فعالیت داروخانه ها خارج از ساعت کاری تخلف است

به گزارش مجله ستاره، در صورتی که داروخانه ای برخلاف ساعات اعلامی خود باز یا بسته باشد، تخلف محسوب شده و بازرسان آن را گزارش می دهند.

فعالیت داروخانه ها خارج از ساعت کاری تخلف است

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: داروخانه ها برای تبدیل شدن از داروخانه روزانه به شبانه روزی باید چند شرط را رعایت نمایند.

او شرح داد: شرط اول از نظر موقعیت و مقدار مکان است که برخلاف داروخانه روزانه که 30 متر برای آن کفایت می نماید، باید حداقل 40 متر مربع باشد.

فاطمی درباره شرط دوم گفت: فعالیت داروخانه روزانه بین ساعت 8 صبح تا 10 شب است؛ اما شبانه روزی باید از 10 شب تا 8 صبح نیز فعالیت کند که برای آن ساعات باید مسئول فنی را به معاونت غذا و داروی دانشگاه ذی ربط معرفی کند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه نمود: البته هزینه مسئول فنی بالا است. کسی که داروخانه شبانه روزی تاسیس می نماید، باید هزینه مسئول فنی با قابلیت و توانایی بالا را تقبل کند.

او درباره فعالیت داروخانه های روزانه نیز گفت: این داروخانه ها فقط 12 ساعت باید فعال باشند که از ساعت 8 صبح تا 10 شب، 14 ساعت است و در این بین داروخانه ها می توانند دو ساعت تعطیل نمایند. البته برخی داروخانه ها روزانه آن دو ساعت را در آخر وقت حساب می نمایند و ساعت 8 شب ممکن است ببندند.

فاطمی یادآوری کرد: سازمان غذا و دارو مسئول مستقیم بازرسی ها نیست و معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی نظارت می نمایند. هر داروخانه ای باید ساعات باز بودنش در رویت باشد؛ یعنی در پروانه داروخانه تعیین باشد داروخانه در چه ساعاتی باز و بسته است و بعلاوه باید به معاونت غذا و داروی دانشگاه اعلام بگردد.

او هشدار داد: در صورتی که داروخانه ای برخلاف ساعات اعلامی خود باز یا بسته باشد، تخلف محسوب شده و بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه ها آن را گزارش می دهند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره تعداد داروخانه ها گفت: تعداد داروخانه های شبانه روزی منوط به جمعیت شهر است. بر اساس آئین نامه ای که سازمان غذا و دارو خرداد 1400 ابلاغ کرد، محدودیت ها بر داشته شده اند؛ یعنی هر شهر می تواند بی نهایت داروخانه داشته باشد.

او بعلاوه درباره توزیع نادرست داروخانه گفت: تاسیس داروخانه نیز اکنون آزاد شده است؛ یعنی هر فرد دارای شرایط در هر جا که بخواهد می تواند داروخانه تاسیس کند که از نظر کارشناسی مطلوب نیست و به همین علت است که داروخانه ها بیشتر در مکان هایی هستند که تعداد مطب پزشک در آن جا بیشتر است؛ زیرا که نظر مالی بهتر است.

فاطمی یادآوری کرد: درست تر این است که آنالیز گردد کدام نقاط به داروخانه نیاز دارند و در آن جا تاسیس گردد که طرح این چنینی نیز در آئین نامه داروخانه ها پیش بینی شده است؛ اما در عمل رعایت نمی گردد. یعنی الان در برخی خیابان ها به وفور داروخانه وجود دارد و در برخی مکان ها اصلا داروخانه نیست.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مهر 1401 بروزرسانی: 29 مهر 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2147

به "فعالیت داروخانه ها خارج از ساعت کاری تخلف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت داروخانه ها خارج از ساعت کاری تخلف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید