نمونه نامه اداری ؛ انواع نامه های رسمی با اهداف مختلف

به گزارش مجله ستاره، نامه رسمی و اداری نامه ای است با مشخصات ویژه ای که در امور اداری و خدمتی و به عنوان یک مقام رسمی نوشته می گردد. نوشته های اداری در سازمان ها از دیدگاه های مختلف گونه های متفاوتی دارند. شناخت ، طبقه بندی و کاربرد هر یک می تواند در سهولت درست و به جا و نوع نگارش هریک به لحاظ محتوا و ماهیت آن مفید به فایده باشد. در این مطلب چندین نمونه نامه اداری با درخواست های مختلف را برای شما آماده نموده ایم که می توانید از آنها ایده بگیرید.

نمونه نامه اداری ؛ انواع نامه های رسمی با اهداف مختلف

نمونه نامه اداری و رسمی

اصلی ترین و مهم ترین بخش از نامه های اداری متن است . مهم ترین ازآن جهت گفته می شود که موقعیت و دریافت پاسخ مثبت درگرو تنظیم درست همین بخش است . نارسایی و مبهم بودن وبه عبارتی نرساندن پیغام اتلاف وقت و انرژی و دوباره کاری و نامه نگاری اضافی می شود.

1. نمونه نامه درخواست برگزاری سخنرانی علمی

جناب آقای ……………….

ریاست محترم دانشگاه ……………….

موضوع : درخواست برگزاری سخنرانی علمی

با سلام و تقدیم احترام

بدینوسیله اینجانب حاچ سیفتال عسل دانشجوی ……… به نمایندگی از جمعی از دانشجویان از جنابعالی تقاضا داریم بدلیل بنیه علمی / احاطه وسیع بر موضوعات علمی پژوهشی فرهنگی سیاسی اجتماعی اقتصادی دریایی هوایی فضایی ! دکتر نوسان ؛ دستور فرمایید ضمن ارسال دعوتنامه رسمی جهت مشارالیه مساعدت لازم درخصوص در اختیار قرار دادن سالن اجتماعات دانشگاه و امکانات سمعی بصری جهت ایشان و مدعوین مبذول و از پیچاندن اینجانبان! جدا خودداری نمایند.

شرح اینکه موضوع و عناوین سخنرانی ایشان در مورد (گرفتن آب از ماهی گل آلود ! و شنای قورباغه در موافق رودخانه) می باشد . هدف از درخواست برگزاری سخنرانی خنده جمعی و در صورت امکان پرتاب لنگه کفش به نامبرده می باشد .

به پیوست مختصری ار رزومه ایشان بحضور ارسال میشود.

با تشکر و سپاس ……………….

تاریخ و امضا

2. نمونه نامه اداری درخواست کار

بسمه تعالی

1397/4/1

مدیریت محترم سازمان ….

با عرض سلام و خسته نباشید

احتراما به استحضار می رساند عطف به اطلاعیه شماره …… مورخ …. در باب موضوع استخدامی، اینجانب ….. فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته …. هستم و از آنجا که رشته تحصیلی اینجانب ارتباط مستقیمی با موقعیت شغلی در سازمان دارد و هم چنین در دوره های آموزشی مرتبطی، چون … و ….. شرکت کرده ام و در این زمینه سابقه شغلی دارم، از شما تقاضا دارم امکان استخدام مرا برای برای این شغل آنالیز فرمایید و قابلیت هایی، چون تجربه کاری مرتبط، تسلط به زبان انگلیسی و داشتن سابقه … ساله در سمت .. در شرکت … و هم چنین داشتن روحیه کار تیمی و علاقه به فراگیری هر چه بیش تر نظر شما را جلب و فرصتی برای اینجانب فراهم نماید.

رزومه شغلی اینجانب به پیوست این نامه به شما تقدیم می شود. از این که وقتی را به مطالعه این رزومه اختصاص می دهید، از شما سپاس گزارم. با آرزوی بهروزی

نام و نام خانوادگی

امضا

3. نمونه نامه اداری تقدیر از استاد یا معلم

معلم و استاد گرامی

جناب آقای / سرکار خانم …….

با سـلام و تقدیم احترام

دلسوزی ، تلاش و تلاش بی نظیر حضرتعالی در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه صمیمی و محبت آمیز با دانش آموزان / جویان و ایجاد فضائی دلنشین برای کسب علم و دانش و درک شرایط دانش آموزان / جویان ، حقیقتاً قابل ستایش است .

اینجانب بر خود وظیفه میدانم بعنوان ولی دانش آموز …../ یا در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات ارزشمند شما استاد/ معلم گرانقدر تقدیر و تشکر نمایم.

از خداوند متعال سلامتی ، پیروزیت و شادمانی را برایتان مسئلت دارم.

ارادتمند شما

………………….

تاریخ و امضا

4. نمونه نامه اداری درخواست تشکیل جلسه

جناب آقای ……………..

رییس محترم شرکت …………………

موضوع : درخواست تشکیل جلسه

با سلام و احترام

بدینوسیله با عنایت به بروز مسائل و ابهام در مبلغ دقیق دزدی ها و اختلاسهای اجرا شده و احتیاج به برطرف بعضی ابهام های بوجود آمده دیگر جهت اعضای محترم ؛ خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به هماهنگی و تشکیل جلسه ای با حضور اعضای اصلی بمنظور آنالیز موضوع / پیگیری مصوبات جلسه قبلی / ارائه گزارش و آنالیز ، طی هفته آینده اقدام لازم معمول و زمان و مکان جلسه به مدعوین اطلاع رسانی شود.

با تشکر

امضا

نمونه نامه اداری

5. نمونه نامه اداری درخواست همکاری

بسمه تعالی

مدیر محترم کارگزینی شرکت ……………..

جناب آقای ……………..

باسلام و احترام

پیرو درج آگهی استخدام آن شرکت در نشریه ………………….. مورخ …………………. جهت همکاری دربخش درخواست کالا در آن شرکت ، به پیوست مشخصات و سوابق شغلی خود (رزومه) خود را برای اعلام آمادگی جهت همکاری تقدیم می دارم.

امیدوارم ویژگی های اینجانب ازجمله ، تحصیل دررشته مدیریت بازرگانی و گذراندن دوره های بازاریابی ، تسلط کامل به زبان انگلیسی ، داشتن مهارت های ارتباطی قوی ، اعتماد به نفس بالا واشتیاق به یادگیری مداوم و به روز نمودن اطلاعات شغلی مورد توجه آن مدیریت محترم قرارگیرد و فرصتی را فراهم سازد تا بتوانم خواست ها و خدمات مورد نظر آن شرکت را برآورده سازم.

ضمن آرزوی توفیق و بهروزی برای جنابعالی ، ازوقتی که به آنالیز رزومه اینجانب اختصاص می دهید تشکر کرده و آمادگی خود را جهت حضور درآن شرکت برای ارائه سایر اطلاعاتی که لازم باشد و آشنایی بیشتر اعلام می دارم.

با تشکر

نام و نام خانوادگی و امضاء

6. نمونه نامه اداری درخواست مجوز

بسمه تعالی

شماره: …

تاریخ: …

پیوست: ….

جناب آقای …..

ریاست محترم سازمان ….

موضوع: درخواست صدور مجوز …..

با سلام و احترام

به استحضار آن مقام محترم می رساند اینجانب …. فرزند …. به شماره ملی …. جهت انجام ….. درخواست صدور مجوز …. را دارم. لذا خواهشمند است با عنایت به مدارک پیوست شده در مورد مجوز مربوطه در صورت موافقت دستور فرمایید اقدامات لازمه را در این زمینه مبذول نمایید.

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر و قدر دانی را دارم.

با تشکر

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضاء

7. نمونه نامه اداری به مدیر مدرسه

به نام خدا

تاریخ: ….

سرکار خانم/ جناب آقای…… مدیر محترم دبستان ……

با سلام و احترام.

به استحضار می رساند اینجانب …..، ولی دانش آموز ……. کلاس .. هستم. بنده از سوی اداره … به شهر ….. منتقل شده ام و نظر به این که خانواده نیز بایستی بنده را همراهی نمایند، خواهشمندم دستور فرمایید پرونده تحصیلی فرزندم را به ایشان تحویل دهند تا بتوانم در یکی از مدارس شهر … ثبت نام کند و به تحصیل خود ادامه دهد.

بدین وسیله از زحمات بی شائبه جنابعالی و همه معلمان دلسوز و محترم، نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

امضاء و تاریخ

8. نمونه نامه اداری درخواست صدور پروانه

بسمه تعالی

شماره: ….

تاریخ: ….

پیوست: …..

جناب آقای …..

ریاست محترم ….

موضوع: درخواست صدور پروانه

با سلام و احترام

به استحضار آن مقام محترم می رساند اینجانب …. فرزند …. شماره شناسنامه …. متولد …. کدملی …. صادره از …. متقاضی دریافت پروانه کسب داءم پنج ساله مدیره در رسته صنفی …. به آدرس …. و کد پستی …. با توجه به سند مالکیت عادی به تاریخ …. الی …. صلح نامه می باشم.

بنابراین خواهشمند است دستورات لازم را مبذول فرمایید. و برای جنابعالی از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق و سربلندی را خواستارم.

با تشکر

تلفن همراه:….

تلفن ثابت:….

نام و نام خانوادگی:…

امضاء و مهر

9. نمونه نامه اداری درخواست وام یا مساعده حقوق

جناب آقای فلانی

رییس محترم امور کارکنان

موضوع : درخواست وام یا مساعده حقوق

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب …………. کارمند یا کارگر شماره …….. که در قسمت ……. مشغول بکار می باشم بدلیل مسائل اقتصادی و شخصی ، تقاضای دریافت مبلغ ….. ریال وام / مساعده حقوق دارم که به اقساط ماهیانه … ریال یا در مدت …. ماه به وسیله قسمت حسابداری از اولین حقوق و دستمزد پس از دریافت کسر شود.

خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول نمایند.

پیشاپیش از دستور مساعد جنابعالی کمال تشکر را دارم.

امضا

10. نمونه نامه اداری در خواست انتقال و تغییر واحد سازمانی

پیغامبر اعظم (ص) می فرمایند:اختلاف و کشمکش و پشت هم اندازى، از ناتوانى و سستى است و خداوند نه آن را دوست دارد و نه با آن یارى و پیروزى می دهد.

اِنَّ الا ِختِلافَ وَ التَّنازُعَ وَ التَّثَـبُّطَ مِن أمرِ العَجزِ وَ الضَّعفِ وَ هُوَ مِمّا لا یُحِبُّهُ اللّه ُ وَ لا یُعطى عَلَیهِ النَّصرَ وَ الظَّـفَرَ.

جناب آقای ………………….

رییس محترم …

موضوع : در خواست انتقال و تغییر واحد سازمانی

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب ………………. در تاریخ 88/99/99 با مدرک تحصیلی …………….. استخدام و در واحد ………………مشغول بکار گردیدم. با عنایت به اینکه اینجانب در تاریخ 99/99/99 پیروز به اخذ مدرک …………………در رشته ……………….. شده ام و با توجه به متناسب بودن رشته تحصیلی مذکور با واحد ………………….، تقاضا دارم تا درصورت صلاحدید جنابعالی و موافقت رییس مربوطه درصورت مثبت بودن نتیجه مصاحبه به آن واحد انتقال یابم.

لذا خواهشمندم مساعدت لازم مبذول و دستورات لازم را صادر فرمایید. پیشاپیش از همکاری و نظر لطف جنابعالی نهایت تشکر را دارم.

با تشکر

………………………

امضا

سخن آخر

شما می توانید برای دسترسی به نمونه های اداری بیشتر، 3 نمونه نامه اداری درخواست همکاری، 6 متن دعوتنامه رسمی و اداری و 2 نمونه نامه اداری پیرو یا عطف را نیز در خبرنگاران بخوانید.

از قلم نیاندازید نظرات و نقدها خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1881

به "نمونه نامه اداری ؛ انواع نامه های رسمی با اهداف مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه نامه اداری ؛ انواع نامه های رسمی با اهداف مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید