اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه اندازی شد؟

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این پرسش مطرح می شود که اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه اندازی شد؟

اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه اندازی شد؟

داستان چیست؟

نخستین کافه کتاب تهران در دهه 80 به همت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با مدیریت شهلا لاهیجی احداث شد. در ابتدای راه اندازی چنین کافه هایی به علت تداخل شغلی با آنها برخورد می شد، اما امروزه چنین مسئله ای رواج ندارد. گویا کافه کتاب ها به عنوان پاتوق فرهنگی پذیرفته شده اند. حتی در کتابفروشی های ناشرانی مانند نشر اسم هم چنین مسئله ای را مشاهده می کنیم.

ماهیت کافه کتاب ها چیست؟

کافه کتاب ها در واقع همان کتابفروشی هایی هستند که در کنار فروش کتاب محلی برای مطالعه هم ایجاد کردند. مخاطبان کتاب می توانند هم چیزی میل نمایند و هم به مطالعه بپردازند یا به صورت گروهی کتابخوانی نمایند. از قدیم هم کافه های تهران محل ملاقات شاعران و نویسندگان بوده اند.

شاعران و نویسندگان به بعضی کافه ها می رفتند و در آنجا شعرهایشان را برای هم می خواندند و نقد می کردند. از جمله مشهور ترین کافه ها در تهران کافه نادری بود. افراد مشهور و سرشناسی به این کافه می رفتند. هنوز هم بعضی کافه های تهران هستند که چنین ماهیتی دارند و احداث نمایندگان بعضی از آنها افرادی هستند که در انجمن های ادبی فعال بودند یا هنوز هم در این زمینه فعالیت می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1380

به "اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه اندازی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه اندازی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید