مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

به گزارش مجله ستاره، در این مطلب که توسط گروه بازرگانی اورانوس تهیه شده است قصد داریم به صورت کامل به آنالیز و توضیح مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس بپردازیم.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

اهمیت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس در تجارت های بین المللی

بندرعباس مهم ترین و عظیمترین بندر تجاری کشور می باشد و از نظر ترخیص انواع کالاهای وارداتی به عنوان یکی از قطب های اصلی تجارت های بین المللی در کشور شناخته می گردد. بندرعباس در حاشیه جنوبی استان هرمزگان قرار گرفته و دارای 14 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و خلیج فارس می باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از مهم ترین مناطق تجاری کشور محسوب می گردد، به طوری که شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس همیشه جزء اولین اقدامات مهمی است که تجار و بازرگانان در شروع فعالیت خود بدان پرداخته و این موضوع را در اولین رتبه دستورات کاری خود قرار می دهند.

در واقع موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب این بندر به لحاظ همسایگی با کشورهای مهم عربی و برخورداری از مرزهای آبی گسترده موجب شده تا اغلب تجارت های بین المللی که میان کشور ما و کشورهای مختلفی چون چین، هند، امارات متحده عربی، کره جنوبی و سایر کشورهای همسایه وجود دارند، در این بندر عظیم انجام شوند. بنابراین آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس قطعا می تواند در رسیدن شما به اهدافتان بسیار موثر واقع شده و تجارت شما را در کوتاه مدت گسترش دهد.

به عنوان مثال با شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس شما می توانید از چگونگی امور گمرکی و اداری گمرک های مختلف این بندر مطلع شده و در مورد اسناد مورد احتیاج برای ترخیص کالاها از گمرک اطلاعات بیشتری کسب نمایید تا در زمان انجام فرآیندهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک بندرعباس دچار سردرگمی نشده و در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را در مورد ترخیص و دریافت کالاهای خود به انجام برسانید.

بنابراین اگر به عنوان یک تاجر یا بازرگان قصد دارید از کشورهای همسایه عربی یا کشورهای چین، هند، کره و … کالایی خریداری نموده و با انجام تجارت های وارداتی تجارت کوچک خود را گسترش دهید، حتما با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا شوید، چرا که به زودی برای ترخیص کالاهای خود از گمرک، باید به گمرکات عظیم این بندر مراجعه نمایید.

آشنایی با گمرکات بندرعباس

به عنوان اولین و مهم ترین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس، شناخت گمرکات مختلف این بندر همیشه اقدامی است که باید در اولین گام از شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس بدان توجه نمایید. در واقع شناخت گمرکات مختلف بندرعباس به شما یاری می نماید تا راحت تر با چگونگی مراحل ترخیص کالا آشنا شوید، قوانین ترخیص کالا در این بندر را بیشتر بشناسید و کالاهای وارداتی و ممنوعه را راحت تر تشخیص دهید تا در زمان ترخیص کالاها از مسائل مختلفی که تجارت شما را به خطر انداخته و به لحاظ قانونی پیامدهای جبران نشدنی را در پی دارند، جلوگیری نمایید.

بندرعباس از دیرباز تا به امروز به عنوان یکی از مهم ترین بنادر تجاری کشور شناخته می گردد، به طوری که دو گمرک عظیم شهید رجایی و شهید باهنر از همان دوره های اولیه شروع تجارت های عظیم بین المللی در استان هرمزگان، در بندرعباس تاسیس شده اند و با گسترش فعالیت های تجاری این بندر، به تدریج گسترش یافته و به عظیمترین و مهم ترین گمرکات کشور تبدیل شدند.

قوانین صادرات و واردات کالا در گمرکات بندرعباس همچون سایر گمرکات کشور بوده و مراحل ترخیص کالا از این گمرکات همچون سایر گمرک های کوچک و عظیم کشور براساس مصوبه های قانونی و تشریفات خاص گمرکی صورت می پذیرد، یعنی برای آنکه بتوانید کالاهای خود را از گمرکات شهید رجایی یا شهید باهنر ترخیص کنید، حتما ضروری است که با قوانین و مقررات تصویب شده در زمینه صادرات و واردات کشور آشنا باشید و فعالیت های خود را براساس این قوانین تنظیم کنید.

گمرکات عظیم بندرعباس علاوه بر آنکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرزهای آبی کشور قرار دارند و مکان مناسبی برای بارگیری کشتی های خارجی عظیم و محموله های تجاری سنگین هستند، به عظیم ترین ترمینال های کانتینری کشور نیز نزدیک بوده و به لحاظ انجام جابجایی بسیار مناسب می باشند. از دیگر ویژگی های شاخص و مهم این گمرکات می توان به انبارهای عظیم و مجهز آنها اشاره نمود که به صورت 24 ساعته فعال بوده و در هر ساعت از شبانه روز آماده استفاده می باشند، به طوری که گفته می گردد با وجود چنین گمرکات و انبارهای مجهزی بندرعباس سالانه بیش از 88 میلیون تن کالا را پذیرش می نماید.

آشنایی با چگونگی مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

همان طور که گفته شد شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس می تواند در تسریع فرایند فرآیند ترخیص کالاها بسیار موثر واقع گردد، به طوری که به عنوان یک تاجر حرفه ای اگر قصد دارید از گمرکات این بندر برای ترخیص کالاهای وارداتی خود بهره ببرید، ضروری است که قبل از هر اقدامی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا باشید تا تشریفات اداری و امور گمرکی را با مطلعی بیشتر و در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام برسانید.

اکنون پس از آنکه با گمرکات مختلف بندرعباس و نحوه عملکرد آنها در مورد ترخیص انواع کالاهای وارداتی آشنا شدید، ضروری است که پیش از هر اقدامی اسناد و مدارک مورد احتیاج برای ترخیص کالاها از گمرک را تهیه نمایید. از جمله اسنادی که باید در این زمینه بدان ها احتیاج دارید، می توان به برگه های پیش فاکتور، اظهارنامه ها، مجوزهای واردات کالا، ترخیصیه، پرداخت ها و … اشاره نمود و ضروری است تمامی این اسناد براساس درخواست های گمرکی که قرار است کالاهای خود را از آن ترخیص نمایید، پیش از ورود کالاها به گمرک آماده و جمع آوری شوند تا بدین وسیله در زمان ترخیص دچار سردرگمی نشوید.

اکنون به منظور شناخت دقیق تر مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس، این مراحل را به صورت گام به گام عنوان می کنیم:

  1. اخذ قبض انبار و ترخیصیه از شرکت حمل ونقل
  2. ثبت اطلاعات در سامانه تجارت، که برای این منظور می توانید اطلاعات خود را به وسیله سیستم EPL وارد کنند.
  3. دریافت کوتاژ یا اظهارنامه واردات و صادرات و مشخص راستا آن توسط گمرک
  4. ارائه پرینت اظهارنامه به اداره گمرک
  5. دریافت مجوزهای واردات کالا و مجوزهای مورد احتیاج برای ترخیص کالا از مراجع قانونی مربوطه
  6. دریافت مجوز خروج کالاها از انبار، پس از انجام تمامی مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی
  7. مراجعه ترخیص کار کالا به انبار و دریافت کالاها
  8. خروج کالاها از گمرک

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس با یاری ترخیص کاران حرفه ای

شما تا هر اندازه هم با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا باشید و قوانین این کار را نیز به خوبی بشناسید، باز هم طی انجام مراحل ترخیص کالا حتما با یکسری دشواری ها، پیچیدگی ها و قوانین مختلفی برخورد می کنید و متوجه می شوید که قادر به حل و فصل چنین مسائلی نیستید، بنابراین شاید بپرسید بعد از شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس، چه راه حلی می تواند به شما یاری کند تا با تمام چالش های عجیب و غریب این کار کنار بیایید؟!

استخدام یک ترخیص کار حرفه ای که علاوه بر شناخت قوانین صادرات و واردات کشور، با تمامی مراحل و فرایندهای اداری فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنا می باشد، قطعا می تواند یک راه حل مناسب و ایده آل در این خصوص باشد.

شرکت بازرگانی اورانوس از جمله شرکت های تجاری و بازرگانی فعال در کشور است که با تربیت ترخیص کاران حرفه ای می تواند در تمامی امور بازرگانی، گمرکی و فرایندهای اداری ترخیص کالاهای شما از گمرکات مختلف کشور به شما یاری نماید. ترخیص کاران حرفه ای گروه بازرگانی اورانوس ضمن آشنایی با تمامی قوانین و مراحل ترخیص انواع کالاها از گمرک، دارای سال ها تجربه پیروز در امور بازرگانی می باشند که می توانند شما را در تمامی مراحل انجام امور بازرگانی تجارتتان همراهی نموده و در هر زمینه ای با مشورت های خود هدایت کنند.

بنابراین یک راه حل ایده آل و مناسب در ترخیص کالاها از گمرکات مختلف کشور از جمله گمرک بندرعباس، این است که از توانایی ها، تجربیات و مهارت های یک ترخیص کار حرفه ای استفاده نمایید تا در کمترین زمان ممکن و بدون پرداخت هزینه های سنگین کالاهای وارداتی خود را ترخیص نمایید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1391

به "مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید