علائم بیماری جذام چیست؟

به گزارش مجله ستاره، رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سیستم ایمنی بدن 95 درصد افراد، استعداد ابتلا به بیماری جذام را ندارد.

علائم بیماری جذام چیست؟

سیمین دخت بیات رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت های علم پزشکی در درمان جذام، تغییر نگرش جامعه درخصوص این بیماری را ضروری دانست و بر اصلاح تفکرات پوسیده، قدیمی و هراس غیرمنطقی از جذام و آشنایی مردم با واقعیت فعلی این بیماری تاکید نمود.

وی بر اساس نتایج تحقیقات گفت: به محض آغاز درمان و در مدت زمانی کوتاه 99،9 درصد از میکروب ها و باسیل های مولد جذام در بدن بیمار از بین رفته و از پیشرفت بیماری و معلولیت جلوگیری می گردد.

بیات اضافه کرد: بنابراین دیگر احتیاجی نیست که فرد مبتلا به جذام را از خانواده و جامعه جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 1981 میلادی با ارائه درمان دارویی، بیماری جذام درمان پذیر شده اضافه کرد: امروزه دارو های ضدجذام به صورت بسته های آماده و رایگان از سوی سازمان جهانی بهداشت در اختیار تمام کشور ها قرار گرفته است.

بیات اظهار داشت: جذام در ایران نیز از 35 سال گذشته تا به امروز قابل درمان شده و پاسخ خوبی نیز از درمان بیماران دریافت نموده ایم.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی در مورد عامل بروز جذام گفت: عامل بیماری جذام یک باکتری از خانواده باسیل هایی است که بیماری سل را به وجود می آورد.

به گفته وی، این باکتری بر روی تنه های عصبی می نشیند و نواحی که کنترل عملکرد اندام (دست ها و پاها) را برعهده دارد، درگیر می نماید. درنتیجه بیمار دچار اختلالات حسی حرکتی شده و چشم های وی نیز ممکن است درگیر شوند.

بیات گفت: اولین نشانه بیماری را بروز یک لکه کوچک پوستی کم رنگ یا پررنگ تر از پوست بیان کرد که این لکه های پوستی دارای اختلال حس گرما، سرما، لمس و فشار هستند و فرد را با اختلال حسی حرکتی روبرو می نمایند.

وی طولانی بودن دوره نهفتگی بیماری جذام را یکی از دلایلی برشمرد که باعث می گردد جذام به سرعت قابل تشخیص نباشد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن 95 درصد افراد استعداد ابتلا به بیماری جذام را ندارد، حتی اگر در تماس نزدیک با افراد درمان نشده قرار بگیرند هرگز به این بیماری مبتلا نخواهند شد. فقط 5 درصد افراد هستند که به علت نوع سیستم ایمنی بدن شان استعداد ابتلا به بیماری جذام را دارند.

بیات با اشاره به شیوه انتقال این بیماری گفت: این بیماری به وسیله مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و تماس پوست آسیب دیده با زخم فرد مبتلا به جذام که تحت درمان نیست ممکن است منتقل گردد.

رئیس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی تاکید نمود: برای ابتلای فرد باید دوره تماس طولانی، مکرر و نزدیک باشد یعنی فرد سالم مدتی به طور مکرر با فرد مبتلا زیر یک سقف زندگی کند.

بیات، جذام را یک بیماری قابل درمان بیان کرد و گفت: بیماران مبتلا به جذام از نوع پُرباسیل احتیاجمند درمانی یک ساله با سه دارو هستند و مبتلایان به جذام کم باسیل به درمانی شش ماهه با همان سه دارو احتیاج دارند.

وی اظهار داشت: با سرانجام دوره درمان، دیگر نمی توان برای مبتلایان از عنوان بیمار جذامی استفاده کرد، زیرا به طور کامل درمان شده اند و احتمال بسیار کمی وجود دارد که با عود بیماری روبرو شوند.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی تاکید نمود: جذام به هیچ وجه کشنده نیست و در نهایت ممکن است باعث تغییر شکل ناهنجار و معلولیت در فرد بیمار گردد.

بیات با اشاره به اینکه امروزه قابل درمان است گفت: در زمان قدیم به علت عدم استفاده از راه های صحیح درمانی متاسفانه بیماری در مبتلایان پیشرفت می کرد و باعث تغییر شکل های ناهنجار در اندام و چهره بیمار می شد.

وی یادآور شد: در بعضی مراکز قدیمی نگهداری بیماران جذامی شاهد حضور افراد مسنی هستیم که متاسفانه به علت عدم درمان صحیح در گذشته دچار معلولیت ناشی از جذام هستند، اما این افراد در حال حاضر درمان شده اند و جای هیچ نگرانی از نظر سرایت بیماری نیست.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، استراتژی جهانی جذام در دوره (2021-2030) را رسیدن به آمار صفرِ جذام در کشور های تمام منطقه ها بومی جهان، افزایش فعالیت های پیشگیری از جذام درکنار تشخیص فعال موارد، مدیریت بیماری جذام و عوارض ناشی از آن برای جلوگیری از بروز ناتوانی های تازه و مبارزه با انگ و اطمینان از رعایت حقوق بیماران بیان کرد.

بیات با اشاره به خدمات ارائه شده در واحد های تابعه معاونت بهداشتی گفت: درصورت تشخیص بیمار مبتلا به جذام، اطلاعات بیمار در قالب فرم آنالیز انفرادی جذام به مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ارسال می گردد و داروی مورد احتیاج دریافت می گردد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید نمود: درمان بیمار مبتلا به جذام در مراکز خدمات جامع سلامت به طور رایگان تا تکمیل دوره درمان انجام می گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2195

به "علائم بیماری جذام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بیماری جذام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید