فروش بلیت کاغذی در همه بناهای تاریخی زیر نظر میراث به پایان رسید

به گزارش مجله ستاره، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، فروش بلیت کاغذی در همه بناهای تاریخی زیر نظر میراث به پایان رسید.

فروش بلیت کاغذی در همه بناهای تاریخی زیر نظر میراث به پایان رسید

عطای بلیت کاغذی را به لقایش بخشیدند

محمد خیاطیان با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی های نوین در ساختار دولت نسبت به تکریم ارباب رجوع و با بیان این که با هدف سرعت بخشیدن به خواسته ها، نیازها و شفافیت هر چه بیشتر مالی نیاز به تغییر در ساختار بلیت فروشی اماکن تاریخی و فرهنگی وزارتخانه بود، ادامه داد: یکی از نخستین اقدامات نیاز به کنار گذاشتن شیوه قدیمی و سنتی بلیت فروشی و استفاده از تکنولوژی های جدید بود که اواسط اردیبهشت 1393 مجموعه سعدآباد به صورت آزمایشی به این سیستم مجهز شد و در اواسط مرداد نیز مجموعه نیاوران به صورت آزمایشی فعالیت خود را شروع کرد.

او با بیان اینکه در نوروز 1395 موزه ملی با نرم افزاری متفاوت شروع به فعالیت کرد و در نوروز 1396 مجموعه سعدآباد نرم افزار و سخت افزار خود را بر همان اساس ارتقا داد، افزود: در این زمان، با توجه به نیاز به وجود سخت افزارهای واحد و سامانه یکپارچه، کارگروهی تشکیل و قرار شد تا 70 نقطه پربازدید کشور با یک سامانه یکپارچه شروع به کار کنند.

او نام این سامانه را به اختصار سیب (سامانه یکپارچه بلیت الکترونیک) معرفی کرد و با بیان اینکه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آزمایش های لازم برای آن با موفقیت سپری شده، تاکید کرد: ارگ کریم خان، حمام وکیل، مجموعه تاریخی نقش رستم، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه سعدی، محوطه تاریخی تخت جمشید، موزه اشیای تاریخی تخت جمشید، موزه پارس، نقش رجب و نور و صدای تخت جمشید در استان فارس، تکیه معاون الملک، طاق بستان و میراث جهانی بیستون در کرمانشاه، عمارت مسعودیه، مجموعه جهانی کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه رضا عباسی، موزه فرش، موزه ملی ایران و موزه نقاشی پشت شیشه در استان تهران به این سامانه متصل شدند.

او با اشاره به اینکه باغ فین، باغ موزه چهلستون، خانه بروجردی ها، عمارت عالی قاپو، عمارت هشت بهشت، محوطه سیلک، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، منارجنبان و موزه ملی کاشان در استان اصفهان و آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، آرامگاه فردوسی، موزه بزرگ خراسان و موزه نادری در استان خراسان رضوی تا خاتمه سال 1397 به استند، گیشه و فروش اینترنتی تجهیز شده اند، افزود: این درحالی است که چهار مجموعه ستادی و مجموعه های حافظیه و تخت جمشید مجهز به گیت کنترل تردد نیز هستند.

خیاطیان همچنین به افتتاح این سامانه در تخت جمشید در آذر دو سال قبل توسط مونسان اشاره کرد و گفت: در نوروز 1398 نیز 40 نقطه کشور به سامانه مجهز شدند، همچنین جمعا 30 نقطه دیگر در طول سال 1398، با این سامانه به روزرسانی شدند.

سامانه سیب در دو نوبت کل کشور را پوشش داد

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما شیوع کرونا از اواخر سال گذشته را عاملی برای تلاش با هدف راه اندازی دیگر بناهای تاریخی کشور دانست و ادامه داد: در خاتمه سال 1398 با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن در نوروز، فرصتی فراهم شد تا برای فکر کردن و راه اندازی دیگر اماکن کشور در 172 نقطه، با رایزنی های گسترده کارشناسان این مرکز ، 172 خاتمهه اندرویدی از شرکتی وابسته به یک بانک گرفته شد تا همه کشور به این سامانه مجهز شوند.

او خبر داد: 172 نقطه در بازه زمانی 4 شهریور 99 تا 27 آبان 99 یعنی در 84 روز راه اندازی شد که نخستین استان در فاز دوم اصفهان و آخرین استان قم بود.

وی با بیان اینکه همه مناطق کشور به سامانه ای یکپارچه پیوستند و دیگر هیچ نقطه ای در کشور به روش سنتی بلیت نخواهد فروخت، افزود: در 70 نقطه اول و در 172 نقطه دوم تمام مراکز توسط کارشناسان مرتبط در استان ها راه اندازی شد.

به گفته او در فاز دوم در استان آذربایجان شرقی 9 نقطه، آذربایجان غربی هشت نقطه، اردبیل شش نقطه، اصفهان هشت نقطه، ایلام سه نقطه، بوشهر سه نقطه، تهران سه نقطه، چهارمحال و بختیاری چهار نقطه، خراسان جنوبی 10 نقطه، خراسان رضوی 16 نقطه، خراسان شمالی شش نقطه، خوزستان سه نقطه، زنجان پنج نقطه، سمنان شش نقطه، سیستان و بلوچستان پنج نقطه، فارس 9 نقطه، قزوین سه نقطه، قم چهار نقطه، کردستان یک نقطه، کرمان هفت نقطه، کرمانشاه یک نقطه، کهگیلویه و بویر احمد یک نقطه، گلستان هشت نقطه، گیلان چهار نقطه، لرستان چهار نقطه، مازندران هشت نقطه، مرکزی هشت نقطه، هرمزگان سه نقطه، همدان هشت نقطه و یزد هشت نقطه توسط خاتمهه های اندرویدی تجهیز شدند.

خیاطیان یکی از قابلیت های سامانه خرید بلیت را به صورت آنلاین از سایت bilit.tafrihati.com و اپلیکیشن تاپ شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان دانست و ادامه داد: از دیگر مزایای سامانه با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان نوبت دهی کردن اماکن است که استان اصفهان و موزه ملی ایران تجربه موفقی در این زمینه داشتند. کنترل تعداد بلیت ها، مشاهده آنلاین و برخط آمار و ... از امکانات این سامانه است.

منبع: همگردی
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1431

به "فروش بلیت کاغذی در همه بناهای تاریخی زیر نظر میراث به پایان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش بلیت کاغذی در همه بناهای تاریخی زیر نظر میراث به پایان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید