معرفی مقصر سانحه هواپیمای کاسپین ، خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد

به گزارش مجله ستاره، دفتر آنالیز سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی، خلبان را مقصر سانحه خروج هواپیمای بوئینگ کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر معرفی و اظهار داشت: خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد.

معرفی مقصر سانحه هواپیمای کاسپین ، خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد

به گزارش خبرنگاران، این حادثه صبح هفتم بهمن 98 در فرودگاه بندر ماهشهر رخ داد و در پی آن هواپیمای بوئینگ MD هواپیمایی کاسپین هنگام فرود در فرودگاه ماهشهر از انتهای باند خارج شد که خوشبختانه تمامی 144 سرنشین و 8خدمه این پرواز با سلامت کامل از هواپیما خارج شدند.

حالا و براساس تحلیل اطلاعات بازخوانی شده از دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (CVR و FDR) اعلام شده که خطای خلبان پرواز مذکور سبب فرود نامناسب در باند فرودگاه ماهشهر شده است. از جمله اینکه خلبان برخلاف سیاست شرکت هواپیمایی اقدام به سوخت گیری بیش از حد لازم نموده که در نتیجه سرعت هواپیما در هنگام فرود بیش از حد احتیاج می گردد.

و اینکه در نزدیکی فرودگاه پیشنهاد فرود در باند 31 را نپذیرفته و تصمیم به فرود در باند13 فرودگاه ماهشهر می گیرد که در این باند شدت باد در پشت سر هواپیما در هنگام فرود سبب افزایش وزن هواپیما می گردد، در نتیجه سرعت فرود از 135نات به 171نات افزایش می یابد و دوسوم طول باند از دست می رود.

مدیریت ضعیف خلبانان و رعایت نشدن رویه عملیاتی هواپیما (SOP) از دیگر عوامل عملیات فرود نامتعارف با چرخ جلو روی باند بوده که به دلیل کم آوردن طول باند، هواپیما دچار سانحه شده است.

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، از آنجایی که عامل انسانی و خطای خلبان سبب تصمیم گیری مخاطره آمیز برای ورود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر به عنوان علت اصلی وقوع سانحه مذکور شناخته شده، بنابراین به دستور وزیر راه و شهرسازی و به منظور اقدامات پیشگیرانه، شرکت هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان پرواز مذکور با 64 سال سن به اتمام رسانده و آموزش های لازم را جهت بازگشت یاری خلبان این پرواز به فعالیت پروازی مجدد انجام داده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1191

به "معرفی مقصر سانحه هواپیمای کاسپین ، خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مقصر سانحه هواپیمای کاسپین ، خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید