زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا، عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران، خشکسالی و کرونا هم زمان به زندگی ایلی شبیخون زده است. مراتع خشک و چوپانان ساعات طولانی به دنبال آب و علف برای گله خود پیاده روی می نمایند.

زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا، عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند

ایوب مردی از ایل بختیاری به خبرنگاران می گوید: علوفه دام کمیاب شده است و دیگر دامداری به صرفه نیست و به همین دلیل عشایر کم کم به فروش قسطی دام های خود روی آورده اند.

یکی از زنان عشایر لرستان هم می گوید: به خاطر کمبود بارندگی مراتع خوب رشد ننموده اند و رمه ها و گله ها بدون علوفه هستند. به همین دلیل بعضی عشایر لرستان مجبور شدند حدود یک ماه زودتر از دشت عباس به کوه های اطراف خرم آباد کوچ نمایند. اما چون کوچ زودهنگام است و مراتع لرستان جوابگوی این کوچ سریع نیست ما در تابستان باز هم به مشکل بر می خوریم.

داریوش نعمت اللهی، مدیر کل دفتر بهسازی فراوری سازمان عشایری با تایید آسیب شدید خشکسالی به معیشت عشایر به خبرنگاران می گوید: عشایر علاوه بر دامداری حدود 790 هزار هکتار اراضی کشاورزی هم در اختیار دارند اما زندگی عشایری بیشتر وابسته به دام است و در حال حاضر فراوریات دامی مانند شیر و گوشت و به خصوص گوشت کاهش یافته است.

او میزان فراوری شیر توسط عشایر را سالانه چیزی حدود 400 هزار تن تخمین می زند. به عبارتی عشایر حدود 25 درصد گوشت و 25 درصد شیر مورد احتیاج کشور را تامین می نمایند.

مدیر کل دفتر بهسازی فراوری سازمان عشایری ادامه می دهد: در حال حاضر عشایر برای تغذیه دام خود چیزی حدود 1 میلیون و 600 هزار تن کمبود علوفه دارند که این میزان باید با خرید یا واردات و به هر نحوی جبران گردد.

نعمت اللهی در این باره می گوید: حدود شش یا هفت سال است که به وسیله تسهیلات صندوق توسعه ملی به عشایر یاری می کنیم. علت این کار این است که کمبود علوفه باعث نگردد عشایر دام خود را نارس و با وزن کم به بازار عرضه نمایند و البته این وام به شکل کاملا نقدی نیست و حدود 80 درصد آن علوفه و فقط 20 درصد آن نقدی است.

احتمال افزایش قیمت گوشت

سیاوش احمدی میرقائد، مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران اما هشدار داد که در صورت تداوم این شرایط احتمال گران شدن گوشت هم وجود دارد.

او به خبرنگاران می گوید: میزان عرضه دامی محدود است و با بالا رفتن میزان تقاضا، قیمت محصولات دامی بالا می رود و از طرفی کمبود ذخایر آبی موجود در مناطق عشایری باعث ایجاد مشکل در تامین آب شرب دام عشایر می گردد. همچنین خشکسالی ابتلا به بیماری و مرگ و میر دام را افزایش خواهد داد که به نوعی اتلاف سرمایه و دارایی عشایر است.

احمدی میرقائد درباره فروش دام ها پیش از موعد مقرر شرح می دهد: تامین علوفه در زمان خشکسالی برای عشایر بسیار هزینه بر است. در حقیقت، عشایر مجبور می شوند برای تامین هزینه علوفه دام ها بخشی از دام خود را از روال عادی فروش حذف نمایند. اگر در سال های پیش عشایر 10 تا 20 درصد دام خود را این گونه از چرخه خارج می کردند، احتمالا سال جاری، این درصد 2 تا 3 برابر می گردد و این مساله به ذخایر ژنتیکی دام در مناطق عشایر لطمه می زند و برای عشایر و کشور خسارت به بار خواهد آورد.

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران، معتقد است کرونا هم به اندازه خشکسالی به عشایر ضربه زده است. او شرح می دهد: کرونا اثر قابل توجهی بر زندگی عشایر گذاشته است و اگرچه در مناطق عشایری به دلیل پراکندگی عشایر آلودگی کمتری داشته ایم اما تعداد افراد مبتلا به بیماری در حال افزایش است.

احمدی میرقائد ادامه می دهد: رعایت پروتکل های بهداشتی، کوچ عشایر را عقب انداخت و همین مساله در سال 99 باعث شد دسترسی عشایر به علوفه ای که باید در این مقطع سال به آن دسترسی داشته باشند کمتر گردد. البته، قبلا تاکید شده بود که عشایر نباید کوچ سنتی انجام بدهند و بهتر است که کوچ مکانیزه نمایند. (یعنی با خودرو دام های خود را جا به جا نمایند) که این نیز هزینه بر بود.

او کاهش مصرف گوشت در دوران کرونا را یکی دیگر از مسائل عشایر برمی شمارد و می گوید: با شیوع کرونا، تقاضای گوشت قرمز کمتر شد. این مساله هم اثر مستقیم بر زندگی عشایر که یکی از عظیم ترین فراورینمایندگان گوشت هستند، می گذارد.

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران شرح می دهد: حداکثر قیمت افزایش گوشت در این دو سال 10 تا 15 درصد بوده است. قیمت نهاده دامی به طور قابل توجهی رشد نموده است و مصرف گوشت هم بسیار پایین آمده و همه اینها باعث شده که کرونا ضررهای زیادی بر عشایر بگذارد.

این مقام مسول در نهایت قول پیگیری مسائل عشایر را می دهد و می گوید: ما پیگیری شرایط عشایر هستیم. سازمان عشایر و وزارت جهاد به وسیله دولت و مجلس پیگیر شرایط عشایر هستیم. اما هنوز نتایج ملموسی نگرفتیم اگرچه در قیاس با سال گذشته میزان تهیه و توزیع نهادهای 2 تا 3 برابر افزایش یافته است اما جوابگوی میزان خشکسالی نیست. سازمان عشایر هم برنامه هایی را به دولت و مجلس پیشنهاد نموده و البته سازمان عشایر تمام امکانات خود را برای مقابله با خشکسالی و تامین آب شرب عشایر گذاشته است.

مطالعه بیشتر: کشاورزان از کشاورزی منصرف شدند

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1615

به "زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا، عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا، عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید