خبرنگاران چین هراسی محور دوره گردی پمپئو در اروپا

به گزارش مجله ستاره، لندن - خبرنگاران - وزیر امور خارجه آمریکا در سفر دو روزه به انگلیس و دانمارک و ملاقات با مقام های بلندپایه دو کشور، تلاش کرد تا علاوه بر رایزنی درباره مسائل روابط دوجانبه، در اقدامی بی فایده سیاست های شکست خورده کاخ سفید علیه چین را در واپسین ماه های انتها دولت دونالد ترامپ بازگو و تکرار کند.

خبرنگاران چین هراسی محور دوره گردی پمپئو در اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

مایک پمپئو شامگاه دوشنبه در راس هیاتی تجاری از آمریکا، نخست وارد لندن شد تا از تصمیم یا به عبارت دیگر تسلیم شدن انگلیس در برابر خواست واشنگتن برای کاهش روابط تجاری با چین قدردانی کند.

او در دیدار با نخست وزیر، وزیر امور خارجه و جمعی از کنندگان پارلمانی انگلیس حمایت تمام قد واشنگتن را از مواضع ضد چینی لندن ابراز و در ازای آن، آمادگی سرمایه گذاری هنگفت آمریکا را برای گسترش روابط تجاری با انگلیس در دوره پسابرگزیت مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود، تا جای ممکن چین را مورد سرزنش قرار داد. او بار دیگر ادعای انتشار ویروس کرونا توسط چین را تکرار کرد و بابت تلف شدن هزاران انگلیسی بر اثر آنچه او بیماری قابل پیش گیری نامید تسلیت گفت.

او همچنین چین را به نابود کردن آزادی مردم هنگ کنگ و آزار همسایگان این کشور متهم کرد و بر همین اساس از تصمیم لندن برای توقف همکاری با غول فناوری هواوی در پروژه راه اندازی اینترنت نسل پنجم و واکنش به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ کنگ توسط کنگره چین استقبال کرد.

پمپئو مدعی شد که انگلیس این تصمیمات را مستقل از فشار آمریکا و به نفع مردم این کشور اتخاذ کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت روابط ویژه لندن و واشنگتن ادعا کرد که دو کشور باید نسبت به رفتار چین محتاط عمل کنند. وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از تمام کشورها می خواهد که حزب کمونیستی چین را به عقب رانده، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل ائتلاف جهانی پکن را به تبعیت از موازین بین المللی سوق خواهد داد.

او سپس در نشستی با حضور روسای شرکت ها، سرمایه گذاران و کنشگران اقتصادی انگلیسی و آمریکایی مستقر در لندن شرکت کرد تا از توسعه روابط بازرگانی میان دو کشور در دوره پسابرگزیت حمایت کند.

پمپئو روز چهارشنبه راهی کپنهاگ شد تا با نخست وزیر و وزیر امور خارجه دانمارک درباره چین و دیگر مسائل روابط دوجانبه گفت وگو کند.

وزارت امور خارجه آمریکا هدف از سفر وی به دانمارک را مصاحبه با مقامات یک کشور دوست و مورد اعتماد درباره چین، امنیت انرژی و مسائل مربوط به قطب شمال توصیف کرد.

پمپئو در نشست خبری مشترک با یپه کوفود همتای دانمارکی خود، بار دیگر اتهامات واشنگتن علیه پکن را تکرار کرد و مدعی شد: چین مالکیت معنوی آمریکا و اروپا را نقض کرده است.

هم زمان رسانه های خبری امروز اعلام کردند آمریکا از کنسولگری چین در هیوستن خواسته تا ظرف 72 ساعت، آنجا را تعطیل کند. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعای خود چنین گفت: آمریکا برای محافظت از مردم، امنیت و امنیت ملی ما عمل می کند.

در همین حال، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد از آنجایی که واشنگتن از پکن خواست طی 72 ساعت کنسولگری خود در هیوستون تگزاس را ببندد، دولت چین به این اقدام ناگهانی دولت ترامپ شدیدا اعتراض و اعلام کرد که مقابله به مثل می کند.

وزارت خارجه چین این اقدام آمریکا را تحریک سیاسی دانست و افزود: این اقدام یک جانبه، به طور جدی قوانین بین المللی، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و توافقنامه دوجانبه کنسولی بین چین و آمریکا را نقض می کند. چین، چنین حرکت ظالمانه و غیرقابل توجیهی را که موجب خرابکاری روابط چین و آمریکا می شود، محکوم می کند. ما از ایالات متحده می خواهیم که بلافاصله تصمیم نادرست خود را پس بگیرد در غیر این صورت چین واکنش های مشروع و لازم را انجام خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: مدتی است که دولت آمریکا شروع به مقابله با اقدامات سختگیرانه و حملات غیرمجاز علیه سیستم اجتماعی چین، مقصر دانستن چین و آزار و اذیت پرسنل دیپلماتیک و کنسولگری چینی در آمریکا، ارعاب و بازپرسی از دانشجویان چینی و مصادره وسایل شخصی و حتی بازداشت بدون دلیل آنها کرده است بسته شدن یک جانبه سرکنسولگری چین در هیوستون در یک بازه زمانی کوتاه، تشدید بی سابقه اقدامات اخیر این کشور علیه چین است.

پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود گفت که آمریکا در منطقه قطب شمال فعال تر می شود تا با نفوذ رو به رشد روسیه مقابله کند و تحرکات چین برای وارد کردن خود به این منطقه را ناکام گذارد.

وی همچنین از بازگشایی کنسولگری آمریکا در منطقه گرینلند دانمارک استقبال کرد و در کنفرانس خبری مشترک با همتای دانمارکی خود گفت: امروز، روز جدیدی برای آمریکا در گرینلند است.

پمپئو در جریان این سفر، در گفت و گو با نخست وزیر دانمارک و مقام های گرینلند و جزایر فارو، بر اهمیت استقلال در زمینه انرژی به ویژه از روسیه تاکید کرد.

روابط آمریکا و دانمارک آگوست سال 2019 زمانی که ترامپ ایده خرید منطقه گرینلند را مطرح نمود، متشنج شد.

دولت دانمارک در پاسخ به پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد و نخست وزیر دانمارک گفت: گرینلند فروشی نیست؛ گرینلند متعلق به دانمارک نیست و متعلق به گرینلند است؛ من قوّیاً امیدوارم که این موضوع (سخنان ترامپ) جدی گفته نشده باشد.

دوره گردی پمپئو در اروپا اگرچه دستاورد قابل توجهی را به دنبال نداشت اما دو نکته در خورد تامل داشت.

اولا او در این سفر در حالی با کنندگان مجلس انگلیس که از طیف طرفداران ترامپ بشمار می فرایند دیدار و سپس به دیدار نخست وزیر رفت که از نظر تحلیل گران این رفتار نوعی دهن کجی و خلاف رویه های معمول دیپلماتیک است.

بوریس جانسون دو سال پیش در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس راهی واشنگتن شد تا دونالد ترامپ را از خروج از برجام منصرف کند. با این حال ترامپ او را نپذیرفت و جانسون ناگزیر در شبکه تلویزیونی مورد علاقه رئیس جمهوری مصاحبه کرد تا پیام خود را به ترامپ برساند.

ثانیا سفر پمپئو در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان بخشی از راهبرد ستاد انتخاباتی ترامپ برای جمع اوری خوراک تبلیغاتی ارزیابی کرد که احتمالا در هفته های اینده شاهد تزاید آن در اشکال مختلف خواهیم بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1125

به "خبرنگاران چین هراسی محور دوره گردی پمپئو در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چین هراسی محور دوره گردی پمپئو در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید