آموزش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه

به گزارش مجله ستاره، برای تمیز کردن هود آشپزخانه می توانید از تمیز کننده های خانگی و یا محصولات شیمیایی بهره ببرید. در اینجا می توانید روش صحیح تمیز کردن قسمت های مختلف هود را با محلول های مختلف و کاربردی بیاموزید.

آموزش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه

هود در آشپزخانه جایی است کمترین توجه به آن می گردد، اما تمیز کردن هود آشپزخانه بسیار مهم است. کثیفی های روی هود علاوه بر آلودگی، باکتری و میکروب هایی که دارد به دلیل این که روغن حاصل از پخت و پز نیز روی آن جذب می گردد خطر آتش سوزی را به همراه دارد.

خبرنگاران در این آموزش، مرحله به مرحله روش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه را به شما یاد می دهد.

بخش اول: تمیز کردن قسمت های بیرونی هود

1- یک پاک نماینده مناسب با هود انتخاب کنید. محدوده خارجی هود ممکن است از مواد مختلفی مثل شیشه، استیل یا پلاستیک ساخته شده باشد. پس پاک نماینده ای را انتخاب کنید که مطمئن شوید به هود شما آسیبی نمی رساند.

نکات مورد توجه:

  • برای هود های پلاستیکی یا وینیل، از پاک نماینده معمولی یا محلول آب و مایع ظرف شویی بهره ببرید.
  • برای استیل فقط از آب گرم و مایع ظرفشویی بهره ببرید.
  • برای مس از پاک نماینده مخصوص مس استفاده نمایید.

2- روی قسمت بیرونی هود، یک پاک نماینده مناسب بپاشید و با توجه به دستورالعمل آن اجازه دهید که محلول مدتی روی هود بماند.

3- یک پارچه خشک و نرم یا دستمال کاغذی بردارید و تمام قسمت های هود را که در مرحله قبل روی آن محلول اسپری کردید را با دقت پاک کنید. اگر روی هود دانه های چربی درشت و سفت هست از تمیزنماینده های مخصوص برای تمیز کردن آن استفاده نمایید.

همچنین بخوانید:

بخش دوم: تمیز کردن قسمت های زیر هود آشپزخانه

1- ابتدا یک ظرف را با آب پر کنید و روی اجاق گاز زیر هود بگذارید، زیر آن را روشن کنید تا به جوش بیاید و سی دقیقه یا بیشتر اجازه دهید آب بجوشد و بخار آب وارد قطعات داخلی هود گردد. سپس صبر کنید تا بخار خنک گردد.

2- برای پاک کردن داخل هود به یک تمیز نماینده قوی احتیاج دارید. ابتدا محلول را بر روی یک قسمت دور از دید هود اسپری کنید تا مطمئن شوید اسپری به بدنه هود آسیب وارد نمی کند و رنگ آن را از بین نمی برد.

توجه: برای اطمینان، دستورالعمل روی پاک نماینده را به دقت بخوانید سپس از آن برای تمیز کاری استفاده نمایید.

3- ابتدا دستکش بپوشید، پنجره ها را باز کنید یا تهویه را روشن کنید، بعد محلول را روی قسمت های داخلی هود اسپری نموده و با یک اسفنج یا پارچه مناسب آن را روی قطعات هود بمالید.

توجه: بعضی از پاک نماینده ها سریع پاک می نمایند و بعضی دیگر باید مدتی بگذرد تا تاثیر خود را بگذارند؛ هنگام استفاده از این پاک نماینده ها کمی صبر نموده و سپس آن را تمیز کنید.

4- با یک حوله کاغذی یا یک دستمال نرم مرطوب، محلول پاک نماینده را از روی هود تمیز کنید.

5- پیشنهاد می گردد کار تمیز کردن هود را حداقل یک بار در ماه انجام دهید تا تمیزکاری هود برای شما راحت تر باشد و آلودگی های روی هود سریع تر از بین بروند.

همچنین بخوانید: تمیز کردن یخچال؛ چگونه یخچال را درست و اصولی تمیز کنیم؟

بخش سوم: پاک کردن فیلتر هود آشپزخانه

1- هر ماه فیلتر هود را آنالیز کنید و آن را به خوبی تمیز کنید. اگر غذا های سرخ کردنی زیاد درست می کنید فیلتر هود را به صورت هفتگی تمیز نمایید.

2- فیلتر هود را از هود جدا کنید. دقت کنید باید با یکی از روش های زیر فیلتر هود شما از بدنه هود جدا گردد:

  • اتصال دهنده ای که روی فیلتر هود است را فشار داده و آن را جدا کنید.
  • یک چنگال بردارید و زیر فیلتر بیاندازید و آن را از هود در بیاورید.
  • اگر جدا نماینده هود شما چرخشی بود، آن را به آرامی بچرخانید و سپس از روی هود بردارید.

3- اگر فیلتر هود شما از نوع فیلتر های پارچه ای یا از جنس کربن است، آن ها رو دور انداخته و فیلتر های جدید را جایگزین کنید. سعی نکنید فیلتر هایی از این جنس را دوباره تمیز کنید، فقط آن را دور بیاندازید.

4- فیلتر های فلزی را با آب بشویید. سینک ظرف شویی را با آب گرم پر کنید مقداری مایع ظرف شویی درون آن بریزید، فیلتر های هود را داخل سینک گذاشته و اجازه دهید 10 الی 30 دقیقه درون سینک بماند، سپس با استفاده از یک فرچه یا برس مناسب روی فیلتر های هود را خوب برس بکشید.

با فشار آب قوی فیلتر را شستشو دهید تا تمام گرد و غبار و آلودگی های آن از بین برود. سپس یک دستمال یا حوله خشک برداشته و فیلتر های هود را خشک کنید. بعد از خشک شدن فیلتر ها آن ها را سر جای خود بگذارید. به این ترتیب کار تمیز کردن هود آشپزخانه شما به سرانجام می رسد.

همچنین بخوانید: ترفند های کاربردی برای تمیز کردن سرامیک

برگرفته از:

گروه خانه داری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1455

به "آموزش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید