مذاکرات سوریه و عربستان به آینده موکول شد

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران : یک روزنامه انگلیسی گزارش داد: فرایند عادی سازی روابط سوریه-عربستان بعد از عید فطر شروع می گردد.

مذاکرات سوریه و عربستان به آینده موکول شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، منابع خبری گزارش داده اند رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برای ملاقات با همتای سوریه ای خود به دمشق سفر نموده است.

روزنامه گاردین گزارش داده رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برای اولین بار از زمان شروع جنگ سوریه به دمشق سفر نموده و با همتای سوریه ای خود ملاقات نموده است.

این روزنامه گزارش داده این ملاقات که دوشنبه در پایتخت سوریه صورت گرفته مقدمه ای برای آشتی جویی قریب الوقوع ریاض و دمشق دانسته می گردد.

سوریه و عربستان سعودی بعد از شروع جنگ در سوریه در سال 2011 روابط خود را قطع کردند، اما مقام هایی در ریاض به گاردین گفته اند عادی سازی روابط میان دو کشور می تواند از اندکی بعد از عید فطر شروع گردد.

یک مقام سعودی که خواسته نامش فاش نگردد گفت: برنامه ریزی هایی در این خصوص صورت گرفته اما چیزی پیش نرفته است. رویدادها در منطقه تغییر پیدا نموده اند و اینها، زمینه های گشایش را فراهم آورده اند.

سرپرستی هیئت سعودی را در این سفر خالد حمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی به عهده داشته است. علی مملوک همتای سوریه ای حمیدان از طرف سوریه در این ملاقات حضور داشت.

عربستان سعودی از زمان شروع ناآرامی ها در سوریه با تسلیح گروه های تروریستی و معارضان افراطی در کوشش بود دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را ساقط کند.

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز گذشته (دوشنبه) پایگاه رأی الیوم گزارشی با محتوایی اندکی متفاوت نسبت به روزنامه گاردین درباره سفر هیأت سعودی به دمشق منتشر نموده بود.

این وبگاه نوشته بود هیأتی سعودی به ریاست خالد الحمیدان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات نموده است. این وبگاه به نقل از بعضی دیپلمات ها بلندپایه در دمشق در این خصوص نوشت که هیأت مذکور همچنین ملاقاتی با علی المملوک معاون رئیس جمهور سوریه در امور امنیتی داشته و دو طرف توافق نموده اند که پس از عید فطر ملاقاتی مفصل تر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، دو طرف به عنوان اولین گام برای بازگرداندن روابط دمشق و ریاض در تمامی زمینه ها به حالت عادی، به توافی برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در سوریه دست پیدا نموده اند.

منابع یادشده همچنین خبر دادند که هیأت سعودی به طرف سوری گفته است که ریاض از بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب و حضور این کشور در اجلاس سران کشورهای عربی که قرار است در الجزایر برگزار گردد، استقبال می نماید.

رأی الیوم در بخش دیگری از این گزارش اشاره نمود که منابع مذکور جزئیات بیشتری در ارتباط با این ملاقات ارائه نکردند؛اما این گفت و گو را ثمربخش خوانده اند و در عین حال، گفته اند که این گام سردی روابط دو طرف را از بین برده است.

پس از آزادسازی عمده خاک سوریه از اشغال تروریست ها و قطعی شدن عدم سقوط دولت سوریه، بسیاری از کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با دمشق ابراز تمایل نموده اند.

دولت امارات در ششم دی 1397، سفارت خود را در سوریه بازگشایی کرد. یک هفته پس از آن نیز بحرین دست به اقدام مشابه زد. در 14 مهر 1399 نیز سفیر عمان استوارنامه خود را تقدیم ولی معلم وزیر خارجه فقید سوریه کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1629

به "مذاکرات سوریه و عربستان به آینده موکول شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات سوریه و عربستان به آینده موکول شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید