استارتاپی برای یاری به اقتصاد ایران

به گزارش مجله ستاره، در شرایطی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران فشارهای زیادی آورده است و نتیجه ملموس آن ورشکستگی بعضی از کسب و کارها و افزایش بیکاری در جامعه است، طلوع ایده ای در جهت اشتغال زایی می تواند نور امیدی برای بهبود شرایط مالی جامعه باشد. در چنین شرایطی استارتاپی با هدف ایجاد اشتغال زایی برای همه گروه های مردم می تواند نقش یک اهرم حمایتی برای مقابله با نتایج مالی تحریم ها در سطح خرد را بازی کند که در نهایت می تواند در بلندمدت به نتایج مالی مثبت در سطح کلان نیز بیانجامد.

استارتاپی برای یاری به اقتصاد ایران

از تور استانبول دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

این استارتاپ به وسیله ارائه یک اپلیکیشن موبایل و همچنین نسخه مبتنی بر اینترنت با نام ایجاب اهداف خود را تحقق بخشیده است. اپلیکیشن ایجاب پلی ارتباطی بین دو گروه از مردم ایجاد می نماید؛ گروه اول کسانی هستند که پر مشغله هستند و برای زمان خود ارزش بیشتری از انجام کارهای خرد معین نموده اند و در مقابل حاضرند هزینه ای برای انجام کارهای شخصی کوچک خود بپردازند، اما دسترسی سریع به اشخاصی که حاضرند بابت دریافت مبلغ موردنظر انجام کارهای شخصی را بر عهده گیرند، ندارند. گروه دوم کسانی هستند که علاوه بر داشتن زمان کافی، احتیاج به کار پاره وقت دارند تا قسمتی از مخارج زندگی شان را پوشش دهد و یا دانش جویانی که به دنبال منبع درآمدی به عنوان یاری هزینه ای تحصیلی هستند. ایجاب امکان ارتباط بین این گروه را که به شدت به هم احتیاج دارند، فراهم آورده است.

وجه تمایز و در واقع نواوری ایجاب نسبت به سایر اپلیکیشن ها این است که کاربران خودشان می توانند کار را لیست نموده، برای انجام آن مشخصات و شرایط معین نمایند و کاربران متقاضی می توانند برای انجام آن کار درخواست نمایند. همچنین این اختیار به کارفرما داده می گردد که خود در خصوص مبلغ پرداختی کار تصمیم بگیرد. در طرف مقابل محتمل است که چند نفر با شرایط مختلف برای انجام کار تقاضا دهند که در این میان کارفرما می تواند بین متقاضیان بر حسب اولویت های خود انتخاب کند. همچنین باید توجه کرد که تنوع زیاد این کارهای کوچک، از تحویل بسته تا انجام کارهای خانه، امتیاز بزرگی است که می تواند افراد با مشخصات و توانایی های مختلف را به متقاضیان انجام کارهای معین شده تبدیل کند.

برای ورود به اپلیکیشن ایجاب ، کاربر موظف است بعضی از اطلاعات شخصی و تماس خود را در اختیار ایجاب قرار دهد. همچنین با توجه به کار درخواست شده ، ممکن است سطوح مختلفی از تاییدیه های امنیتی شامل تأیید شخص ثالث و سوابق هویتی و تخلف او احتیاج باشد. زمانی که کارفرما انجام کار توسط یک متقاضی منتخب را تایید کرد، هزینه آن را در فرایند تایید نهایی می پردازد و ایجاب مبلغ پرداختی را با کم کردن 10 درصد کمیسیون به حساب کارگزار می ریزد.

از سمت راست: سجاد یعقوبی - علیرضا فرهمند / سجاد یعقوبی - مجید امینی

ایده ایجاب حدود یک سال و نیم پیش زاییده شد، وقتی سجاد یعقوبی، یک نخبه ایرانی، با سوابق درخشانی از ثبت اختراعات و جوایز، با دوستانش مجبور شدند که برای رفتن به یک کافی شاپ منتظر بمانند. او فکر کرد چقدر خوب بود اگر کسی قبلا برای او جا رزرو نموده بود و دیگر آنها مجبور نبودند که در صف بمانند. یعقوبی این احتیاج را در کنار دغدغه اش برای پیدا کردن پارکینگ در سطح شهر قرار داد با توجه به اینکه امکان داشت خیلی ها مانند او جلسات کاری زیادی در نقاط مختلف شهر داشته باشد. با پیوند دادن این احتیاجها، ایده ای برای پاسخگویی به آنها در ذهن او به دنیا آمد. او این ایده را با دو نفر از دوستانش به نام های مجید امینی 25 ساله کارآفرین و سرمایه گزار پیروز، و علیرضا فرهمند 41 ساله با سالها تجربه در طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی کسب و کارهای پیروز، در میان گذاشت. آنها با هم تصمیم گرفتند تا اپلیکیشنی را ایجاد نمایند که افرادی که تحت فشار مالی هستند با افرادی که تحت فشار زمان هستند با هم مرتبط نمایند تا نتیجه آن انجام کارهای کوچک و درآمدزایی کوچک باشد. امروز این ایده به واقعیت تبدیل شده است. یعقوبی امید دارد که به وسیله برنامه ایجاب صدها نفر بر حسب احتیاج و توانایی شان مشغول به کار شوند و بهبود نسبی در زندگی افراد پدید آورد.

از آنجایی که کشورهای مختلف دنیا نیز با مسائل و شرایط خاص مالی دست و پنجه نرم می نمایند، ایجاب در فکر توسعه کسب و کار خود و ایجاد اشتغال در کشورهای دیگر نیز هست.

باید منتظر بود و دید که ایجاب چگونه ماموریتی که معین نموده، را محقق می سازد.

منبع: انتخاب
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 630

به "استارتاپی برای یاری به اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپی برای یاری به اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید