مکان های دیدنی قشم در پاییز و زمستان

به گزارش مجله ستاره، مکان های دیدنی قشم یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می روند که بازدید از آن ها هر گردشگری را شگفت زده خواهد نمود. جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از زیباترین جزایر و منطقه ها در منطقه خاورمیانه است. در این جزیره پهناور و زیبا جاذبه های طبیعی مختلف و متنوعی وجود دارد که هر یک در نوع خود بی نظیر هستند. این سرزمین زیبا و اسرار آمیز دنیایی از دیدنی ها و جاذبه های طبیعی را پیش روی گردشگران و مهمانان خود می گذارد و می توان گفت که قشم جزیره شگفتی ها است. سفر به این سرزمین دیدنی و خیال انگیز خاطرات و ماجراجویی های بی تکراری را در پی خواهد داشت. در این مقاله با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا با مکان های دیدنی قشم در پاییز و زمستان آشنا شوید.

مکان های دیدنی قشم در پاییز و زمستان

جزیره قشم کجا است؟

برای بازدید از مکان های دیدنی قشم ضروری است بدانیم که جزیره قشم کجا است و چه مشخصاتی دارد؟ جزیره قشم یکی از جزایر جنوبی ایران است که در جنوب استان هرمزگان و خلیج فارس قرار گرفته است. این جزیره در دهانه تنگه هرمز و منطقه استراتژیک و مهم هرمز قرار گرفته است. قشم از شمال با بندر عباس، از شمال شرق با جزیره هرمز، از شرق با جزیره لارک، از جنوب با جزیره هنگام و در سمت غرب با جزایر ابو موسی، تنب بزرگ و تنب کوچک همسایه است. این جزیره حدود 1500 کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان بزرگترین جزیره ایران و بعلاوه بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته می شود. جزیره قشم حدود 2.5 برابر جزایری مانند سنگاپور، بحرین و سن مارینو مساحت دارد و بزرگترین جزیره تابعه یا غیر مستقل در دنیا هم به حساب می آید.

جزیره قشم حدود دویست هزار نفر جمعیت دارد و ساکنان این جزیره در سه بخش و حدود هفتاد شهر و روستای این منطقه سکونت دارند. مرکز این جزیره و پرجمعیت ترین شهر این ناحیه شهرستان قشم است. مردم قشم به زبان فارسی و گویش قشمی صحبت می نمایند.

گویش قشمی یکی از گویش ها و لهجه های خاص در ایران است که از ترکیب زبان های فارسی، عربی، هندی و گویش بندری شکل گرفته است. با تبدیل شدن قشم به منطقه آزاد تجاری و وجود جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی مختلف در این جزیره، قشم در سالیان اخیر به یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران تبدیل شده است. آب و هوای گرم و رطوبت بالا سبب شده تا این شهر تابستان های گرم و زمستان های معتدلی داشته باشد. مکان های دیدنی قشم دارای تنوع جالب توجهی هستند که سبب می شود تا هر ساله بر تعداد گردشگران این منطقه افزوده شود. ادامه این مطلب به معرفی مهم ترین مکان های دیدنی قشم اختصاص دارد.

ژئو پارک قشم - مکان های دیدنی قشم

مشهورترین مکان های دیدنی قشم در منطقه ای با عنوان ژئو پارک قشم قرار دارند. ژئو پارک قشم تنها ژئو پارک ثبت شده ایران و خاورمیانه در شبکه دنیای ژئو پارک های یونسکو است. این منطقه در سال 1385 در شبکه ژئو پارک های تحت مدیریت یونسکو به ثبت رسید و یکی از مهم ترین و غنی ترین ژئو پارک های دنیا است. دلیل اهمیت این ژئو پارک علاوه بر جاذبه های متعدد و ظرفیت های بالا، واقع شدن آن در منطقه استراتژیک تنگه هرمز و حدّ فاصل بین ژئوپارک های اروپا و ژئو پارک های مهم شرق آسیا است. منظور از ژئو پارک منطقه ای وسیع با مرزبندی مشخص است که تعداد قابل توجهی از پدیده های زمین شناسی نادر و منحصربه فرد در آن وجود داشته باشد. بعلاوه ژئو پارک ها شامل منظره ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی مهم و ارزشمند آن منطقه هم می شوند.

ژئو پارک ها منطقه های حفاظت شده و دارای وسعت زیاد هستند که بر اساس قوانین و معیارهای مشخص شده از سوی یونسکو باید استراتژی و برنامه ریز های کلان و دقیقی در مدیریت آن ها وجود داشته باشد. توسعه گردشگری و ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای این منظور جهت پیشرفت و ارتقاء سطح فرهنگی، مالی و رفاهی شهروندان ساکن در این منطقه ها یکی از اهداف اصلی ثبت ژئو پارک ها است. به هریک از جاذبه ها و پدیده های موجود در یک ژئو پارک، ژئو سایت می گویند. ژئو پارک قشم دارای 25 ژئو سایت شگفت انگیز است.

ژئو پارک های ثبت شده در یونسکو شاخه جدیدی از گردشگری با عنوان ژئو توریسم را ایجاد نموده است. در ژئو توریسم بسیاری از دانشمندان، محققان و گردشگران برای بازدید از پدیده های حیرت انگیز و باشکوه زمین شناسی راهی ژئو پارک ها می شوند. ژئو پارک قشم به عنوان یکی از بزرگترین ژئو پارک های ایران و دنیا دارای منطقه ها حیرت انگیزی برای بازدید است. با تعدادی از مکان های دیدنی ژئو پارک قشم در ادامه آشنا خواهیم شد.

دره ستارگان (دره ستاره افتاده)

استاله کَفته یا ستاره افتاده نام یکی از زیباترین دیدنی های قشم است که گردشگران آن را دره ستارگان می نامند. به اعتقاد ساکنان این منطقه دره ستارگان بر اثر برخورد یک ستاره با زمین در این محل پدید آمده است. دلیل این ادعا هم اشکال منحصربه فردی از دیواره ها، صخره ها، بر آمدگی ها و دره ها در این ناحیه است. زمین شناسان دلیل شکل گیری عوارض و ناهمواری های این منطقه را تندبادها، رگبارها و باران های سیل آسای این ناحیه عنوان می نمایند. دره ستارگان یکی از منطقه ها مسحورنماینده و بی نظیر جنوب ایران است که در جنوب شرقی جزیره قشم قرار گرفته است. تجربه فضای وهم آور و افسونگر این منطقه یک ماجراجویی ناب و به یاد ماندنی خواهد بود.

تنگه چاه کوه

یکی از باشکوه ترین مکان های دیدنی قشم، تنگه چاه کوه یا دره چاه کوه است. دلیل نام گذاری این منطقه با این عنوان وجود چهار حلقه چاه قدیمی است که در گذشته برای تأمین آب شیرین حفر شده است. تنگه چاه کوه دره ای با عمق صد متر در دل کوه ها و دیواره هایی از سنگ های رسوبی است. تندبادها و باران های سیل آسا در طول زمان سبب شکل گیری حفره ها و اشکال حیرت انگیز این دره اسرار آمیز شده است. این دره شگفت انگیز ورودی عریض و زیبایی دارد که در ادامه تنگ و صعب العبور می شود. وجود نهرهای سنگی، دیواره هایی با طرح ها و اشکال مختلف و خاص و حفره های متعدد تنگه چاه کوه را به یکی از منحصر به فردترین دیدنی های ژئو پارک قشم تبدیل نموده است.

جزایر ناز - مکان های دیدنی قشم

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم جزایر زیبای ناز هستند. جزایر ناز یکی از مهم ترین ژئوسایت های جزیره قشم به شمار می روند که از آن ها با عنوان یکی از عجایب هفت گانه قشم هم یاد می شود. جزایر ناز دو تپه صخره ای با مساحت سه هکتار واقع در یک کیلومتری ساحل جزیره قشم و در 22 کیلومتری شهر قشم هستند. عقب نشینی آب خلیج فارس در هنگام جزر یک نوار ساحلی ایجاد می نماید که در این بخش امکان پیشروی یک کلومتری در آب های خلیج فارس را فراهم می سازد. تماشای تنگه هرمز و خلیج فارس در این موقعیت یکی از بی نظیرترین دیدنی های قشم است که هر ایرانی را مسحور خود خواهد نمود!

جنگل های حرّا

یکی از دیدنی های قشم که بی هیچ تردیدی در لیست عجایب ایران قرار گرفته است جنگل های حرّا یا مانگرو است. این منطقه وسیع و شگفت انگیز که تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست ایران قرار گرفته است یکی از ذخیره گاه های زیست کره به شمار میرود. درختان حرّا که در برابر شوری آب دریا مقاوم هستند در هنگام مدّ خلیج فارس به زیر آب رفته و در هنگام جزر مانند یک جنگل باشکوه به مدت چند ساعت هر بیننده ای را تحت تأثیر قرار می دهند. وسیع ترین و مهم ترین بخش از منطقه ها شش گانه جنگل های حرّا در شمال غربی جزیره قشم قرار گرفته است. تالاب بین المللی و جنگل حرّای خورخوران با وسعتی بیش از 86500 هکتار یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران است. تنوع پرندگان و گونه های جانوری در طبیعت بکر و سحرآمیز این منطقه یکی از برترین دیدنی های طبیعی جزیره قشم است.

غار خُربَس - مکان های دیدنی قشم

یکی دیگر از مشهورترین مکان های دیدنی قشم که می توان در پاییز و زمستان از آن بازدید کرد غار خُربَس در پانزده کیلومتری قشم است. غار خُربس در روستایی با همین نام قرار گرفته است که معماری صخره ای منحصربه فرد آن به دوران ایران باستان مربوط می شود و بسیاری از کارشناسان آن را از نیایشگاه های آناهیتا (الهه آب ها) می دانند.

بندر لافت

یکی از مکان های دیدنی جزیره قشم بندر لافت یا روستای لافت واقع در شمال غربی قشم است. این بندر زیبا معماری چشم نواز و منحصربه فردی دارد که سبب شده آن را بندر بادگیرها هم بنامند. چاه های تلا یکی از عجایب جزیره قشم در این منطقه قرار گرفته است. ساکنان منطقه قداست و احترام فراوانی برای این 33 حلقه چاه قائل هستند. معروفیت این چاه ها به دلیل ذخیره آب باران و تأمین آب شیرین مورد احتیاج ساکنان منطقه در گذشته است.

دره تندیس ها - مکان های دیدنی قشم

یکی دیگر از دیدنی های شگفت انگیز جزیره قشم دره تندیس ها است. این دره وسیع دارای عوارض زمین شناسی چشم گیر و خیال انگیزی است که در اثر بارش ها و تندبادها شکل گرفته اند. دیواره ها و صخره هایی که در اثر فرسایش به صورت تندیس های خیالی انسان و جانوران در آمده اند دلیل معروفیت و محبوبیت این منطقه دیدنی هستند.

دیگر ژئو سایت های دیدنی قشم

ژئو پارک قشم بسیاری از دیدنی های این جزیره را در خود جای داده است. از دیگر مکان های دیدنی قشم که در این ژئو پارک واقع شده اند می توان به این منطقه ها اشاره نمود: بام قشم، کوراکوه، باسعیدو، غار نمکدان، دره شور، دره قاضی، خلیج دیرستان و صخره خرچنگ ها.

دیدنی های تاریخی قشم

مکان های دیدنی قشم تنها به جاذبه های طبیعی حیرت انکیز و بی نظیر آن محدود نمی شود. این جزیره یکی از منطقه های است که پیشینه تاریخی طولانی و پر فراز و نشیبی دارد. از روزگاران باشکوه ایران باستان و عصر ساسانیان و هخامنشیان تا دوران حکومت های اسلامی مختلف، قشم همیشه در کانون توجهات قرار داشته است. پادشاهان و سلسله های مختلف ایرانی پس از اسلام هم همیشه توجهی ویژه به این منطقه مهم استراتژیک داشته اند. این جزیره زیبا میراث دار آثار و بقایای به یادگار مانده از دوران مختلف است. متأسفانه بسیاری از آثار تاریخی قشم به دلیل رطوبت بالا یا بر اثر بی توجهی مسئولان تخریب شده یا در معرض تخریب قرار دارند. با این وجود هنوز هم چندین اثر تاریخی مهم در این جزیره زیبا وجود دارد که در گروه مهم ترین دیدنی های جزیره قشم قرار می گیرند.

دژ پرتغالی ها یکی از دیدنی های تاریخی قشم و از مهم ترین آثار به جا مانده از دوران استعمار جنوب ایران به وسیله پرتغالی ها است. قلعه لافت یا قلعه نادری که در بندر لافت واقع شده است یکی دیگر از آثار تاریخی این جزیره مربوط به دوران افشاریان با بیش از 250 سال قدمت است. سد گوران که حدود هشتاد کیلومتر از شهر قشم فاصله دارد یکی از جاذبه های تاریخی-طبیعی قشم است که قدمت آن به دوران ساسانیان و هخامنشیان بازمی شود.

یکی دیگر از دیدنی های تاریخی جزیره قشم که برای علاقمندان به تاریخ و بسیاری از گردشگران از جذابیت ویژه ای برخوردار است گورستان های باستانی متعددی است که در این جزیره وجود دارند. گورستان واقع در روستای کوشه با حدود 1200 سال قدمت، گورستان توریان با هزار سال قدمت، گورستان تم سنیتی با سابقه ای بالغ بر نهصد سال و چندین گورستان تاریخی دیگر با فضایی خاص و تأثیرگذار از مهم ترین آثار تاریخی قشم هستند.

تفریحات ساحلی قشم در پاییز و زمستان - مکان های دیدنی قشم

در کنار دیدنی های بی شمار جزیره قشم نمی توان از سواحل رؤیایی و چشم نواز خلیج فارس به راحتی گذشت. در هر فصلی از سال که به قشم سفر کنید، سمفونی جادویی و نسیم عطر آگین خلیج فارس همیشه شما را به حضور در یک جشن بیکران دعوت می نمایند. دمای معتدل و ملایم هوا در فصل پاییز و زمستان در کنار آرامش و سکوت این فصل قشم را به مقصدی ایده آل برای سفر تبدیل می نماید. می توان ساعت ها در سواحل زیبای این جزیره اسرار آمیز قدم زد و از این فضای بی نظیر و تفریحات ساحلی قشم در پاییز و زمستان لذت برد. تفریحات و ورزش های آبی مانند موج سواری و غواصی یکی از برترین جاذبه های قشم در هر زمان از سال، به ویژه فصل پاییز است. ساحل دلفین ها و پارک کروکودیل ها از دیدنی های هیجان انگیز جزیره قشم هستند که تجربه ویژه ای برای دوستداران طبیعت و ماجراجویی رقم خواهند زد!

قشم، جزیره و سرزمین عجایب هفت گانه

بزرگترین جزیره ایران سرزمینی اسرار آمیز با جاذبه های دیدنی متعدد و متنوع است که می توان آن را یکی از زیباترین نقاط ایران دانست. در هر زمان از سال که برای بازدید از دیدنی های قشم راهی این جزیره شگفت انگیز شوید سفری خاطره انگیز و بی مانند را تجربه خواهید کرد. با این وجود از آن جا که فصول پاییز و زمستان از گرمای هوا در این جزیره به مقدار قابل توجهی کاسته می شود، برترین زمان سفر به قشم پاییز و زمستان خواهد بود. هر یک از جاذبه های طبیعی قشم یک میراث تاریخی گران بها با عمری به وسعت تاریخ سیاره زمین هستند. معمار بی همتای طبیعت، آنچه از اعجاز و زیبایی لازم بوده را در خلق قشم به کار گرفته تا از قشم، جزیره جادویی با عنوان سرزمین عجایب هفت گانه یاد شود.

نکات انتهای در رابطه با مکان دیدنی قشم در پاییز و زمستان

سفر به قشم یک ماجراجویی فراموش نشدنی است که هر ایرانی باید تجربه نموده و به خاطر زیستن در این اقلیم پهناور و غنی بر خود ببالد. این مطلب را با نکات انتهای در رابطه با مکان دیدنی قشم در پاییز و زمستان و سفر به قشم در این فصول به انتها می بریم.

  • برای بازدید از مکان های دیدنی قشم پاییز و زمستان برترین فصل سال هستند. فصل پاییز برترین زمان سال برای تفریحات دریایی و ساحلی در قشم است.
  • برای بازدید از جاذبه های طبیعی قشم حتما تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید. بعلاوه بهتر است بسیاری از این بازدیدها را به صورت گروهی و در کنار راهنماهای حرفه ای انجام دهید.
  • یکی از مهم ترین جاذبه های قشم بازارهای زیبا و اجناس باکیفیتی است که با قیمت های مناسب در این بازارها عرضه می شوند. بازار قدیم، سیتی سنتر، بازار بزرگ ستاره، مرکز خرید فردوسی و مجتمع تجاری خلیج فارس بعضی از مراکز خرید مشهور قشم هستند.
  • بازار قدیم قشم در درگهان یکی از جاهای دیدنی قشم است. علاوه بر این بازار سنتی زیبا، مراکز خرید مختلفی در درگهان وجود دارد که از این میان می توان به بازار نخل، مرکز خرید دلفین وبازار دریا اشاره نمود.
  • خرید بلیط هواپیما و مسافرت هوایی به قشم، برترین راه سفر به این جزیره است.
  • یکی از دلایلی که به جزیره قشم فضایی دلنشین و بکر بخشیده است، حفظ بافت سنتی و طبیعت باشکوه و شگفت انگیز آن است. توجه به حفظ این میراث گران بها وظیفه اصلی هر گردشگری است که به قشم سفر می نماید.
منبع: الی گشت
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2150

به "مکان های دیدنی قشم در پاییز و زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی قشم در پاییز و زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید