خبرنگاران کرونا،فرصت اثبات موفقیت طرح پزشک خانواده در مازندران

به گزارش مجله ستاره، ساری- خبرنگاران - اگرچه مردم مازندران در 2 هفته اخیر در رعایت مقولات بهداشتی و پیشگیری از ویروس کرونا همکاری خوبی داشته،اما اجرای طرح پزشک خانواده در هفت سال اخیر در استان در جلوگیری از شیوع این ویروس، توقعی دور از انتظار نیست.

خبرنگاران کرونا،فرصت اثبات موفقیت طرح پزشک خانواده در مازندران

طرح پزشک خانواده از سال 1391 در مازندران با همکاری 630 پزشک و شرکت های بیمه ای (تامین اجتماعی- بیمه سلامت) شروع شده است و توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها که از این 2 پوشش بیمه ای برخوردارند را تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

این روز ها که شاهد گسترش ویروس کرونا در بیشتر نقاط استان های کشور هستیم ،توقع و انتظار مسئولان مازندران به ویژه 2 مدیریت بیمه ای بیمه سلامت و تامین اجتماعی که به نمایندگی از دولت تدبیر و امید ماهانه هزینه سنگینی را در اجرای این طرح متقبل می شوند ، این است که مردم استان به مراتب در پیشگیری و رعایت مقولات بهداشتی و درمانی ویروس کرونا همکاری همه جانبه و در عین حال موثر داشته باشند.

طرح پزشک خانواده صرف نظر از رایگان نسبی هزینه درمان سطح یک (ویزیت- دارو)، زیر ذره بین قراردریافت سلامت خانوارهای تحت پوشش، شناسایی بیشتر بیماران دیابتی و فشارخون به عنوان ام المرض (دیابت 160 هزارنفر - فشار خون 70 هزارنفر در مازندران)، برقراری طرح های مراقبتی متناسب با احتیاج جمعیت تحت پوشش، حذف بده و بستان مالی بین پزشک و بیمار در تامین سلامت مردم باید موثر باشد.

پزشک خانواده عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در مازندران

نماینده پزشکان خانواده شهری مازندران از مردم خواست تا در صورت داشتن سه علائم سرفه ، لرز و گلودرد بدون مراجعه فقط به وسیله ارتباط تلفنی از پزشکان خانواده مشاوره لازم را دریافت نمایند.

دکتر یاسر قزوینی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ،پزشک خانواده را عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در مازندران توصیف کرد و اضافه نمود: پزشکان خانواده بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی کاملا در جریان چگونگی انجام مشاوره و آموزش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا قرار دارند.

وی با شرح این که مراقبان سلامت پزشکان خانواده در مازندران با افراد پر خطر دارای پرونده از جمله مادران باردار، سالمندان ، دیابتی ها و فشار خونی ها تماس برقرار می نمایند، ادامه داد : یکی از مهمترین راه چاره جلوگیری از شیوع ویروس کرونا جابجا نشدن و کاهش تردد ها است ، لذا با توجه به وجود پزشک خانواده این فرصت برای مردم برای دریافت مشاره تلفنی وجود دارد.

دکتر قزوینی از استاندار و دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواست تا با ارسال پیامک انبوه این فرصت و ظرفیت پزشکان خانواده را برای جلوگیری از مراجعات حضوری به مراکز درمانی اطلاع رسانی نمایند.

نماینده پزشکان خانواده مازندران با بیان این که بسیاری از مردم به دلیل وجود ترس و دلهره با داشتن کوچکترین علائم که ربطی به ویوروس کرونا ندارد، به مراکز در مانی به ویژه برای دادن آزمایش اقدام می نمایند، توضیح داد: پزشک خانواده با داشتن پرونده سلامت افراد تحت پوشش ، می تواند یاری کار جلوگیری از شیوع این ویروس باشد.

وی گفت: پزشکان خانواده علاوه بر ارائه مشاوره و آموزش های لازم ، پیگیری شرایط بیماران پر خطر و یا افرادی که علائم آنان به بیماری ویروس کرونا نزدیک باشد ، به صورت جدی انجام می دهد.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران در این خصوص به خبرنگاران گفت که طرح پزشک خانواده به عنوان یک طرح بهداشتی و سلامت محور، اجرای آن فرصت خوبی را برای مازندران فراهم کرد و با وجود بعضی مسائل پیشرو در این خطه شمال کشور اجرایی شد و با چکش کاری که روی این طرح در مدت زمان اجرا انجام شد بستر سازی خوبی برای بهداشت و سلامت مردم استان مهیا شد.

دکتر محمد خورشیدی از فشار خون و دیابت به عنوان پر هزینه ترین بیماری در جهان نام برد و شرح داد: با اجرای طرح پزشک خانواده این 2 بیماری در استان تحت کنترل قابل قبولی نهاده شد.

وی اضافه نمود: پزشکان خانواده با شناسایی بیماران دیابتی و فشار خونی در استان خدمت بزرگی را به مردم داشتند به طوری که در آینده می تواند جلوی بعضی از هزینه های سرسام آور درمانی را بگیرد.

وی به ویروس کرونا اشاره نمود و گفت: آنالیز ها نشان می دهد که اجرای طرح پزشک خانواده در استان سبب شده تا شرایط پیشگیری با رعایت مقولات بهداشتی و درمانی و در نتیجه شیوع و گسترش ویروس کرونا بهتر از دیگر مناطق کشور تحت کنترل باشد.

خورشیدی اضافه نمود: یکی از دلایل اصلی شیوع و گسترش ویروس کرونا تردد و مراجعات مردم به مراکز درمانی و در نتیجه شلوغی و شیوع ویروس کرونا است ،که این موارد در مازندران با ارتباط تلفنی 2 طرفه بین بیماران و پزشک خانواده به حداقل رسیده است.

وی شرح داد: در مقایسه و آنالیز مراجعات مازندران با 2 استان همجوار گلستان و گیلان نشان می دهد که مردم استان به مراتب به لحاظ ترس و واهمه و دریافت سوالات پزشکی کمتر درگیر این بیماری هستند ومراجعات آنان به مراکز درمانی از جمله اورژانس ها بسیار کمتر است.

مدیر درمان تامین اجتماعی در مازندران ، توضیح داد : خانواده های تحت پوشش پزشک خانواده تامین اجتماعی استان به صورت تلفنی و 2 طرفه در موارد بهداشتی و درمانی ویروس کرونا ارتباط دارند و مراجعات کاهش محسوسی یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اورژانس های بیمارستان های مازندران خلوت هستند و یکی از دلایل اصلی آن ارتباط مردم با پزشکان خانواده است.

وی همچنین گفت که بستری ها در مازندران به نسبت دیگر استان های کشور که فاقد طرح پزشک خانواده هستند اصولی تر و منطقی تر شده است ، چراکه مردم مازندران ابتدا به پزشک خانواده مراجعه نموده و با نظام ارجاع آشنا هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران گفت: در حال حاضر ماهانه بیش از 75میلیارد ریال برای طرح پزشک خانواده از سوی تامین اجتماعی مازندران هزینه می گردد.

مازندران باید در پیشگیری و کنترل ویروس کرونا پیروز عمل کند

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت که با توجه به گذشت حدود هفت سال از طرح پزشک خانواده و وجود پرونده های سلامت نزد پزشکان ، شرایط برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دراستان باید بهتر از استان های دیگر کشور باشد.

دکتر رسول ظفرمند با اظهار این نکته که پزشکان خانواده شرایط و شرایط سلامت افراد تجت پوشش خود را دقیقا آگاه هستند و ارتباط دوسویه نیز برقرار است، ادامه داد: پزشکان خانواده حق و حقوق کاملشان از دولت دریافت می نمایند و برقراری ارتباط با افراد تحت پوشش یکی از وظایف آنان است.

وی شرح داد: اگرچه همه نگران گسترش این ویروس هستیم اما با توجه به هزینه هنگفتی که دولت تدبیر و امید برای اجرای پزشک خانواده در مازندران متقبل می گردد ، همکاری و همراهی مردم در رعایت مقولات بهداشتی و درمانی فرصتی برای اثبات به ثمر نشستن این هزینه ها است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت: طرح پزشک خانواده با همکاری پزشکان طرف قرارداد، سازمان های بیمه گر(سلامت- تامین اجتماعی) و دانشگاه علوم پزشکی استان و مردم به درستی در حال اجرا است.

وی اضافه نمود: در شرایط فعلی که کشور با مسائل مالی روبرو است و هزینه های اجرای این طرح نیز با پرداخت بیش از 400میلیارد ریال فقط بابت حق پزشکان همراه است ، باید پزشکان و مردم همکاری بیشتری در اجرای این طرح داشته باشند.

وی از پرداخت کامل حق زحمه پزشکان خانواده تا انتها دی ماه امسال اطلاع داد و گفت: بیمه سلامت برای ایجاد انگیزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، بیمارستان ها ، مراکز درمانی و داروخانه ها طی سه روز اخیر بیش از 500میلیارد ریال پرداخت نموده است.

بر اساس آخرین گزارش، دستکم 400 فرد مشکوک به ویروس کرونا در 2 دانشگاه مازندران و بابل بستری شدند که تا به امروز نتیجه آزمایش 42 نفر به ویروس کرونا مثبت اعلام شده است و سه نفر نیز جان باختند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 816

به "خبرنگاران کرونا،فرصت اثبات موفقیت طرح پزشک خانواده در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا،فرصت اثبات موفقیت طرح پزشک خانواده در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید