیزی های سلیقه ای پرهیز نمایند و نگاه شان به مستند با علم کامل به کانسپت آن کمی متفاوت گردد علاوه بر این که به لحاظ مالی مستندسازان ما را از یاری های جشنواره های خارجی بی احتیاج می نمایند بلکه به رشد فیلمسازی در کشور نیز یاری خواهند کرد. تردید نکنید یکی از دلایل مهمی که فیلم های سینمایی جریان بدنه هر روز سترون تر شوند نتیجه کم توجهی و نامهربانی با سینمای مستند است.

کارگردان میدان جوانان سابق درباره این مستند که اولین ساخته بلند اوست، نیز گفت: این فیلم مستند درباره یک عکس است که ما روزنامه نگاران روزنامه جامعه در سال 1376 یعنی سال اول دولت اصلاحات به پیشنهاد ماشاالله شمس الواعظین سردبیر روزنامه برای روجلد شماره نوروز در میدان جوانان انداختیم. در آن عکس من به عنوان یک روزنامه نگار تازه کار 20 ساله در کنار 71 روزنامه نگار حرفه ای دیگر ایستاده ام. حالا 20 سال از آن عکس گذشته و من هم در آستانه 40 سالگی تصمیم گرفتم برای همیشه روزنامه نگاری را کنار بگذارم. متاسفانه از 72 روزنامه نگار در آن عکس؛ تنها 6 نفر مشغول کار روزنامه نگاری در ایران هستند. برخی مهاجرت نموده اند. برخی اجازه کار ندارند. برخی در زندان به سر می برند. چند نفری فوت نموده اند. تعدادی شغل خود را تغییر داده اند و از سرنوشت برخی اصلا خبر نداریم. به نوعی این فیلم روایت ما روزنامه نگارها بین امید و نومیدی ست و درباره دورانی است که شکل و شمایل رویایی داشت اما مثل کابوس گذشت.

مینا اکبری درباره جشنواره سینما حقیقت سپری شده گفت: جشنواره سینما حقیقت هم تنها جشنواره مستند کشور است و به دلیل همین تخصصی بودنش طی سال های اخیر بر روند پیشرفت سینمای مستند موثر بوده و بر کیفیت فیلم ها و تعداد فراوریات هم تاثیر زیادی گذاشته است. این جشنواره فرصت خوبی بود که فیلم میدان جوانان سابق که برای اولین بار در تاریخ مستند ایران به ثبت یک دوره بسیار مهم تاریخی در مطبوعات ایران پرداخته؛ دیده گردد و مورد قضاوت تماشاگران قرار بگیرد و از این بابت از همه کسانی که این فرصت را برای این فیلم فراهم کردند تشکر می کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 130

به "مستند میدان جوانان سابق در انتظار مجوز اکران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند میدان جوانان سابق در انتظار مجوز اکران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید