تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده

به گزارش مجله ستاره، یک متخصص تغذیه می گوید استفاده مداوم و بی رویه از الکل و ژل های ضدعفونی کننده در موارد بسیاری منجر به ایجاد ناراحتی های پوستی می شود.

تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده

به گزارش خبرنگاران ، شیوع ویروس کرونا در جهان و خطرات بسیار زیاد این ویروس باعث شکل دریافت پروتکل های بهداشتی متعددی شده است. استفاده از الکل و ژل های ضدعفونی کننده اکنون یک الزام غیرقابل اغماض است و باید به هر شکل ممکن مورد استفاده قرار بگیرد. البته خوب می دانیم که برخی از افراد نسبت به استفاده از این اقلام حساسیت هایی دارند. اکنون که موج کرونایی هنوز در کشور ادامه دارد عوارض پوستی متعددی برای برخی افراد به وجود آمده است.

دکتر سعید ایمانی متخصص پوست و مو در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: استفاده مکرر از ضدعفونی کننده های دست باعث ایجاد ناراحتی های پوستی می شود به خصوص برای کسانی که سابقه بیماری و ناراحتی های پوستی مثل اگزما را هم دارند. قرمز شدن پوست و در اصطلاح پوسته پوسته شدن آن از رایج ترین علائم بین کسانی است که نسبت به استفاده از این محلول های ضدعفونی کننده و ژل ها حساسیت پیدا کرده اند.

ایمانی گفت: برای ناراحتی های پوستی این چنینی استفاده از کرم های مرطوب کننده ابتدایی ترین درمان است. این کرم ها در برخی افراد به سرعت مشکل را از بین می برند اما در برخی دیگر خیر. پوست دست به این دلیل در پی استفاده از محلول و الکل های ضدعفونی کننده پوسته پوسته و یا قرمز می شود که یک لایه چربی روی آن از بین رفته است.

این متخصص پوست تاکید کرد: کرم های مرطوب کننده باید حاوی اوسرین باشند. اوسرین ماده یک روغن طبیعی است که خواص بسیاری برای زیبایی پوست دارد.

وی بیان داشت: نخستین راهکار برای فرار از عوارض پوستی انواع محلول ها ، الکل ها و ژل های ضدعفونی کننده این است که فرد تا حد امکان به جای استفاده از آنها دست های خود را بشوید. اگر امکان دسترسی به آب و صابون نداشت از آنها استفاده کند. یک راهکار ساده دیگر این است که از خانه خارج نشود تا دستش با سطوح آلوده بیرون تماس پیدا نکند. هر چند برای خریدهای آنلاین که به درب منزل می رسد نیز باید نهایت دقت را داشت.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه افراد به هیچ عنوان الکل های ضدعفونی کننده را بر روی صورت خود نزنند یادآور شد: تا جایی که امکان دارد فرد دستکش داشته باشد تا دستش کمتر آلوده شود. الکل قابلیت این رادارد که به پوست نفوذ کند. به همین دلیل صد درصد باید از الکل های اتانول و طبی استفاده شود. استفاده از الکل های متانول و صنعتی به هیچ عنوان درست نیست چرا که منجر به مسمومیت می شود. در ابتدای شیوع ویروس کرونا هم خوب می دانیم افراد زیادی نابینا شدند و یا جان خود را به دلیل استفاده از این الکل ها از دست دادند.

وی گفت: بچه ها نیز می توانند به این اقلام بهداشتی حساسیت داشته باشند. باید خیلی مراقب بود و حساسیت های پوستی آنها را کرم های مرطوب کننده رفع کرد. در این میان افرادی هم وجود دارند که کلا نسبت به ضدعفونی کننده ها حساسیت بسیار شدیدی نشان می دهند.

دکتر ایمانی در انتها گفت: با توجه به اینکه سرعت انتقال و سرایت ویروس کرونا بسیار بالا رفته است توصیه می کنم که به شدت مردم رعایت کنند امادر رابطه با استفاده از الکل و ژل نباید چندان تاکید کنیم که حساسیت ایجاد می شود چرا که نقش آنها حیاتی است. کسانی که به دلیل موقعیت کاری و اجتماعی خود زیاد از منزل بیرون می فرایند توصیه می کنم در کنار انواع ضدعفونی کننده های الکلی، کرم های مرطوب کننده و چرب کننده را هم همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آخرین یافته ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح (+جدول)

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1208

به "تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید