نرخ مالیات کالا ها از نفت تا نوشابه معین شد

به گزارش مجله ستاره، نمایندگان مجلس نرخ مالیات کالا های نفتی، فلزات گرانبها، سیگار و نوشابه را تعیین کردند.

نرخ مالیات کالا ها از نفت تا نوشابه معین شد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 30 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده با ماده (28) با 158 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 28 آمده است: نرخ اقتصادیات و عوارض کالا های نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه و سایر کالا های آسیب رسان به سلامت به شرح زیر مشخص می گردد:

الف- کالا های نفتی

1- انواع بنزین و سوخت هواپیما سی درصد (30%)؛ 2- نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی و گاز مایع 15 درصد

تبصره 1

نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام که توسط وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) به پالایشگاه ها فروخته می گردد، مشمول اقتصادیات نمی باشد. همچنین واردات بنزین و سوخت هواپیما و گاز طبیعی توسط وزارت نفت (شرکت های تابعه)، در این مرحله مشمول اقتصادیات نیست و اقتصادیات فروش کالای مزبور در مراحل بعدی عرضه حسب مقررات مربوط مشمول می گردد.

تبصره 2

مأخذ محاسبه اقتصادیات فروش در خرده فروشی بنزین و نفت گاز توسط شرکت های غیردولتی دارای مجوز از وزارت نفت، عبارت است از مابه التفاوت قیمت خرید محصولات فوق از شرکت های پالایش (با احتساب اقتصادیات موضوع بند الف این ماده)، با قیمت عرضه آن ها به مصرف نماینده. مابه التفاوت مزبور به عنوان درآمد ناشی از ارائه خدمات توسط جایگاه های عرضه بنزین و نفت گاز تلقی شده و با نرخ مذکور در ماده (7) این قانون مشمول اقتصادیات می گردد. اقتصادیات پرداختی بابت خرید بنزین و نفت گاز به عنوان اعتبار اقتصادیاتی برای جایگاه داران منظور نمی گردد.

تبصره 3

اقتصادیات پرداختی مؤدیان بابت کالا های موضوع این بند، در صورتی که به عنوان مواد اولیه اصلی توسط واحد های تولیدی به کار برده گردد، به عنوان اعتبار اقتصادیاتی آن واحد ها قابل پذیرش می باشد. همچنین اقتصادیات پرداختی توسط واردنمایندگان و توزیع نمایندگان کالا های مزبور به عنوان اعتبار اقتصادیاتی آنان منظور می گردد.

تبصره 4

اقتصادیات که شرکت ملی نفت ایران برای خرید نهاده های موردنیاز جهت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت می کند، قابل استرداد یا تهاتر نمی باشد. شرکت یادشده مجاز است مبالغ مزبور را به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی های فوق الذکر منظور نماید. سایر اقتصادیات ها که شرکت مزبور برای مصارفی غیر از تملک دارائی های سرمایه ای پرداخت می کند، با رعایت مقررات، به عنوان اعتبار اقتصادیاتی آن شرکت منظور می گردد. اعتبار یادشده با تأیید سازمان قابل تهاتر با بدهی اقتصادیاتی آن شرکت یا سایر شرکت های تابعه وزارت نفت می باشد.

ب- طلا و پلاتین

1- اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از اقتصادیات می باشد.

2- اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده کالا های موضوع این بند مشمول اقتصادیات با نرخ نه درصد (9%) می باشد.

3- پس از راه اندازی سامانه مؤدیان، عرضه نمایندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت نمایند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و یا پلاتین، اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه ای معادل نه درصد (9%) ارزش اصل طلا و پلاتین است که غیر قابل بخگرددگی می باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده (39) این قانون است.

4- کلیه واحد های فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند که حداکثر تا دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون از پایانه فروشگاهی مورد تأیید سازمان استفاده نمایند. در غیر این صورت اتحادیه های ذی ربط و اتاق اصناف ایران موظفند پروانه فعالیت واحد های موضوع این بند در کل زنجیره مربوط را که بدون استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام به فروش کالا یا خدمت می نمایند، باطل نمایند. نیروی انتظامی موظف است از ادامه فعالیت واحد های فاقد پروانه جلوگیری نماید.

پ- نوشابه های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالا های آسیب رسان به سلامت

نوشابه های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالا های آسیب رسان به سلامت (به استثنای کالا های موضوع بند ت. این ماده) تولید داخل مشمول اقتصادیات با نرخ شانزده درصد (16%) و واردات آن ها مشمول اقتصادیات با نرخ سی و شش درصد (36%) می باشند. فهرست کالا های موضوع این بند و واحد های تولیدنماینده آن ها حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد و حداکثر یک ماه بعد از آن توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه مزبور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارای تصویب می گردد. تغییرات فهرست موردنظر تا انتهای دی ماه هر سال (برای اجراء در سال بعد) به ترتیب فوق تصویب و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجراء اعلام می گردد. در صورت عدم تصویب فهرست مزبور در مهلت مقرر، فهرست پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ملاک عمل است.

ت- انواع سیگار و محصولات دخانی

انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح زیر مشمول اقتصادیات می شوند:

1- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی، بیست و پنج درصد (25%)؛

2- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین المللی که فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می گردد، چهل درصد (40%)؛

3- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی، شصت و پنج درصد (65%)؛

4- توتون خام وارداتی ده درصد (10%)؛

5- توتون فرآوری شده وارداتی (خِرمن توتون) سی و پنج درصد (35%).

تبصره 1

نرخ های مشخص شده از سال دوم اجرای قانون هر سال پنج واحد درصد افزایش می یابد تازمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل به پنجاه و پنج درصد (55%)، برای تولیدات داخل با نشان بین المللی به نود و پنج درصد (95%) و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به صد و بیست و پنج درصد (125%) برسد.

تبصره 2

تولیدنمایندگان سیگار و محصولات دخانی مکلفند از زمان لازم الاجراءشدن این قانون، قیمت خرده فروشی و تاریخ تولید را بر روی پاکت بسته بندی محصولات دخانی درج نمایند. در صورت تخلف از حکم این تبصره، اعتبار اقتصادیاتی مربوط، پذیرفته نمی گردد و مشمول اقتصادیات فروش به نرخ های مذکور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 740

به "نرخ مالیات کالا ها از نفت تا نوشابه معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ مالیات کالا ها از نفت تا نوشابه معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید