یافته محققان کشور درباره عامل موثر در درمان سرطانهای دستگاه گوارش

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرنگاران، سرطان های دستگاه گوارش، شامل سرطان کلورکتال، معده، کبد، مری و تومورهای پانکراس، دلیل مرگ های فراوانی در سراسر دنیا هستند. شیمی درمانی معمول ترین روش درمانی برای غلبه بر سرطان های دستگاه گوارش است.

یافته محققان کشور درباره عامل موثر در درمان سرطانهای دستگاه گوارش

با این وجود سلول های مقاوم به شیمی درمانی چالشی جدی در درمان پیروز تومورها هستند که منجر به متاستاز (به جدا شدن سلول سرطانی از تومور و مهاجرت آن به سایر نقاط بدن که منجر به تشکیل تومورهای تازه و توسعه بیماری می گردد متاستاز می گویند) و بازگشت بیماری می شوند. سازوکار مقاومت به شیمی درمانی پیچیده است و عوامل متعدد و مسیرهای پیغام رسان سلولی زیادی در آن موثر هستند.

یکی از این عوامل RNAهای کوچک غیرکدنماینده است. 95 درصد ماده ژنتیکی انسان (DNA) به پروتئین رونویسی نمی گردد؛ پژوهش ها نشان داده اند که بخش زیادی از این قسمت از ژنوم الگوی رونویسی بیش از ده هزار RNA غیرکدنماینده شامل miRNAs، siRNAs، asRNAs و lncRNAs است.

این تحقیقات نشان داده شده است که RNAهای کوچک غیرکدنماینده تنظیم نماینده هایی حیاتی برای توسعه تومورهای دستگاه گوارش محسوب می شوند و می توانند باعث مقاومت به شیمی درمانی شوند.

با هدف جمع بندی دانش موجود در مورد نقش RNAهای کوچک غیرکدنماینده در مقاومت سرطان های دستگاه گوارش به شیمی درمانی و چگونگی کارکرد آنها،محققان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به نگارش یک مقاله مروری پرداختند که در مجله بین المللی Molecular Therapy: Nucleic Acids به چاپ رسیده است.

در این مقاله توضیح داده می گردد که RNAهای کوچک غیرکدنماینده با هدف قرار دادن مسیرهای پیغام رسان سلولی متعدد، ژن های پایین دستی را تحت تأثیر قرار می دهند و تقسیم، آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی)، مهاجرت و تخریب سلول های سرطانی را تعدیل می نمایند.

بعلاوه RNAهای کوچک غیرکدنماینده می توانند خصوصیات سلول های بنیادی سرطانی را تحت تأثیر قرار داده تغییر از حالت اپیتلیالی (چسبیده در محل خود) به مزانشیمی (مهاجرت نماینده) را القا نمایند، شرایطی که منجر به متاستاز سرطان می گردد.

این مقاله در نهایت چنین نتیجه می گیرد که RNAهای کوچک غیرکدنماینده می توانند به عنوان هدف در درمان های چندگانه سرطان در نظر گرفته شوند تا از درمان سرطان و عدم بازگشت مجدد آن اطمینان حاصل گردد.

دکتر حامد میرزایی، دکتر مسعود وثوق، دکتر فاطمه دشتی، دکتر سید محمدعلی میرعظیمی و همکارانشان این مقاله را به نتتیجه رسانده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2038

به "یافته محققان کشور درباره عامل موثر در درمان سرطانهای دستگاه گوارش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته محققان کشور درباره عامل موثر در درمان سرطانهای دستگاه گوارش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید