حذف آمریکا از مناسبات مهم خاورمیانه با توافق ایران و عربستان در پکن

به گزارش مجله ستاره، کلید احیای روابط دوجانبه تهران - ریاض پس از 7 سال وقفه، در جریان سفر مهم سید ابراهیم رئیسی به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان به عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.

حذف آمریکا از مناسبات مهم خاورمیانه با توافق ایران و عربستان در پکن

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از 7 سال قطع رابطه، دقایقی پیش اعلام شد؛ خبری که روایت پشت پرده آن نشان دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویداد های جهانی است.

به گزارش ایرنا، کلید احیای روابط دوجانبه تهران - ریاض پس از 7 سال وقفه، در جریان سفر مهم سید ابراهیم رئیسی به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان به عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.

این در حالی ست که پیش از این عربستان سعودی درخواست احیای روابط دیپلماتیک با میانجی گری چین را مطرح نموده و این درخواست با استقبال و پذیرش ایران روبرو شده بود.

پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین مذاکرات فشرده با نمایندگی دبیر شورای امنیت ملی از طرف ایران شروع شد و امروز توافق نهایی با صدور بیانیه ای سه جانبه اعلام شد.

نکته قابل توجه در این مذاکرات، حذف آمریکا از جایگاه پدرخواندگی روابط کشور های منطقه و نقش فعال دو کشور به علاوه چین در احیای روابط میان ایران و عربستان است.

حالا ایران و عربستان که همیشه کوشش می شد به عنوان بازوی آمریکا در منطقه برای فشار به ایران نمایش داده گردد، به توافقی مهم برای احیای روابط دست یافته اند؛ توافقی که با ایستادگی ایران و تدبیر دقیق دولت جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت سیاست همسایگی و حذف آمریکا از فرایند شکل گیری آن به دست آمده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2210

به "حذف آمریکا از مناسبات مهم خاورمیانه با توافق ایران و عربستان در پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف آمریکا از مناسبات مهم خاورمیانه با توافق ایران و عربستان در پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید