مشهورترین فستیوال های بلغارستان کدامند؟

به گزارش مجله ستاره، بهترین فستیوال های بلغارستان

بلغارستان کشوری قدیمی با فرهنگی غنی است که آداب و رسوم و سنت های خاص خودش را دارد و مردم کشور به آن ها افتخار می نمایند. این سنت ها طی سال ها و قرن های زیاد نسل به نسل منتقل شده اند. جشنواره های سنتی آن ها بسیار متفاوت است مثلا گاهی به دنبال ارواح سرگردان هستند و گاهی دیگر هم روی آتش سوزان پابرهنه می پایکوبیند. مطمئن باشید که تماشای بهترین فستیوال های بلغارستان شما را شگفت زده خواهد نمود. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا 10 مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان را به شما معرفی کنیم.

مشهورترین فستیوال های بلغارستان کدامند؟

راهنمای سفر به بلغارستان

فستیوال گل سرخ | Rose Festival

گل سرخ کشور بلغارستان شهرت دنیای دارد. روغن گل سرخ فراوری شده در این کشور به سراسر کره زمین صادر می گردد. از عطر گل سرخ بلغاری در صنعت فراوری عطر سراسر دنیا به صورت عمده استفاده می گردد. احتمالا تعجب می کنید که بدانید این فراورده حتی در صنایع هوا فضا نیز کاربرد دارد. به خاطر مقاومت روغن گل سرخ در برابر تغییرات دما از آن برای چرب کردن تجهیزات مختلف استفاده می گردد.

جشنواره گل سرخ در کازانلاک، که بخشی از دره رز است و هر ساله در اولین آخر هفته ماه ژوئن برگزار می گردد. این جشنواره اولین بار در سال 1903 جشن گرفته شد، از آن موقع تا امروز نسل به نسل مردم شهر آن را زنده نگهداشته اند. امروزه این جشنواره به یک رویداد بین المللی تبدیل شده است که توسط هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران بازدید شده است. سه رویداد در طول جشنواره بیشترین بازدید را دارند: رژه در خیابان های شهر، انتخاب ملکه رزها و مراسم آیینی صبح زود در مزرعه های گل رز. این جشن سنتی حدود 4 هفته و تا تمام شدن چینش گل ها ادامه دارد.

می توان گفت این مراسم شباهت بسیاری به گلاب گیری کاشان خودمان دارد. تفاوت آن جاست که در کاشان گلاب فرآورده اصلی است اما در کازانلاک و کارلوو روغن گل سرخ مهم ترین فرآورده است. اگر برای تماشای این مورد از فستیوال های بلغارستان می روید پیشنهاد می کنیم سری هم به موزه گل سرخ کازانلاک بزنید. برای رفتن به این شهر می توانید از قطار بهره ببرید که هزینه چندانی ندارد و شب دوباره به محل اقامتتان در هر شهری که هستید بازگردید. فقط یادتان نرود که صبح اول وقت باید به جشن برسید.

جشنواره گیلاس در کیوستندیل | Cherry Festival in Kyustendil

جشنواره گیلاس یکی از عظیم ترین جشنواره های بلغاری است که به مدت دو روز در نیمه دوم ماه ژوئن در کیوستندیل (باغ میوه بلغارستان) برگزار می گردد. جشن باغ های میوه ای این منطقه همزمان با اولین نمایشگاه میوه های ملی کشور در سال 1896 شروع شد و از آن موقع تا به حال حسابی مشهور شده است.

همان طوذر که از اسمش تعیین است تمرکز اصلی جشنواره بر روی گیلاس است. این میوه های خوشمزه و شکوفه های زرق و برقیشان، چیزهای اسطوره ای و زیبادر بسیاری از کشورهای دنیا است. به طور مثال ژاپنی ها هم جشنواره شکوفه گیلاس دارند و گردشگران بسیاری برای دیدنش به این کشور سفر می نمایند.

هر جای این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان که بروید میزهایی پر از گیلاس خواهید دید. علاوه بر آن، بسیاری از محصولات مختلفی درست شده از گیلاس مانند کیک گیلاسی، مربا و گیلاس های تزیین شده نیز خواهد دید که برای مسابقه زیباترین میز شرکت نموده اند. تیم ها برای برنده شدن حتی خود میز را هم با کنده کاری تزیین می نمایند. اگر گذرتان به این شهر افتاد بازدید از چشمه های آب معدنی آن و استفاده از خواص درمانی آن ها را نباید فراموش کنید.

راه رفتن روی آتش | Nestinarstvo

Nestinarstvo یا پایکوبیان راه رفتن بر روی آتش یکی از قدیمی ترین سنت های بلغاری هاست. در گذشته جشن در سراسر تراکیه (تراکیه یا تراس، قسمت شمالی یونان باستان که امروزه در قسمت جنوب بلغارستان، شمال شرق یونان و قسمتی از ترکیه قرار گرفته است) برگزار می شد و امروز تنها در سه روستا در کوه های استراندژا به نام های Bulgari، Brodilovo و Kosti حفظ شده است. بر اساس بعضی از محققان، ریشه های آیینی آن به سال های دور و گروهی از تراکیه ای ها می رسد.

روز مراسم با پوشیدن لباس های مخصوص آتش شروع می گردد. بعد از آن کل اهالی روستا به صورت دسته جمعی، سمت چشمه های سنت کنستانتین حرکت می نمایند و طی آدابی سنتی و رسم های مخصوصشان پاهای خود را می شورند.. پس از غروب آفتاب، مردم آتش عظیمی درست می نمایند و دور آن پایکوبی سنتی بلغاری (Horo) را انجام می دهند، پایکوبی تا زمانی که آتش بسوزد و تنها خاکستر نیمسوزش باقی بماند ادامه پیدا می نماید. پس از آن تازه قسمت هیجان انگیز این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان شروع می گردد. فردی با چالاکی وارد باقی مانده آتش می گردد و پس از عبور کاملش به نوبت افراد از روی آتش عبور می نمایند.

گفته شده آن ها به خاطر حالت روحی خاصی که دارند داغی آتش را احساس نمی نمایند، البته چند دلیل علمی نیز برای این مساله آورده شده است. این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان و جشنواره های سنتی آن در فهرست میراث دنیای یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بهترین محل برای تماشای آن Bulgari است و جشن هر سال سوم ماه ژوئن میلادی برگزار می گردد.

سوروا | Surva

جشنواره بین المللی سوروا که در واقع فستیوالی بالماسکه است هر سال در بلغارستان برگزار می گردد اما بهترین مکان برای تماشای آن پرنیک (Pernik) است. بهترین اجرا نمایندگان بازی های سنتی و فولکلور دنیا نیز در آن شرکت می نمایند.

در گذشته، بازیگران نقاب دارد (mummers) با ترکیبی از لباس های مردانه و زن و ماسک های ترسناک ظاهر می شدند. در حالی که از خودشان زنگ و زنگوله آویزان نموده بودند و شمشیر یا چوب حمل می نمایند تا زمستان سخت و ارواح شیطانی را بترسانند. امروزه تبدیل به یکی از شادترین و بهترین فستیوال های بلغارستان شده و مردم این سنت را از نو ساخته اند و برای آن ها شادی و تفریح را به ارمغان آورده اند. این جشنواره هر ساله در آدینه، شنبه و یکشنبه ماه ژانویه برگزار می گردد.

به طور سنتی جشنواره شامل حدود 6000 نفر در بیش از 100 گروه نقاب دار از سراسر بلغارستان می گردد. مردم برای هیجان و سرگرمی این جا دور هم جمع می شوند.

فستیوال بین المللی نی انبان در گلا | International Bagpipe Festival in Gela

مسلما غیر معمول ترین جشنواره های بلغارستان را می توان جشنواره بین المللی نی انبان گلا دانست که ماه آگوست در روستای گلا برگزار می گردد. این یک جشنواره سنتی است که توسط مردم کوه های ردوپه و قبیله هایی که می خواهند فرهنگ و فولکلورشان را به رخ همگان بکشند برپا می گردد.

درحالی که بسیاری از مردم نی انبان را متعلق به اسکاتلند می دانند اما این ساز در کشورهای مختلفی (هر کدام به شکل خاص خودش) استفاده می گردد، بلغارستان نیز دارای نسخه بسیار خاص خودش است. اهالی کوهستان های ردوپه نی انبان (که به زبان خودشان Kaba Gaida نامیده می گردد)، یکی از مهم ترین ابزار آلات موسیقی محلی بلغارستان، را می نوازند. جشنواره بازدید نمایندگان را از سراسر دنیا جذب می نماید. افراد زیادی از راه های دور مانند کشورهای هلند، فرانسه، مجارستان، سوئد و حتی ژاپن به این روستا می آیند. بیش از 100 نفر در این رویداد نی انبان می نوازند و بیش از 15٬000 نفر هم آن ها را تماشا می نمایند.

فستیوال روژین | Rozhen Festival

جشنواره فولکلور ملی روژین محل نمایش محصولات فرهنگی بلغاری ها و دام هایشان است. این جشن در چمن زارهای روستای روژین، روستایی مرتفع نزدیک قله های ردوپه برپا می گردد. هدف این جشنواره، تبلیغ پایکوبی های محلی بلغاری و هنر آواز آن هاست. جشنواره موسیقی بلغاری، آداب و رسوم، پایکوبی، لباس، سنت ها، و آیین ها را نشان می دهد. این نمایش به طور سنتی با آهنگ Бела съм бела юначе (Bela sam bela yunache)، سرود غیر رسمی کوهستان های ردوپه شروع می گردد. زمان جشن دریافت آن ماه آگوست است و بین 2 تا 3 روز هم طول می کشد.

شنبه لازاروانه | Lazaruvane

این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان نه یک جلسه عظیم در یک نقطه خاص، بلکه سنتی است که در روستاها و شهرهای سراسر کشور جشن گرفته می گردد، لازاروانه در روز شنتبه سنت لازاروس، هشت روز قبل از عید پاک، جشن گرفته می گردد. این سنت بلغاری باستانی شروع فصل بهار را اعلام می نماید.

آنچه در خصوص این رویداد بسیار قابل توجه است اینست که تنها توسط دختران انجام می گردد. در روز سنت لازاروس، گروه های دختران (معمولا 16 ساله و مجرد) با لباس های محلی زیبایشان در کوچه و خیابان های شهر راه می افتند و آهنگ های محلی می خوانند و در تک تک خانه ها را می زنند. این سنت نشان دهنده کامل شدن بلوغ دختران است و دختری که در آن شرکت کند دیگر برای ازدواج آماده است.

فستیوال ملی لباس محلی ژروانا | Zheravna National Costume Festival

ژرونا روستایی در بخش جنوب شرقی بلغارستان است. به طور مرتب از سال 2008 جشنواره ملی لباس های محلی در روستا برگزار می گردد.

مشارکت در جشنواره یک عمل داوطلبانه است و کسانی که می خواهند به آن ملحق شوند، باید به قوانین احترام بگذارند. قاعده اصلی این است که در جشن لباس محلی ملی بلغارستان را بپوشید. استفاده از اشیاء زندگی مدرن امروز در این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان ممنوع است. استفاده از تلفن همراه تنها در مناطق مخصوص تماس مجاز است. هدف از این قوانین، کوشش برای درک زندگی روزمره بلغاری ها در حدود 100-150 سال پیش است.

به طور سنتی جشنواره به مدت سه روز (آدینه، شنبه و یکشنبه) در آخرین، تعطیلات آخر هفته ماه اوت برگزار می گردد.

کارناوال شوخی و خنده در گابرووو | Carnival of Humour and Satire in Gabrovo

گابروور را به عنوان پایتخت طنز بلغارستان می شناسند و هر سال در اواسط ماه مه، کارناوال شوخی و خنده در آن برگذار می گردد. این یک جشنواره فوق العاده سرگرم نماینده است، یکی از بهترین جشنواره های بلغارستان به ویژه اگر دوست دارید که درست و حسابی بخندید.

در طول این کارناوال، هیچ چیز جدی نیست. جمعیت عظیمی خیابان های گابرووو را پر می نماید، بخشی از مراسم این گونه است که جمعیت به آرامی داخل خیابان های شهر راه می فرایند. شخصیت های کارتونی و مجسمه های رویدادهای مهم، افراد معروف و قهرمانان محلی همه جا دیده می شوند. مردم خودشان را به شکل انواع شخصیت ها در می آورند انواع کولی ها و تفنگداران، جادوگران و قهرمانان گاوبازی در خیابان راه می فرایند. علاوه بر این، موسیقی و پایکوبی های سنتی بالکان در طول یکی از سرگرم نماینده ترین فستیوال های های بلغارستان براه است. اگر در ماه مه به این کشور سفر می کنید پیشنهاد می کنیم حتما سری هم به کارناوال گابرووو بزنید.

فستیوال آهنگ های سنتی در پیرین | Pirin Sings Folklore Festival

یکی از مهمترین جشنواره های فرهنگی بلغارستان، جشنواره فولکلور خواندن در پیرین است. این مورد از بهترین فستیوال های بلغارستان اولین بار در سال 1962 برگزار گردید، از آن موقع تا امروز همیشه محبوب تر شده و پیروز به زنده نگهداشتن، احیا و حفظ میراث فرهنگی در بلغارستان شده است. جشنواره یک جشن پر جنب و جوش بوده که خوانندگان جوان و قدیمی، دوستداران سنت های قدیمی و قوم نگاری، و همچنین گردشگران علاقه مند به فرهنگ محلی مردم این کشور در آن شرکت می نمایند.

فستیوال آهنگ های سنتی پیرین در وسط تابستان در گذر Predel در کوه های ریلا و Pirin اجرا می گردد. مردم از همه 14 دهکده منطقه در جشن شرکت می نمایند. شادی به همراه آهنگ ها، پایکوبی، داستان ها و قصه ها، موسیقی و دیگر سرگرمی های عامیانه برای چند روز ادامه دارد.

منبع: chasingthedonkey.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 940

به "مشهورترین فستیوال های بلغارستان کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین فستیوال های بلغارستان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید