در کارهایم به درس اخلاق و غیرمستقیم گویی تاکید دارم، آموزش پنهان به بچه ها

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران ، مجموعه فه فه زرافه عنوان اثر لاله جعفری است که در انتشارات پی نما به چاپ رسیده است. این مجموعه هشت جلدی در هر جلد کودک را با یک مهارت زندگی آشنا می کند. جعفری، با نگارش این کتاب، مجموعه داستان آموزشی کودک فه فه زرافه، داستان زرافه تازه به دنیا آمده ای را روایت می کند که هر روز با اتفاق تازه ای روبرو می شود. اتفاقاتی مثل کمک کردن، فرار کردن، مراقبت کردن و... . با جعفری در رابطه با نگارش این کتاب صحبت کردیم و از او پرسیدیم که به چه موضوعاتی علاقه مند است و چه موضوعاتی فکر او را درگیر می کند که درباره اش بنویسد. در ادامه این گفت وگو را می خوانید:

درباره نگارش کتاب فه فه زرافه بفرمایید و به صورت کلی به چه موضوعاتی علاقه مندید و چه موضوعاتی فکر شما را درگیر می کند و وسوسه تان می کند که درباره اش بنویسید؟

مجموعه قصه های فه فه یک مجموعه هشت جلدی است که شخصیت اصلی داستان یک بچه زرافه خیلی کوچکی است که تنها می تواند راه برود؛ در هر قسمت از کتاب یک کار تازه یاد می گیرد؛ هر کاری را که در هر قسمت یاد می گیرد بخشی از مهارت های زندگی است. خردسالان نیز با همراهی کتاب و همزادپنداری با شخصیت فه فه این مهارت ها را آموزش می گیرند. در هر کتاب از این مجموعه، یک مهارت تازه و به صورت غیرمستقیم کسب می کنند؛ به عنوان مثال: کمک به دیگران، به موقع فرار کردن، مسرور کردن دیگران و ... . در تمام مدت مطالعه، کودک تصور می کند که یک داستان را برای سرگرمی می خواند اما در واقع پیام داستان در لایه های نهفته آموزش داده می شود. آموزش پنهان باعث می شود که کودک هیچ جبهه ای نسبت به یادگیری نداشته باشد. البته دو نکته دیگر نیز در نگارش این مجموعه وجود دارد که عبارتند از: آموزش شمارش اعداد یک تا 10 برای بچه ها خردسال و در هر کتاب از مجموعه آشنایی با یک محیط تازه.

در کارهایم به درس اخلاق و غیرمستقیم گویی تاکید دارم، آموزش پنهان به بچه ها

به صورت کلی هدف اصلی من از نگارش کتاب برای بچه ها عبارتند از: لذت بردن از خواندن کتاب، پاسخگویی به نیازهای بچه ها، آگاهی بخشی، انتقال پیام نهفته در لابه لای داستان. در کارهایم خیلی به درس اخلاق و غیرمستقیم گویی تاکید دارم.

داستان های کودک و نوجوان به چه مشخصه هایی نیاز دارد؟

داستانی که برای کودک نوشته می شود، بسیار حساس است؛ باید نویسنده بسیار هوشیار باشد که به روح و روان کودک آسیب نرسد. تعدادی از کتاب ها با چاپ عالی، نقاشی عالی به بازار عرضه می شوند؛ اما متاسفانه از لحاظ موضوعی، آسیب های جدی به کودک وارد می کنند.

در حال حاضر با وجود تکنولوژی های مختلف آیا هنوز هم می توان با کتاب به بچه ها راستا داد؟

بله؛ اما فرآیند بسیار دشواری است؛ چون تعداد ابزارهایی که از نظر بصری مجذوب کننده هستند، بسیار زیاد است؛ در ترازویی که بین کتاب و تکنولوژی امروز قرار گرفته است، کفه تکنولوژی بسیار سنگین تر است. کار کتاب بسیار سخت است و نیاز به یک فراخوانی دارد؛ نویسنده باید مجذوب کننده تر و شیرین تر و با آگاهی بیشتر از کودک امروز بنویسد. ولیکن تنها نویسنده و نوع نگارش موثر نیست بلکه باید خود پدر و مادرها نیز تلاش کنند و این فرهنگ کتابخوانی را در خانه ترویج دهند؛ علاوه بر اینها تبلیغات از طریق رسانه ها انجام شود.

بحران هایی که در جامعه وجود دارد و بچه ها و نوجوانان را تهدید می کند چیست؟

بخش قابل توجهی از ادبیات باید به بحرانی که با آن روبرو هستیم، توجه داشته باشد. در حال حاضر بحران جدی، عدم امنیت و آرامش و روانی است. این عدم امنیت عامل اصلی خیلی از بیماری ها، جنگ ها و ... است. وظیفه اصلی ادبیات کودک، تزریق صلح، آرامش، امنیت، روبروه شدن با واقعیت ها به طور صحیح، جلوگیری از افسردگی در برابر مسائل و ... است. تمام این موارد ستون روح و روان انسان را می سازد و اگر در زمان کودکی به درستی ساخته نشود، در بزرگسالی دچار آسیب های جدی می شود.

دغدغه شما در برگزاری جشنواره ها چیست؟

به نظر من اینکه فقط تعدادی از کتاب ها انتخاب شود، عالی است ولی کافی نیست؛ این تازه شروع کار جشنواره است یعنی بر روی کتاب های انتخاب شده کار شود تا دیده شوند؛ بچه های بیشتری امکان آشنایی و دسترسی به این کتاب ها را داشته باشند. برنامه های نقد و بررسی گذاشته شود. فقط به معرفی اکتفا نشود و بیشتر بر روی کتاب ها تبلیغ صورت بگیرد. آموزش و پرورش نیز در معرفی کتاب های خوب همکاری داشته باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2044

به "در کارهایم به درس اخلاق و غیرمستقیم گویی تاکید دارم، آموزش پنهان به بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کارهایم به درس اخلاق و غیرمستقیم گویی تاکید دارم، آموزش پنهان به بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید