نگاهی به سفر اشتراکی تاکسی های اینترنتی و راهکارهای موجود

به گزارش مجله ستاره، شرکت اوبر در سال 2009 تاسیس شد و خیلی زود توانست ایده تاکسی های آنلاین را همه گیر کند. به دلیل جذابیت این ایده، به سرعت شمار کاربران افزایش پیدا کرد و تاکسی های اوبر در سرتاسر دنیا فعالیت خود را شروع کردند. در هر صورت در سال 2012 مهم ترین رقیب اوبر یعنی شرکت لیفت تاسیس شد که در سال 2014 به غیر از سفرهای اختصاصی، ایده سفر اشتراکی را عملی کرد. این سرویس لیفت لاین (Lyft Line) نام گرفت و مدتی بعد در همان سال اوبر سرویس اوبر پول (UberPOOL) را راه انداخت که همین کارکرد را برای کاربران اوبر به ارمغان آورد.

نگاهی به سفر اشتراکی تاکسی های اینترنتی و راهکارهای موجود

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به صورت خلاصه، کاربران تاکسی های آنلاین را به اصطلاح به عنوان تاکسی های دربست می شناسند که اتومبیل تا زمان رسیدن به مقصد در اختیار آن ها قرار گرفته است و در این سفر فرد غریبه ای سوار ماشین نمی گردد. در این میان، شرکت های اوبر و لیفت با ایده سفر اشتراکی به کاربران این امکان را دادند که در ازای پرداخت مبلغی کمتر، به مقصد موردنظر خود برسند. اما برای کاهش هزینه، راننده می تواند یک یا دو مسافر (به شرط همراه بودن) که مقصد نسبتا مشابهی با مسافر نخست دارند، بپذیرد.

تاکسی های آنلاین در ایران و موضوع سفر اشتراکی

حالا بهتر است از آمریکا خارج شویم و به ایران بیاییم. اسنپ در زمستان 1393 به عنوان نخستین سامانه هوشمند درخواست خودرو در ایران فعالیت خود را شروع کرد. مهم ترین رقیب اسنپ در ایران یعنی تپ سی هم در خرداد 1395 به شهروندان تهرانی معرفی گردید. با توجه به اینکه این مطلب در خصوص سفر اشتراکی است، در ادامه به ارائه این قابلیت از جانب این دو شرکت می پردازیم.

تپ سی اولین شرکتی بود که سرویس سفر اشتراکی موسوم به تپ سی لاین را در زمستان سال 1396 به صورت محدود شروع کرد که سال گذشته برای عموم کاربران ارائه شد. در سایت تپ سی در خصوص این سرویس نوشته شده: مسافران لاین در اصل موافقت می کنند که خودرویی را که درخواست نموده اند با مسافری دیگر شریک شوند. این سرویس شبیه تاکسی های خطی عمل می نماید - یعنی در یک سفر، دو مسافر از یک خودرو برای رسیدن به مقاصدی نزدیک به هم استفاده می کنند.

طبق اعلام تپ سی، مسافران با بهره گیری از این سرویس می توانند تا 30 درصد کرایه کمتری دریافت کنند و رانندگان هم تا 40 درصد درآمد بیشتری خواهند داشت. در این میان، در سایت تپ سی آمده: اگر مسافری درخواست لاین کند و در آن موقع مسافر دوم پیدا نگردد، سفیر شما را با همان هزینه لاین - یعنی تا 30 درصد کمتر - به مقصد می رساند. تفاوت بین کرایه تپ سی کلاسیک و لاین از طرف شرکت به سفیر پرداخت می گردد تا سفیر متضرر نگردد. در رابطه با تعداد مجاز مسافران لاین هم در سایت تپ سی می خوانیم: تعداد مجاز مسافر برای هر درخواست دو نفر و در مجموع سه نفر در هر سفر است. یعنی اگر مسافر اول یک همراه داشته باشد، مسافر دوم حتما یک نفر خواهد بود. اگر مسافر اول همراه نداشته باشد مسافر دوم می تواند یک همراه داشته باشد.

بعد از گذشت حدود دو سال از شروع کوشش تپ سی برای ارائه سرویس سفر اشتراکی، سایت دیجیاتو گزارش داده که اسنپ در حال توسعه سرویسی جدید به نام اسنپ لایت یا تاکسی خطی آنلاین است که فعلا در مرحله آزمایشی قرار گرفته است. در هر صورت با کلیک بر لینک مربوط به اسنپ لایت می توانید ببینید که در حال حاضر 12 راستا تعریف شده است و بعد از انتخاب راستا، کاربران باید مبدا و مقصد قرار گرفته در این راستا را معین کنند. بعد از انتخاب مبدا و مقصد به نظر می رسد کاربران این سرویس مانند تپ سی لاین می توانند از حداکثر تخفیف 30 درصدی بهره ببرند.

در هر صورت همانطور که اسنپ با ابعاد بزرگ در بخش فوقانی سایت نوشته، این سرویس بیش از اینکه سفر اشتراکی باشد یک سرویس تاکسی خطی آنلاین است. در سفرهای اشتراکی کاربران فقط به مبدا و مقصد خاصی محدود نمی شوند ولی در اسنپ ظاهرا قرار است چنین ایده ای عملی گردد. اما در نهایت می توان گفت که این سرویس اسنپ هنوز در مراحل اولیه قرار گرفته است و به همین خاطر نمی توانیم با قاطعیت زیادی در خصوص مکانیزم و جزییات آن اظهارنظر کنیم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا در آینده نزدیک نسخه نهایی این سرویس ارائه می گردد یا نه.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 635

به "نگاهی به سفر اشتراکی تاکسی های اینترنتی و راهکارهای موجود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سفر اشتراکی تاکسی های اینترنتی و راهکارهای موجود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید