کشتی یونانی کیش (تور یونان)

به گزارش مجله ستاره، جزیره زیبای کیش یکی از محبوب ترین مقاصد سفر در ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. در غرب جزیره کیش و آب های نیلگون خلیج فارس کشتی بزرگی پهلو گرفته است. این کشتی یونانی که در میان مردم منطقه، عروس یونانی نامیده می گردد یکی از برترین مکان های گردشگری جزیره کیش محسوب می گردد. اگر قصد سفر به شهر کیش یا خرید تور کیش را دارید با خبرنگاران همراه باشید تا کمی بیشتر درباره سرگذشت کشتی یونانی بدانید.

کشتی یونانی کیش (تور یونان)

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

کشتی یونانی کیش

در تابستان سال 1345 (25 ژوئن 1964) بود که ساکنان روستای باغو یک کشتی بزرگ خارجی را در ساحل شهر مشاهده کردند. این کشتی به دلایل نامعلومی در عمق آب خلیج فارس به گِل نشسته بود. کشتی به وسیله شرکت ویلیام هامیلتون در بندر گلاسکوی کشور اسکاتلند در سال 1322 میلادی ساخته شد. از سال 1946 تا 1966 با دست به دست شدن میان صاحبان انگلیسی و ایرانی بارها تغییر نام داد. اولین مالک کشتی امپایر ترومپت (نام اولیه کشتی یونانی) از سال 1943 تا 1946وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بود و در اختیار شرکت کشتی بخار لاریناگا از سال 1943 و شرکت هریسون لاین از سال 1945 نهاده شد. از سال 1943 تا 1946 این کشتی به دولت آفریقای جنوبی اجاره داده شد. از سال 1946 تا 1959تحت مالکیت شرکت کشتی بخار چارنت در لیورپول در آمد و نام نچرالیست به او داده شد. از سال 1959 تا 1965 با نام کوروش پارسی با مالکیت ایرانیان لوید در لندن به فعالیت خود ادامه داد. شرکت کشتی رانی ایران در خرمشهر در سال 1965 آن را خریداری کرد و به همدان تغییر نام داد (تا سال 1966) و آخرین نام آن کولا اف Khoula F در سال 1966تحت مالکیت پی. فرانگولیس و ای. آی کلیافاس در شهر پیره یا پیرئاس در استان آتیک کشور یونان بود.

جالب است بدانید تا یک سال قبل از به گل نشستن کشتی، این کشتی بزرگ در مالکیت ایران بود اما از آنجایی که آخرین مالک آن یونانی بود، با نام مستعار کشتی یونانی شناخته شد. پس از ماجرای به گل نشستن کشتی شرکت سازنده کوشش های بسیاری برای بیرون کشیدن آن کرد که نتیجه بخش نبود و همگی ناکام ماندند. به طور مثال، یک یدک کش هلندی اورینوکو برای بیرون کشیدن کشتی و شناور کردن استخدام شد ولی پیروز نشدند تا آنکه خاتمه کلیه لوازم و بار کشتی که ذخایر نفتی زیادی داشت، تخلیه شدند.

عکس کشتی یونانی در کیش

دلیل به گل نشستن کشتی یونانی کیش

هنوز دلیل موجهی برای به گِل نشستن کشتی یونانی در دست نیست. هیچ کسی تا کنون نتوانسته راز اصلی غرق شدن کشتی را کشف کند بنابراین سرنوشت آن با وجود گذشت سال های بسیار هنوز هم در هاله ای از ابهام و رمز و راز پنهان است. برخی معتقدند که به دلیل مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در نزدیکی منطقه کشتی راه خود را گم نموده است و برخی دیگر اشتباه ناخدای کشتی در تخمین عمق آب را دلیل ماجرا می دانند. همان طور که می دانید وقتی دلیل یک واقعه معین نباشد مردم آغاز به داستان سازی می نمایند. یکی از داستان های جالب که مردم محلی در خصوص کشتی یونانی نقل می نمایند این است که ناخدای کشتی عاشق زنی به نام مریم بود. او برای رسیدن به عشق خود کشتی را در زمان مه بیرون برد تا غرق شود و در همان ناحیه برای همواره بماند! اما برخی مهندسان معتقدند که طمع صاحبان کشتی به دریافت غرامت و حق بیمه زیاد، دلیلی برای به گل نشاندن عمدی کشتی یونانی است.

معینات کشتی یونانی کیش

- وزن تقریبی: 7061 تُن

- طول کشتی: 136 متر

- شرکت سازنده و مالک کشتی: شرکت ویلیام هامیلتون

- کشور سازنده کشتی: اسکاتلند

- نوع: کشتی باری

غروب کشتی یونانی کیش

بیرون کشیدن کشتی یونانی جزیره کیش

همان طور که قبل تر گفته شد بیرون آوردن کشتی ارزان نبود و این گونه شد که کشتی در همان حالت رها شد. با گذشت سال ها قسمتی از کشتی یونانی که در آب قرار داشت بر اثر اصابت موج های آب و شرایط جوی آب و هوا پوسیده شد و کم کم از بین رفت. امروزه لاشه جامانده از این کشتی بزرگ در بین مردم جزیره کیش به عروس یونانی مشهور است. اگر اهل عکاسی در سفر هستید حتما در زمان غروب آفتاب به بازدید از کشتی یونانی بروید و چند عکس زیبا به عنوان یادگاری از سفرتان به کیش بگیرید.

روستای باغو در کیش | کشتی یونانی کیش کجاست ؟

روستای الباغ یا باغو یکی از روستاهای توابع کیش در بندر لنگه استان هرمزگان است. این روستا از قدیمی ترین سکونتگاه های مردم بومی و اصیل کیش است. بیشتر مردم جزیره پیرو مذهب سنی مالکی هستند و به زبان عربی و فارسی صحبت می نمایند. دلیل نام گذاری روستا به داستان پیر زن 100 آن بر می شود که نامش باغو بود. این روستا در زمان حضور نیروی های پرتغال در ایران در تصرف آنها بود. از مهمترین جاذبه های گردشگری روستای باغو می توانیم به کشتی یونانی، درختان لور، مسجد تاریخی باغو و منازل قدیمی آن اشاره کنیم.

تفریحات جزیره کیش

شتر سواری، غواصی در خلیج فارس، بازدید از کشتی یونانی، بازدید از روستای تاریخی باغو و خوردن غذاهای محلی کیش از جمله جالب ترین تفریحات جزیره کیش هستند.

نکته مهم: اگر قصد غواصی در منطقه را دارید اصلا نزدیک کشتی یونانی غواصی نکنید زیرا بستر دریا در آن قسمت بسیار ناپایدار و کشتی بشدت پوسیده است.در سال های اخیر در نزدیکی کشتی یونانی پارک ساحلی به ساحت 60 هزار متر مربع در حال ساخت است و قرار است امکاناتی مانند آمفی تئاتر با مساحت 800 مترمربعی، کافی شاپ و رستوران، غرفه های فروش تنقلات، غرفه های فروش صنایع دستی و امکانات ورزشی مانند پیست اسکت سواری در آن ارائه شود. در شب های عید نوروز و مناسبت های مختلف، برنامه های مفرح و شادی در نزدیکی کشتی یونانی برگزار می شود.

قیمت بلیط کشتی یونانی کیش

با توجه به فرسودگی و فروپاشی تدریجی کشتی یونانی در اثر نگهداری غیر اصولی در حال حاضر امکان ورود افراد بر روی کشتی وجود ندارد و فقط می توان به صورت رایگان از دور به تماشای آن پرداخت.

کشتی یونانی کیش نقشه

سخن خبرنگاران

کارشناسان معتقدند که در سال های نزدیک این کشتی فرسوده تر شده و مکوششی خواهد شد. بعلاوه این احتمال وجود دارد که پس از تخریب کشتی زندگی بسیاری از آبزیان خلیج فارس در این منطقه در معرض خطر باشد. پیشنهاد می کنیم اگر دوست دارید این کشتی زیبا را ببینید خیلی زود اقدام کنید. اگر دانستنی جالبی درباره کشتی یونانی می دانید و یا خاطره خاصی از سفرتان به کیش دارید، حتما با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.منبع: فاینداتور
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2175

به "کشتی یونانی کیش (تور یونان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی یونانی کیش (تور یونان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید