مذاکرات وین فعال، پویا و رو به جلوست

به گزارش مجله ستاره، تهران (پانا) - علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جزئیاتی از سند مهم تحول دولت را ارائه، به انتقادها از سفرهای استانی پاسخ داد و بعلاوه تاکید نمود دولت به خودروسازان چک سفید امضا نداده است.

مذاکرات وین فعال، پویا و رو به جلوست

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، از تحولی مهم در دولت در روزهای آینده با رونمایی از سند تحول اطلاع داد و جزئیاتی از این سند را تشریح کرد. وی تاکید نمود نگاه مالی دولت توجه و حمایت ویژه از بخش خصوصی است و سند تحول دولت که احتمالا به زودی رونمایی خواهد شد؛ همه موضوعات اساسی کشور در آن احصاء و اولویت بندی شده است. مشروح گفت وگوی خراسان با سخنگوی دولت را در زیر می خوانید.

بعضی منتقدان دولت معتقدند هنوز دولت در زمینه برنامه های مالی منسجم نیست؛ با توجه به این که وزیر اقتصاد به تازگی برنامه ای را در حوزه مالی ارائه داده، آیا این برنامه مجموع دولت است یا تنها برنامه وزارت اقتصاد است؟ و به طور کلی سند تحول دولت به کجا انجامید؟

در تمامی موضوعات اساسی کشور که طبیعتا مهم ترین آن برنامه های حوزه مالی است، ما برنامه داریم. سند تحول دولت که احتمالا به زودی رونمایی خواهد شد؛ همه موضوعات اساسی کشور در آن احصاء و اولویت بندی شده و 37 اولویت مادر که تحول در آن حوزه ها سبب تحول در دیگر حوزه ها خواهد شد، از پیش تدوین شده است که البته این سند با مشارکت همه بخش های مرتبط دولت اجرا شده و وزیر اقتصاد یکی از محورهای تدوین این طرح است. اگر اشتباه نکنم حدود 12 موضوع از 37 موضوع این سند مرتبط با اقتصاد است که همگی وزرا و کارشناسان مالی وزارتخانه ها در طراحی این دو موضوع تاثیر داشته اند، حتی به این اکتفا نشده و نظرات کارشناسان و اندیشکده های بیرونی نیز در تدوین و طراحی آن ها اتخاذ شده است. اساسا باید گفت که پیش نویس ها به وسیله کارشناسان بیرونی تهیه شده و بعد در اختیار مقامات اجرایی قرار گرفته است لذا طرح تحول یا حرکت پیشرفت کشور در حوزه مالی موجود است و این که چرا تا به امروز رونمایی نشده، به این معنی نیست که بر جهت این طرح طی صد و چند روز گذشته حرکت نمی شده بلکه چون هنوز طرح از نظر خود دولت نهایی نشده بود، دولت از آن رونمایی نکرد.

چند شاخص این طرح تحول را بیان کنید. آیا مثلا بحث فدرالیسم در این سند وجود دارد؟ بحث چابک سازی و کوچک سازی دولت چطور؟

(باید بگویم که) نگاه مالی دولت توجه و حمایت ویژه از بخش خصوصی است یعنی گفتمان غالب در بخش ستاد هماهنگی مالی دولت، این است که دولت هرچه بتواند نقش و حمایتش از بخش خصوصی، نقش آفرینیِ هرچه موثرتر در اقتصاد کشور باشد. من اگر بخواهم یک کلید واژه برای این موضوع طراحی کنم، این است که دولت تا می تواند باید پای خود را از تصدی گری مالی بیرون بکشد و به حکمرانی مالی برسد.

درباره سفرهای استانی، بعضی افراد انتقادهایی را مطرح می نمایند. آیا این سفرها با همین الگو قرار است ادامه پیدا کند؟ بخشی از نقدها این افراد به سفرهای استانی که البته مثلا در نشست اخیر رئیس جمهور با دانشجویان از سوی یکی از نمایندگان دانشجویی مطرح شد، این است که سفرهای استانی ممکن است به بازدید درمانی تبدیل گردد؛ با این شرح آیا در دور بعد و ادامه سفرهای استانی شاهد تغییر و تحول خواهیم بود؟

بازدیدهای سرزده رئیس جمهور به این معنا نیست که دکتر رئیسی پیش از این نسبت به مسائل و مسائل اشراف نداشته اند بلکه قبلا از روی گزارش های مکتوب از مسائل آگاه شده و حالا در صحنه هم در پی صحت سنجی آن است. این تصور که بازدیدهای رئیس جمهور از یک کارخانه یک دفعه و بدون برنامه از قبل مشخص شده اجرا شده تصور نادرستی است. این بازدیدها و سفرهای استانی در حقیقت دو کارکرد مهم دارد؛ اولا باعث صحت سنجی آمارها و اعداد و ارقام گزارش نهادهای مختلفی می گردد که پیش از این به دست رئیس جمهور رسیده است و در ثانی یک همدلی بین مردم و دولت ایجاد می نماید و مردم، دولت را در کنار خود می بینند. در مورد گزارش ها هم این را اضافه کنم که مدیران و کارشناسان محلی، گزارش های مختلفی از ابعاد و زوایای اولویت های استان تهیه می نمایند، این گزارش به تهران می آید و چکش کاری می گردد و بعد از آن گروهی دوباره و پیش از سفر رئیس جمهور از تهران به منطقه می فرایند و اولویت ها را آنالیز می نمایند.

در مورد شایعاتی که درباره رستم قاسمی و اختلاف نظرها و خروج او از کابینه دولت مطرح شده، آیا این شایعات صحت دارد یا نه؟

من حدود دو هفته ای است که وارد خانه دولت شده ام. من هم پیش از این و از بیرون چیزهایی درباره این که فلانی استعفا نموده یا فلانی با فلانی دعوا دارد، می شنیدم اما وقتی وارد دولت شدم با یک موضوع کاملا متفاوت از آن چه شنیدم، روبرو شدم (و دیدم چقدر فضا صمیمانه و محبت آمیز است. در پاسخ به سوال شما نیز باید بگویم) آقای رستم قاسمی کاملا فعال هستند و در تمامی جلسات هیئت دولت حاضرند، به ویژه در حوزه مسکن به شدت مطالبه گر و فعال هستند. به یاد دارم که ایشان در یکی از جلسات اخیر اعلام نمودند 700 هزار مسکن را آغاز به عملیات ساخت و ساز نموده اند.

در موضوع خودرو، یکی از مسائلی که بسیاری از مردم می پرسند این است که چرا برخلاف دستور رئیس جمهور، ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودرو موافقت کرد؟

رئیس جمهور با افزایش بی ضابطه قیمت ها مخالف بوده و گفتند: این مدل از افزایش قیمت که جهت قانونی آن طی نشده و مصوبه تنظیم بازار را نگرفته و در ثانی آورده آن برای مردم روشن نیست؛ این افزایش قیمت درست نیست. از سوی دیگر خودروساز پیشنهادهایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو ارائه داده بود (هزینه تمام شده+ درصدی از سود) که ستاد تنظیم بازار با آن موافقت نکرد. در نهایت علاوه بر جلساتی که در خود وزارت صمت انجام شد، ستاد تنظیم بازار پس از برگزاری 4-5 جلسه اعلام نمود با افزایش قیمت خودرو موافقت می نماید اما علاوه بر این که افزایش عرضه خودرو باید در دستور کار خودروسازان قرار بگیرد، با نظارت وزارت صمت کیفیت خودرو نیز باید دستخوش تغییر و تحول اساسی گردد. با این دو پیش شرط دولت نه با پیشنهاد خودروسازان بلکه در واقع با همان روال سابق شورای رقابت موافقت نموده است آن هم با یک تحفظ مهم که محور و کلید واژه جلسات ستاد تنظیم بازار این بود که جهت حل مسئله و از بین رفتن سوداگری ها باید کاملا مشاهده گردد وگرنه دولت چک سفید امضا به خودروساز نمی دهد.

آینده مذاکرات هسته ای را چگونه می بینید. آیا می توان چشم اندازی را برای توافق متصور بود؟

در مورد فضای مذاکرات باید بگویم که فضا، فضایی مثبت است، پیشنهاد روشنی را ایران در همه حوزه ها با تاکید بر برطرف واقعی همه تحریم ها ارائه نموده است. این پیشنهادها الحمدلله روی میز است و درباره آن بحث و آنالیز می گردد. میز مذاکره فعال، پویا و رو به جلوست. پیش بینی ما هم از مذاکرات، جهت مثبت، ادامه دار و روبه جلویی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1956

به "مذاکرات وین فعال، پویا و رو به جلوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات وین فعال، پویا و رو به جلوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید