اصلاح نظام بانکی و انرژی در دستور کار دولت است

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران، محسن رضایی امروز در مراسم روز ملی صادرات در تهران گفت: صادرات خط مقدم فراوری ثروت ملت ایران است و بدون صادرات ملت ایران ثروتمند نخواهد شد.در کشورمان صادرات به طور مضاعف در اقتصاد ایران اثر دارد، اگر در تمام کشورها تجارت بخش مهمی از اقتصاد باشد، در ایران ما تجارت و صادرات تأثیر مضاعفی در اقتصاد دارد.

اصلاح نظام بانکی و انرژی در دستور کار دولت است

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: فراوریگران ما در ایران با استفاده از اقلیم، منابع انسانی و طبیعی می توانند فراوریات فاخری داشته باشند و از رقابت در سطح بین الملل برخوردار باشند.از سوی دیگر ایران چهار راه اقتصادی عالم است و از شرق به غرب و از شمال به جنوب به علت موقعیت ژئوپولیتیک حتی اگر در کشور فراوری نداشته باشیم، به علت موقعیت لجستیکی کشور می توان میلیاردها ثروت برای کشور به وجود آورد.بنابراین صادرات بسیار مهم است زیرا هم در فراوری ملی ما جهش ایجاد می نماید و هم در فراوری ثروت ما مؤثر است.

رضایی اظهار کرد: ما در این دولت تصمیم به اصلاحات و جراحی داریم، البته این اقدامات باید دقیق و با صبر باشد. خوشبختانه ما این اصلاحات را از نیرو تجارت آغاز نموده ایم و اولین گام اصلاحات تجاری در ایران با همان بخشنامه تجاری آغاز شد.

وی اضافه کرد: مسأله حمل و نقل، گمرکات و مسائل مربوط به بنادر و اینکه دستگاه های متعدد در ورود و خروج کالا باعث ناهماهنگی می شوند، برای ما مهم است و به آنها توجه خواهیم کرد و در گام های بعدی به مواردی مانند برندینگ توجه خواهیم داشت.

رضایی اظهار کرد: ما کشوری هستیم که قبل از انقلاب ما را عقب نگه داشته اند و بعد از انقلاب نیز ما را با جنگ و تحریم می خواهند عقب نگه دارند، لذا ما راهی به جزء کارهای بزرگ نداریم و باید در زمان محدود کارهای بزرگ انجام دهیم، اما در خصوص این کارها باید دقیق باشیم، زیرا کارهای شتاب زده ما را با مشکل روبرو می نماید.

وی با اشاره به اصلاحات در موضوع تجارت گفت: اصلاحات در بخش های مختلف دیگر از جمله انرژی، بانک ها را در برنامه داریم بعضی را آغاز نموده ایم و یا آغاز خواهیم کرد. باید سیستم پولی را با اعتبارات تقویت کنیم و جلوی افسارگسیختگی نقدینگی را بگیریم و مجموعه اصلاحاتی را در کنار اصلاحات تجاری آغاز کنیم و برای آن احتیاجمند کارهای بزرگ هستیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: از فرصت ها باید به صورت جدی استفاده کنیم و لذا احتیاجمند هستیم تا سربازان اقتصادی مانند شما در این بستر ما را یاری نمایند و ما هم این بستر را برای شما فراهم می کنیم تا افتخار کسب کنید و ما خادم شما خواهیم بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: ما حامی شما خواهیم بود، اما باید قبول کنیم که احتیاج به یک عزم جدی، یکپارچه و مجاهدانه داریم تا بتوانیم این عقب ماندگی ها و ظلم های بزرگی که به ملت ایران وارد شده را پشت سربگذاریم.

وی اضافه کرد: برای همین کارها ما جلسات مدام با اتاق بازرگانی داریم که به طور مداوم از آنها نظرخواهی می کنیم تا با یاری شما و تجارت بخش خصوصی این گام های بزرگ را برداریم.

رضایی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که موانع زیادی را باید پشت سر گذاشت، گفت: اولین مانع تحریم های داخلی است، امروز در کشور ما تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی سد راه تجارت و صادرات ما است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خطاب به فعالان اقتصادی و صادرنمایندگان نمونه اظهار کرد: هر کدام از شما ممکن است با چند مانع و چند تحریم روبرو باشید ولی امروز تحریم های داخلی را احصا نموده ایم و تحریم های فراوانی در داخل کشور وجود دارد که باید از سد راه برداشته گردد لذا ما از شما می خواهیم که این مسائل که تحریم های داخلی اقتصاد است را به ما منتقل کنید و برای اصلاح آن راه چاره دهید.

وی اضافه کرد: قوانین خوب و فراوانی وجود دارد که اجرا نمی گردد و ما آمادگی داریم تا با توان موانع را از سر راه شما صادرنمایندگان برداریم.

رضایی با بیان اینکه اولین مساله ما برطرف تحریم های داخلی است، گفت: بعد از آن دومین مساله، تحریم های خارجی است و ایران به طور جدی دنبال آن است که تحریم های خارجی برداشته گردد، عده ای تبلیغ ننمایند که این دولت مخالف تعامل بین المللی است اتفاقا این دولت چنان پشتوانه رهبری را بیش از گذشته و نیروهای انقلاب را دارد و به طور جدی مصمم هستیم که راه صادرات و تجارت را برای شما در تمام نقاط جهان بازکنیم.

وی اضافه کرد: باید قبول کنید که باید به نحوی کار پیش رود که رودست نخوریم و یک فتنه ای را در دل یک چهره خندان به ما تحویل ندهند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برطرف تحریم های داخلی و خارجی جزء برنامه های ما است، گفت: موضوع دوم پشتوانه های داخلی است، امروز خیلی ها در حالی که هنوز بودجه وارد مجلس نشده و تصویب نشده و به دولت برنگشته را تورم زا اعلام می نمایند، بودجه ای که تنظیم شده در درون آن یک سری اصلاحاتی وجود دارد که این اصلاحات به نفع فراوری گران و کارآفرینان است و یک بخش از آن ایجاد صندوق های پروژه ای است که اگر از یک طرف پول را از دست مردم به صورت سپرده یا اوراق مشارکتی جمع می نمایند با یک نرخ بالاتر اما از طرف دیگر با یک نرخ پایین تر به دست فراوری نمایندگان و مخصوصا صادرنمایندگان می رسانند.

وی اضافه کرد: بنابراین حمایت از شما به عنوان پشتوانه های اقتصادی و اعتباری به صورت جدی دنبال می گردد البته الان کشور ما با حجم بزرگ از نقدینگی روبرو است و در ماه های اخیر از چهار هزار هزار میلیارد تومان هم گذشته است.

رضایی اظهار کرد: این حجم نقدینگی در واقع، نقدینگی بسیار بزرگ و رها شده ای در اقتصاد تحریم شده است و لذا راهنمایی این نقدینگی کار بسیار سخت و مهم است و می توا راهگشا باشد در صورتی که ابتکارات پولی و اقتصادی جدیدی را وارد اقتصاد ایران کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پشتیبانی های اقتصادی از اقتصاد جدی است، اضافه کرد: برطرف قوانین و مقررات دست و پاگیر بیشتر و بخشنامه ای یک شبه که در سال های گذشته با آن روبرو بودید به طور جدی در دستور کار ما واقع شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته نگرانی از عدم یکپارچگی اقتصادی وجود داشت بنابراین کوشش دولت دولت و ستاد اقتصادی دولت این است که تمام تصمیمات دولت در این ستاد جمع بندی و سپس به هیات دولت و یا شورای عالی سران سه قوه منتقل گردد و در صورتی که احتیاج به لایحه وجود دارد در هیات دولت به لایحه تبدیل و سپس به مجلس برسد.

رضایی اظهار کرد: بنابراین تصمیم سازی و تصمیم گیری یکپارچه در کشور در حال شکل گیری است که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است .

وی با بیان اینکه من حامل پیغام سلام رئیس جمهور هستم، گفت: رئیس جمهور تاکید جدی دارند که مساله صادرات باید در این دولت جهش جدی داشته باشد و امیدوار هستم که با یاری شما بتوانیم برگ زرین دیگری به تاریخ پرافتخار ملت ایران بیافزایم.

منبع: فارس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2034

به "اصلاح نظام بانکی و انرژی در دستور کار دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح نظام بانکی و انرژی در دستور کار دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید