کاشت زعفران در گلدان و نکاتی که باید در این مورد بدانید

به گزارش مجله ستاره، زعفران طلای سرخ و یکی از گران ترین ادویه های دنیاست که همین امر بسیاری از افراد را به کاشت زعفران در گلدان و نگهداری از آن در خانه خود ترغیب می نماید. در این مطلب از سایت انگیزه طریقه کاشت زعفران در گلدان، زمان مناسب کاشت، شرایط محیطی مورد احتیاج، زمان و نحوه برداشت را به شما آموزش خواهیم داد.

کاشت زعفران در گلدان و نکاتی که باید در این مورد بدانید

نحوه کاشت زعفران در گلدان

زعفران یکی از با ارزش ترین گیاهان ایران است که با رنگ و رایحه خوش و مزه ای دل نشین مردم جهان را مجذوب خود نموده است. شاید بر این باور باشید که برای کاشت گیاه پر سود و گران قیمتی مانند زعفران باید حتماً زمین زراعی د اشته باشید . ولی اشتباه می کنید، زیرا می توانید د ر منزل خود تان زعفران را درگلدان بکارید و هم مصرف روزانه خانواد ه خود را تأمین کنید و هم به مرور زمان به فروش آن ها بپردازید. کاشت زعفران تنها به وسیله کاشت پیاز آن صورت می گیرد که در زیر طریقه کاشت آن را به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد.

1- انتخاب گلدان برای کاشت زعفران

برای کاشت زعفران ضروری است که در گام نخست گلدان مناسب برای این کار را تهیه کنید. بهتر این است که گلدان از جنس سفالی و نسبتاً عظیم باشد. از طرفی دیگر گلدان مورد نظر شما باید دارای سوراخ های عظیمی در ته گلدان برای زهکش باشد تا آب اضافی در زمان آبیاری به سادگی از آن ها بیرون برود و زهکشی به درستی انجام گردد. همچنین برای زهکشی بهتر، می توانید ته گلدان را با سنگریزه پر کنید. گلدان مورد نظر شما باید ارتفاعی حدود 25 سانتی متر داشته باشد تا در زمان رشد، گیاه دچار مشکل نگردد.

2- تهیه خاک مناسب

بعد از این که گلدان مورد نظر خود را تهیه کردید ضروری است به دنبال خاک مناسب برای کاشت زعفران باشید. زعفران برای رشد کافی به خاکی با حاصلخیزی بالا احتیاج دارد. برای این منظور درون گلدان را با خاک مناسب که می تواند ترکیبی از خاک باغچه و مقداری کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست باشد، پر کنید و بعد از پر شدن گلدان، اندکی سطح آن را با دست فشار دهید.

3- کاشت پیاز زعفران

بعد از اینکه گلدان خود را از خاک پر کردید، زمان کاشت پیازها فرارسیده است. برای این کار سطح گلد ان خود را به پنج بخش، تقسیم نموده و د ر هر بخش، تقریباً پنج عدد پیاز با عمق 15 سانتی متر بکارید. دقت داشته باشید که در زمان کاشت با استفاده از بیلچه باید گودالی را حفر کنید و پیازهای زعفران را به سمت بالا با فاصله 3 سانتیمتر از هر طرف گلدان، درون گودال ها قرار دهید. همچنین ضروری است پیازهای زعفران را به فاصله 10 تا 15 سانتی متر در گلدان قرار داده و لااقل 10 سانتی متر روی آن خاک بریزید.

4- آبیاری پیاز زعفران کاشته شده

مهم نیست در چه زمانی از سال پیاز زعفران را کاشته باشید. تنها نکته ای که در این بین اهمیت دارد این است که باید آبیاری کردن پیازها در ماه مهر انجام گردد. در ماه مهر یک یا دو مرتبه آبیاری به فاصله زمانی 10 روز انجام می گردد.

آبیاری پیازهای کاشته شده باید به اندازه ای باشد که آب اضافه از ته گلدان خارج گردد (به دلیل خشکی خاک گلدان باید از خیس شدن تمام خاک گلدان و اشباع شدن خاک از آب اطمینان حاصل کرد). اگر در مهر ماه به کاشت پیاز زعفران مشغول بوده اید، 10 روز بعد از کاشت پیازها، آبیاری را آغاز کنید.

5- مراقبت از زعفران کاشته شده

گفتنی است که از زمان کاشت پیازها تا پیش از نخستین آبیاری زعفران (در مهر ماه) باید گلدان ها را در محلی خنک و کم نور قرار دهید؛ اما پس از آبیاری اولیه در مهرماه، می توانید گلدان ها را در زیر نور مستقیم خورشید بگذارید. قرار دادن گلدان ها در پشت بام یا تراس برای این منظور مناسب است. گلدان ها را می توانید تا آخر بهار آینده در همین مکان قرار دهید. فقط در فصل تابستان گلدان ها را به مکان خنک تر و کم نور انتقال داده و دوباره با آبیاری مهرماه به مکانی با تابش مستقیم خورشید برگردانید.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش زعفران

1- خاک

گیاه زعفران در تمامی خاک ها با بافت های سبک و شنی و یا رسی و سنگین قابلیت کاشت دارد؛ اما گفتنی است که این گیاه بالاترین نرخ رشد و عملکرد را در خاک های هوموس دار با بافت متوسط لومی خواهد داشت.

2- آبیاری

احتیاج آبی گیاه زعفران در حد نسبتاً پایینی است. نکاتی که باید درباره آبیاری زعفران به آن ها دقت کنید این است که باید در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگه دارید. از طرفی دیگر، باید بعد از سرانجام عمر برگ های گیاه، آبیاری زعفران را متوقف کنید.

3- کود دهی

در زمانی که عمر گل های زعفران به سرانجام رسید، هر هفته با کودهای تقویتی گیاه خود را تقویت کنید. هنگامی که برگ های گیاه خشک شد، دیگر به آن کود ندهید.

4- نور

گیاه زعفران نور دوست است. از این رو می توانید گلدان خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

5- دما

زعفران برای رشد و پرورش، احتیاج به دمای متوسط دارد. گرمای هوا به باز شدن شکوفه های زعفران یاری زیادی می کند. در مجموع هر چه نور و گرما بیشتر باشد، سرعت رشد جوانه ها بیشتر خواهد شد.

زمان مناسب برای کاشت زعفران

بهترین زمان کاشت پیاز زعفران در اواخر خرداد تا اوایل مهرماه است. البته دقت داشته باشید که در اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت زعفران اجتناب کنید. در صورتی که در ماه خرداد پیاز زعفران خود را کاشتید از آبیاری آن تا مهرماه خودداری کنید، زیرا از آنجا که گیاه زعفران در این مدت فعالیتی ندارد، پیازها فاسد می شوند. گل های پیاز زعفران در اوایل آبان و آذر می روید و زمان رشد گیاه هم پاییز و زمستان و اوایل بهار است. د ر بهار هم پیاز به خواب می رود .

زمان مناسب برای برداشت زعفران

گلدان زعفران شما در سال اول محصول چندانی نخواهد داشت و تنها تعدادی از غده هایی که درشت بوده و ذخیره غذایی مناسبی داشته اند، گل داده و محصول فراوری می نماید. معمولاً اواسط آبان ماه گل های بنفش رنگی در گلدان شما نمایان می گردد و با ظاهر شدن اولین گل برداشت محصول آغاز شده و تقریباً سه هفته ادامه دارد. اگر گل ها مدت زیادی در معرض هوای گرم، باد و نور خورشید قرار گیرد از کیفیت رنگ و عطر آن کاسته شده و از مرغوبیت زعفران کم می گردد. به همین علت معمولا گل های زعفران را قبل از آن که خورشید صبحدم طلوع کند، برداشت می نمایند.

نحوه برداشت زعفران

مرحله برداشت زعفران، سخت ترین و پرزحمت ترین و در عین حال حساس ترین مرحله کاشت زعفران است که شامل چیدن گل و جدا کردن کلاله از گل می گردد. در زمان برداشت زعفران، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گل ها پیشنهاد می گردد از سبدهای حصیری و منفذدار و یا کیسه های نخی بهره ببرید و سبدها را نیز بیش از اندازه پر و فشرده نکنید.

در زمان برداشت، گل ها باید بلافاصله بعد از چیدن از کلاله جدا شوند، چون در اثر گذشت زمان گرده های زرد رنگ پرچم بر روی کلاله ها قرار گرفته و هم چنین جدا سازی کلاله ها سخت می گردد؛ در نتیجه کلاله ها آسیب خواهند دید و ازرش آنها کم می گردد. دقت داشته باشید که عمر گل ها 3 تا 4 روز است و در صورتی که گل ها در زمان و به شکل مناسب برداشت نگردد از بین خواهد رفت.

بیشتر بدانید: آموزش کاشت مریم گلی در گلدان و نگهداری از آن

تا چه اندازه مطالب این مقاله برای شما مفید بود؟ چه کار کنیم که برداشت بیشتری داشته باشیم؟ برای کاشت زعفران در گلدان روش دیگری را می شناسید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1199

به "کاشت زعفران در گلدان و نکاتی که باید در این مورد بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت زعفران در گلدان و نکاتی که باید در این مورد بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید