میدان ساعت تبریز ؛ مقصد ثابت گردشگری

به گزارش مجله ستاره، گذشته از انکه برای لذت از آب و هوای خنک و تمیز تبریز می توانید ساعت ها در این شهر پیاده گردی کنید. نشستن در گوشه ای از میدان و شنیدن نواختن های ساعت و طنین آن در میدان خالی از لطف نیست.

میدان ساعت تبریز ؛ مقصد ثابت گردشگری

از سفر با تور کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

شهر تبریز یکی از پنج شهر مدرن ایران و از قطب های مالی، صنعتی، گردشگری و تجاری کشور است. در کنار مناطق بی نظیر تفریحی اش مانند سورتمه تبریز، شهربازی باغلارباغی، قلعه شادی، گیم لند بوم کلاب پارک ولیعصر، لونا پارک ائل گلی، پیست اسکی سهند، تله کابین کوه عینالی و… مقاصد پر رفت و آمد گردشگری بی شماری هم دارد مانند میدان ساعت تبریز که بی برو برگرد عکس برج ساعت این میدان را در آلبوم توریست های خارجی و گردشگران داخلی دیده اید.

صفحه گردشگری مان امروز به شهر تبریز سفر نموده و به قلب آن رفته است. در دل بافت تاریخی اش. آنجا که تیک تاک ساعتی را می شنوید که فقط در یک نقطه دیگر دنیا نواخته می شود. آن هم در برج ساعت انگلیس است.

میدان ساعت تبریز

شاید باورتان نشود نیمی از گردشگران خارجی که به تبریز سفر می نمایند دوربین به دست در میدان ساعت تبریز ایستاده اند و از این برج و ساعت زیبایش فلش زنان عکس می گیرند. یکی از سمبل های شهر تبریز است و قدمت میدان مشهور آن به دوره پهلوی اول باز می شود.

میدان ساعت تبریز در دهه 1930 میلادی توسط آلمانی ها و به سبک معماری آنان ساخته شده و صندلی مهمی در شهرسازی و تاریخ تبریز دارد. از سویی به دلیل نزدیکی به مراکز خرید معروف شهر و جاذبه های دیدنی تبریز در سایت ها و نشریات گردشگری به عنوان قلب توریستی تبریز هم خوانده می شود.

هر چند، بارِ تمام جذابیت این میدان را برج ساعت و ساعت منحصر به فردش به دوش نمی کشند بلکه وجود نور پردازی های زیبای شبانه و برگزاری جشن ها و مراسم مختلف در این میدان، آن را به گزینه ای محبوب در میان مسافران و بازدید نمایندگان برای گشت و گذار تبدیل نموده است.

ساعت میدان ساعت تبریز

برج ساعت در عمارت شهرداری این شهر واقع شده است. فقط یک مشابه خارجی در کل دنیا دارد و کار آن منحصر به فرد است. جالب است به شما بگویم ساعت های شهر های بزرگ آنقدر مشهور هستند که می توانند به عنوان جاذبه توریستی دنیای در نظر گرفته شوند. برج ساعت تبریز هم از این دست است. مشابه دیگر این ساعت، در برجی در انگلیس جا سازی شده است؛ یک جفت دو قلو. یکی برج مشهور لندن و دیگری برج ساختمان شهرداری تبریز. یعنی تنها 2 ساعت در کل دنیا! موتور ساعت تبریز هر 24 ساعت یکبار کوک می شود دقیقا مثل مشابه خود در لندن که هردو از یک نوع موتور بهره می برند.

تاریخچه ای مختصر

در سال 1314 هجری شمسی برج ساعت شهرداری تبریز به دستور حاج ارفع الملک با نظارت مهندسان آلمانی در میدان شهرداری (ساعت) بنا شد. هر ساعت به تعداد همان ساعت و هر یک ربع هم سه بار زنگ می زند. تا سال 1324 این میدان چهار راه بود. اما در زمان حکومت سید جعفر پیشه وری میدان آن ساخته شد و تندیس نیم تنه باقرخان را در آن نصب کردند و پس از سقوط پیشه وری مجسمهٔ محمد رضا شاه را در این میدان اصلی شهر تبریز قرار داند.

عمارت شهرداری تبریز هم از آن بناهای فوق العاده زیبا، دیدنی و مستحکم تبریز است که به دستور رضاشاه پهلوی از سال 1314 تا 1318 شمسی ساخته شده است و باز هم در زمان ریاست شهردار حاج ارفع الملک جلیلی بوده است. قبلاً گورستان متروکه و ویران شده ای بود به نام کوی نوبر که مهندسان آلمانی آن را ساخته و قد و قامتی برایش علم کردند. در سال 1377 نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

بازدید از برج ساعت تبریز

گذشته از آنکه برای لذت از آب و هوای خنک و تمیز تبریز می توانید ساعت ها در این شهر پیاده گردی کنید. نشستن در گوشه ای از میدان و شنیدن نواختن های ساعت و طنین آن در میدان خالی از لطف نیست. تبریز در هر فصلی زیبا است. بازدید از برج ساعت تبریز هم زمان خاصی نمی شناسد و برای تمامی گردشگران مقدور و آسان خواهد بود. در مرکز شهر واقع است و دسترسی آسانی هم دارد.

معماری عمارت شهرداری تبریز بی نظیر است. به مناسبت بزرگ داشت صدمین سال تأسیس اولین بلدیه و انجمن شهری ایران در تبریز، عنوان نخستین موزه شهر و شهرداری های کشور را از آن خود نموده است.

این عمارت هم مانند دیگر بناهای تاریخی روح وَ حس و حال ایام قدیم را در خود حفظ نموده است. مساحت آن حدود 9600 متر مربع است. برج ساعت تبریز هم چهار صفحه ای و ارتفاع آن 30.5 متر است. نمای بیرونی عمارت از سنگ تراشیده شده است و نقشه ساختمان از بالا به طرح عقاب در حال پرواز شباهت دارد که با نمونه عمارت های کشور آلمان، قبل از جنگ دنیای دوم منطبق است.

موزه شهرداری تبریز

در طبقه زیرزمین ساختمان شهرداری میدان ساعت تبریز که تنها موزه تاریخ شهرداری های کشور و از اولین موزه های شهرداری در دنیا است، قرار گرفته است. در محوطه بزرگی، گل کاری و درخت کاری های زیبایی اجرا شده و آنجا می توانید اولین تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز را هم ببینید.

آثار به جامانده از بلدیه (شهرداری) تبریز را در چندین تالار نگه می دارد. یک تالار به دوربین های قدیمی شامل 150 دستگاه دوربین اختصاص دارد که توسط محمد علی جدید السلام عکاس پرتره و مجموعه دار اهل تبریز به این موزه اهدا شده است.

در تالار فرش، قالی های ناب و اصیل بیش از صد ساله را خواهید دید. بزرگترین فرش ایران که در سال 1320 هجری شمسی بافته شده در آنجا قرار گرفته است. اسناد مکتوب ازجمله کتاب ها و نسخ خطی و… در تالار اسناد قرار داده شده اند. از بخش های جالب این موزه، تالار صداست که سازهای ملی و بومی و کلاسیک از تار و سه تار ایرانی، تار آذربایجانی، بالابان، ساز عاشقی (گوپوز)، نی انبان، دوتار جنوب خراسان تا انواع زنگوله و کوبه دَر، سازهای آیینی، مذهبی، رادیوها و تلفن های قدیمی و همه وسایل مربوط به صدا را در خود نگهداری می نماید.

تالار دفاع مقدس (تالار شهدا) عکس و اسنادی از مقاومت و پایداری ایرانیان در جنگ تحمیلی را به نمایش گذاشته است و تالارهای دیگر شامل تالار هنرهای معاصر، تالار خط و خوشنویسی، تالار حکمت، تالار چاپ و نشر و غیره است.

هدایای مقامات خارجی به شهرداران، جام های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، اسلحه قاسم خان والی (اولین شهردار تبریز)، اولین پمپ آتش خاموش کن، عکس از بناهای تاریخی تبریز و سرداران مشروطه، اولین مکاتبات شهرداران را هم می توانید دیدن کنید.

حرف آخر

دیدن آثار تاریخی کشورمان و یا دنیا همواره شگفت انگیز خواهد بود. مخصوصاً آن هایی که هنوز زنده و سر پا هستند، رفت و آمد در آن ها صورت می گیرد و به نوعی قلب تاریخ در آنها می تپد؛ مانند میدان ساعت تبریز. می توانیم آنچه از گذشتگان مان باقی مانده را بگردیم تا ببینیم فرهنگ زندگی آن ها چه طور با تمدن تغییر نموده است. تجربیاتتان را با خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 657

به "میدان ساعت تبریز ؛ مقصد ثابت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان ساعت تبریز ؛ مقصد ثابت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید