چمران: در قانون باغات تجدیدنظر می کنیم

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران : منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: در خصوص باغات حتما در قانون تجدید نظر می کنیم، چرا که جلوی ساخت و ساز را گرفتند.

چمران: در قانون باغات تجدیدنظر می کنیم

جهت دریافت خدمات ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا ، مهدی چمران، منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران، در نشست خبری که صبح امروز برگزار گردید، درباره ساخت مگاپروژه ها گفت: زمانی که ما در شورای شهر بودیم، پارکی می خریدیم و تبدیل به بوستان می کردیم، در یک سال آقای یزدانی شهردار منطقه یک بودند و به ایشان تاکید نمودیم برترین وسیله حفظ فضای سبز، خرید باغات عظیم است و گفتیم برای اینکه فضای سبز از بین نرود هرچه باغ عظیم است را بخریم و 6 باغ عظیم را خریداری کردیم که هم اکنون بوستان عمومی هستند.

او ادامه داد: ما پروژه هایی را اجرا کردیم که مورد احتیاج شهر بوده است و اگر این اتوبان ها و پل ها نبود حجم ترافیک از امروز هم وحشتناک تر می شد. اگر الان نیم ساعت در راه هستیم آن زمان باید 4 ساعت در راه می ماندیم.

او تاکید نمود: همه اتوبان ها در طرح جامع تهران پیش بینی شده بود و آنها را اجرایی کردیم. باید تشکر نمایند که این اتوبان ها عملیاتی شده و مردم به راحتی می توانند در تهران حرکت نمایند، پروژه های کوچک برای جنوب و مرکز شهر خیلی هم خوب است و اینگونه نبود که به پروژه کوچک نپردازیم، اصلا آنها را به حساب نمی آوردیم، شهردار منطقه آنها را افتتاح می کرد و در اختیار مردم می گذاشت. اگر در این دوره ده تا پروژه کوچک را ساختند، ما ده برابر آن را ساختیم اما روی آن تبلیغ نمی کردیم چون کارهای عظیمتر وجود داشت.

او تاکید نمود: اگر مگاپروژه مورد احتیاج شهر باشد باید ساخته گردد و اگر نباشد نباید ساخته گردد.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی 65 هزار میلیاردی شهرداری گفت: آن رقمی که ما با حسابرسی رسمی تحویل دادیم 16 هزار و 500 میلیارد بدهی بود که شهرداری هر ساله به تناسب این بدهی را داشته است. نه تنها شهرداری، خیلی از سازمان ها و جاهایی که کار اجرایی می نمایند این بدهی را دارند که مسئله ای ایجاد نمی نماید و آن را می پردازند. در سال آخر بدهی های ما مقداری بیشتر شد چرا که به نفع شهر بود زودتر پروژه ها را تمام کنیم و برای این منظور از بانک قرض می کردیم. اگرچه بهره آن کمتر از تورم سالیانه بود و به نفع ما بود که قرض بگیریم و پروژه را زودتر تمام کنیم و مهمتر از آن این بود که مردم زودتر از پروژه استفاده می نمایند. بنابراین یک مزیت بوده است.

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران ادامه داد: ما هر ساله این بدهی را داشتیم و به تدریج پرداخت می کردیم. همواره این بدهی ها بوده و بدون بدهی کسی شاید نمی توانست کار کند.

او ادامه داد: الان هم که ارقام متفاوتی ارائه می دهند، به آنها گفتیم فهرست بدهید و بارها گفته شده که هفته بعد فهرست را ارائه می دهند اما هنوز این کار را نکردند.الان نمی دانیم که از بدهی چهار سال پیش چقدر پرداخت شده است. نه پروژه اجرا شده، نه بدهی پرداخت شده و از طرفی بدهی افزایش پیدا نموده است.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای ششم جهت شورای پنجم را در حفظ باغات و مبارزه با شهرفروشی ادامه دهد؟ گفت: اگر منظور از شهرنفروشی این است که ساختمان سازی نگردد منطقی نیست، شهرداری و وزارت راه متاسفانه جلوی ساختمان سازی را گرفتند و گفتند افتخار می کنیم که یک خانه نساختیم که منجر به بالا رفتن قیمت مسکن شد. نساختن مسکن و جلوگیری از ساختمان سازی رکود مالی را تشدید کرد. شهرداری با سختگیری جلوی ساختمان سازی را گرفت و این کار درستی نیست.

چمران اضافه نمود: شهرفروشی چیزی است که در دهه 70 صورت پذیرفت و گفتند هرچه پول بدهی، تراکم می فروشیم، ما که به شورا آمدیم جلوی آن را گرفتیم و طرح جامع را در مدت کوتاهی تصویب کردیم. الان شهر قانون دارد و طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شده است و بر این اساس باید کار کنیم. اگر براساس طرح جامع باید 4 طبقه بسازند این حق مالک است و باید آن را اجرا نمایند.

او اضافه نمود: بنابر این شهر نفروختن یک شعار است. کوشش ما ساخت و ساز در بافت فرسوده بود و گفتیم یک ریال هم در بافت فرسوده عوارض نپردازند و شهر نفروشی این بود. حتی جرائم را هم بخشیدیم و بعد از مصوبه ما مجلس قانونی گذاشت که در بافت فرسوده 50 درصد عوارض بگیرند.

او با بیان اینکه شهرنفروشی واقعی آن بود، اضافه نمود: در خصوص باغات حتما در قانون تتازه نظر می کنیم چرا که جلوی ساخت و ساز را گرفتند، در سال 99 یک پروانه باغ صادر نشده است و اینگونه نمی گردد پیش رفت. باید قانون باغات این باشد که هیچ درختی قطع نگردد، نه اینکه چیزی ساخته نگردد. بسیاری از مردم با ما تماس می گیرند که ما را از این قانون رها کنید و قطعا باید روی این قانون تتازه نظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رویکرد شورای ششم در زمینه شفافیت چگونه خواهد بود؟ گفت: آنچه قبلا در خصوص شفافیت کار کردیم و آنچه در دوره پنجم اضافه شد را اضافه تر و شفاف تر می کنیم و ادامه خواهیم داد، اگر شفافیتی پیش آمده از آن استقبال می کنیم و به برنامه هایمان اضافه می کنیم و آن را ادامه خواهیم داد. البته نه یک شفافیت شعاری بلکه یک شفافیت واقعی را دنبال می کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم گیری درباره افراد استخدام شده به وسیله آزمون دستیاران و به کارگیری افرادی بدون سابقه اجرائی در رده های بالای مدیریتی گفت: فکر نکردیم چرا که عده ای را استخدام کردند و زندگی افراد است و نمی گردد با زندگی آنها بازی کرد و از همه افراد چه تازه و چه قدیم و کسانی که خوب و توانمند هستند باید استفاده کرد.

چمران اضافه نمود: اما اینکه به مقدار مدیری که 15 سال کار نموده، به این افراد حقوق دهند، خارج از عرف اداری است و کار را به هم می ریزد. طبیعتا نمی خواهیم به این افراد آسیب برسد، اما به خود شهرداری هم نباید آسیب برسد.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب شهردار آینده تهران گفت: شورا باید تصمیم بگیرد و از این به بعد باید درخصوص انتخاب شهردار فکر کنیم و تا به حال درباره آن فکر نکردیم.

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران تاکید نمود: نمی خواهیم از اسامی و شخصیت ها هم بهره برداری کنیم، اما شورا باید آنالیز کند و شهردار را انتخاب کند.

او درباره تغییرات مدیران در شهرداری تهران گفت: کسانی که توانمند، با تجربه و کاربلد باشند باید به کار خود ادامه دهند، اینکه همه مدیران را عوض نمایند کار درستی نیست.

چمران گفت: بنده هرجایی رفتم از نیروهای قبلی استفاده کردم که برای بعضی تعجب آور بود، در شورا حتی از همان کارمندان تا آخر دوره استفاده کردم و شفافیت یعنی این نه اینکه شعار دهیم، آدمی که حتی آبدارچی خود را عوض می نماید چطور صحبت از شفافیت می نماید؟

چمران در پاسخ به این پرسش که رویکرد شورای ششم نسبت به تهران چه خواهد بود؟ گفت: باید بنشینیم و تصمیم بگیریم، ما مطالعات مرکز مطالعات فعلی را آنالیز کردیم و در درجه اول پروژه های نیمه تمام را باید تمام کنیم و براساس برنامه ریزی بتوانیم شرایط پروژه های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را پیش ببریم. در نتیجه اول تکمیل پروژه نیمه تمام را در دستور خواهیم گذاشت.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برادر شما در صورتی که زنده بود به شما رای می داد گفت: برادرم اگر بود قطعا به من رای می داد.

او درباره مازاد بودن مدیران و نیروهای شهرداری گفت: مدیر باید بتواند از نیروی خود کار بگیرد، اگر مثل الان باشد که پروانه ای صادر نمی گردد، نصف نیروهای شهرداری مازاد هستند.

چمران بعلاوه درباره ارتباط خود با رئیس جمهور منتخب گفت: ارتباطم از قدیم با آقای رئیسی خوب بوده و حالا هم خوب است.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کاندیدای ریاست شورای شهر می شوید؟ گفت: نمی دانم بستگی به تصمیم دوستان دارد.

چمران درباره برنامه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نامگذاری خیابان ها به نام شهیدان زن گفت: روشی که در شورای گذشته داشتیم این بود که نام شهدا را براساس پیشنهادات آنالیز و براساس ضوابط و قوانین تصویب می کردیم. اگر خانواده شهید راضی باشند، چه مرد و چه زن، قطعا استمرار می دهیم و به آن افتخار می کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از مصوبات دوره پنجم کدام را لغو می کنید؟ اظهار کرد: قاعدتا کسی مصوبه ای را پس از تصویب لغو نمی نماید اما اگر در مواردی اصلاح به نفع مردم باشد انجام می گردد.

چمران درباره مصوبه برج باغ گفت: ما مصوبه برج باغ نداشتیم و این مصوبه ما نبود بلکه در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده بود و یک سوءاستفاده تبلیغاتی بود. الان هم که می گویند مصوبه خانه باغ که براساس آن 30 درصد فضا دو طبقه ساخته گردد، اکثرا این کار را نمی نمایند، به ویژه در شمال شهر که اغلب خانه ها درخت و باغ دارند و می خواهند ساخت وساز نمایند و مشکل دارند و باید این قانون را اصلاح کرد و با تاکید بر اینکه باید باغات حفظ گردد مردم هم تشویق شوند که باغات را حفظ نمایند و ساختمان هم داشته باشند. با این سختگیری ها دیدیم نه باغی اضافه شد و ساختمان سازی هم خوابید و شهر و شهرداری ضرر کردند.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به روابط خوب خود با آقای رئیسی یارانه حمل و نقل را از دولت می گیرید؟ گفت: به حمل و نقل یارانه نمی دهند، این قانون است که حمل و نقل بر عهده دولت ها است. در کشور ما اول در اختیار دولت بود و بعد تصویب کردند 50 درصد را دولت بدهد و 50 درصد شهرداری و شهرداری مجری باشد.50 درصد دولت یارانه نیست بلکه قانونی است که باید بپردازند. در سال آخر 5 هزار میلیارد تومان به مترو اختصاص دادیم و دولت 400 میلیارد تومان اختصاص داد. بنابر این می بینید که دولت ها، سهمیه و نه یارانه خود را در این زمینه نمی پردازند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1707

به "چمران: در قانون باغات تجدیدنظر می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمران: در قانون باغات تجدیدنظر می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید