واکنش نخست وزیر کانادا به گورهای جمعی بچه ها بومی

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران : نخست وزیر کانادا بابت شکنجه و قتل بچه ها بومی این کشور در مدارس شبانه روزی کاتولیک ابراز شرمساری کرد.

واکنش نخست وزیر کانادا به گورهای جمعی بچه ها بومی

به گزارش به نقل از فارس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا شامگاه آدینه بابت سیاست دیرینه دولت های این کشور در شکنجه و قتل بچه ها بومی در مدارس شبانه روزی کاتولیک ابراز شرمندهی نموده است.

رسانه های کانادایی در هفته های گذشته 2 بار از کشف گورهای جمعی که مدفن بچه ها بومی کانادا بوده اند اطلاع داد ه اند.

در بازه زمانی 1883 تا 1996، حدود 150 هزار کودک بودمی از خانواده های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس نموده بود و هدف اصلی آن دور کردن این بچه ها از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت های مادری اشان و تربیت آن ها به شیوه ای تحمیلی بود.

در جدیدترین رویداد در این راستا، روزنامه کانادایی نشنال پست بامداد پنجشنبه از کشف صدها گور ثبت نشده در استان ساسکاچوان اطلاع داد که احتمالا حاوی اجساد بچه ها بومی کانادا است. یک ماه قبل تر از آن اجساد دست کم 215 کودک بومی که بعضی از آن ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه روزی کاتولیک در استان بریتیش کلمبیا پیدا شد.

دولت کانادا اعتراف نموده که این بچه ها مورد شکنجه های جسمی و جنسی در آن مدارس قرار می گرفته اند و از حق صحبت کردن به زبان مادری محروم بوده اند.

ترودو روز آدینه گفت: این یک سیاست دولتی وحشتناک بود که برای چندین و چند دهه واقعیت کانادا بود و کانادایی ها امروز از نحوه رفتار کشورمان شرمنده و هراسانند.

او در ادامه گفت: این سیاستی بود که بچه ها را از خانه هایشان، اجتماعاتشان، فرهنگشان و زبانشان محروم کرد و آنها را همگون سازی فرهنگی را به اجبار به آنها تحمیل کرد.

نخست وزیر کانادا در ادامه گفت: کانادایی ها در سراسر این کشور چشمشان به حقایقی باز شده که اجتماعات بومی از مدت ها پیش به آن واقف بودند. طنین آسیب های گذشته امروز بسیار رسا به گوش می رسند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در یک گزارش در سال 2015 نتیجه گیری کرد که آن چه در مدارس شبانه روزی بومی های کانادا اتفاق افتاده است یک نسل کشی فرهنگی بوده است.

تحقیقات و آنالیز ها نشان می دهد که دست کم سه هزار و 200 دانش آموز بومی در بازه زمانی مذکور در مدارس شبانه روزی فوق جان خود را از دست دادند که این رقم بسیار بیشتر از دانش آموزان دیگر نقاط کانادا است و حتی بعضی گزارش ها نشان می دهد که آمار واقعی دانش آموزان بومی که جان خود را در مدارس شبانه روزی از دست داده اند بسیار بیشتر از رقمی است که رسمی اعلام شده است و حتی در بعضی موارد بیش از چهار هزار و 100 دانش آموز اعلام شده است.

دانش آموزان در مدارس شبانه روزی اغلب بر اثر ابتلا به بیماری هایی چون سل که به سرعت در مکان های تنگ و فشرده و غیربهداشتی توسعه پیدا می نماید، فوت نموده اند و این که بیشتر این بچه ها دچار سوء تغذیه بوده اند.

گزارش ها بعلاوه حاکی از آن است که بسیاری از این بچه ها بومی در مدارس شبانه روزی هم بر اثر خودکشی، آتش سوزی و حوادثی مرتبط با کارهای طولانی و سخت و طاقت فرسا یا یخ زدگی در حین کوشش برای فرار از مدرسه جان خود را از دست داده اند.

بعضی مقام هایی که در کوشش هستند تا این گورهای دسته جمعی را پیدا نمایند و فهرستی از بچه های تهیه نمایند که در این مدارس شبانه روزی جان خود را از دست داده اند، در سال 2018 به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بودند که فقدان منابع و اسناد گم شده مانع از پیشرفت در این زمینه شده است و ترس از تخریب و نابودی گورهای بی نشان تاحد زیادی افزایش یافته است.

در گزارشی در سال 2015 آمده بود که اسناد مدارس اغلب از بین رفته است و در بعضی از موارد، مسئولان مدارس اسامی دانش آموزانی که فوت شده اند، دلیل مرگ و یا گزارش این موارد به والدینشان را به هیچ اسم ثبت ننموده اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در پی انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند.

جاستین ترودو بعد از کشف نخستین گور جمعی از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسئولیت خود بابت مدیریت مدرسه ای را که بقایای 215 کودک بومی در آن جا کشف شد بپذیرد و عذرخواهی کند، پاپ فرانسیس در اولین واکنش خود به این فاجعه گفت که از این حادثه بسیار رنجیده و شوکه شده است اما حاضر نشد مستقیماً عذرخواهی کند.

رهبران بومی و بازماندگان مدارس شبانه روزی کاتولیک در کانادا اما از واکنش منفعلانه رهبر کاتولیک های دنیا به فاجعه کشف این گور جمعی به خشم آمدند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1735

به "واکنش نخست وزیر کانادا به گورهای جمعی بچه ها بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش نخست وزیر کانادا به گورهای جمعی بچه ها بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید