فسیل 167 میلیون ساله دایناسور هندی شگفتی ساز شد، قدیمی ترین در نوع خود

به گزارش مجله ستاره، ایسنا نوشت: فسیل یک دایناسور متعلق به 167 میلیون سال پیش در هند کشف شده است که در نوع خود قدیمی ترین است، در حالی که این کشور با وجود مخزن های فسیلی قابل توجه، فاقد بودجه و دیرینه شناسان متخصص به مقدار کافی برای انجام تحقیقات روی آنها است.

فسیل 167 میلیون ساله دایناسور هندی شگفتی ساز شد، قدیمی ترین در نوع خود

دوشاخ خزندگان(Dicraeosaurids) خانواده ای از دایناسورهای خزنده پا(sauropod) با جثه کوچک بوده اند که از دوره ژوراسیک میانی تا کرتاسه پیشین تنوع داشتند. تعیین ترین ویژگی آنها ستون فقرات بلند و راه رفتن غیرمعمول آنها بود که گیاه خوار هم بودند.

تا به امروز جز در آفریقا و آمریکای جنوبی، علاوه بر موارد کمی در ایالات متحده آمریکا و چین، تا به امروز هیچ گونه دوشاخ خزنده خزنده پایی در هند ردیابی نشده بود.

گروهی از پژوهشگران هندی فسیل هایی از یک دوشاخ خزنده نو را از شهر جایسالمر در غرب هند کشف نموده اند. این فسیل ها که قدمت آن ها به 167 میلیون سال می رسد، شامل استخوان هایی است که از مفاصل جدا شده اند، اما با نمونه هایی از استخوان های مرکزی بدن که در وسعتی به مساحت 25 متر مربع پخش شده اند، مرتبط هستند.

قدیمی ترین دوشاخ خزنده روی زمین

این دوشاخ خزنده که Tharosaurus Indicus نامیده می گردد، اولین دوشاخ خزنده کشف شده در هند و قدیمی ترین فسیل از این نوع در دنیا است.

سونیل باجپای، دیرینه شناس مهره داران در مؤسسه فناوری روکی هند و نویسنده این مطالعه در مصاحبه با اکونومیک تایمز گفت: اهمیت این کشف در قدمت آن است.

یک گروه پنج نفره کار خود را در سال 2018 با کشف این فسیل ها شروع کردند. این گروه اذعان کرد که فسیل های در اختیار آنها تکه تکه است و این احتمال وجود دارد که با یافتن شواهد بیشتر، تغییری در انتساب طبقه بندی آنها ایجاد گردد.

در هر صورت، واقعیت این است که Tharosaurus Indicus در حال حاضر قدیمی ترین دوشاخ خزنده شناخته شده در دنیا است.

نویسندگان در این مطالعه می گویند: کشف Tharosaurus Indicus، هند را نه تنها به عنوان مرکز اصلی توزیع دوتیرکی واران، بلکه نوخزنده سرانجام نیز تبدیل می نماید.

دباجیت داتا یکی از نویسندگان این مطالعه در مصاحبه ای با مجله نیویورک تایمز شرح داد که کشف Tharosaurus Indicus نشان می دهد که هند نقش مهمی در پیدایش و تنوع نوخزنده سرانجام که گروهی از دایناسورهای گیاه خوار گردن دراز بوده اند که به عنوان بزرگترین حیوانات خشکی رشد می کردند، ایفا نموده است.

تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است

کشف قدیمی ترین دایناسور گیاه خواری که روی زمین راه رفته است، بینش های مهمی را در خصوص تنوع خزنده سرانجام در هند ارائه می نماید که پیامدهای مهمی برای منشاء و پراکندگی نوخزنده سرانجام دارد.

غیرنوخزنده سرانجام را می توان در هند، نیوزلند و بخش هایی از تایلند، آلمان و چین یافت. پژوهشگران فکر می نمایند که اجداد اولیه نوخزنده سرانجام در اوایل دوران ژوراسیک میانی در آسیا و آمریکای شمالی-جنوبی ظاهر و پخش شده اند.

دکتر باجپای می گوید که هند دارای یک مخزن غنی از فسیل های دایناسورها است، اما کمبود دیرینه شناسان در این کشور، اکتشاف آنها را محدود نموده است. چرا که به علت معدن کاری، کمبود بودجه و بیکاری، دیرینه شناسی در این کشور پیشرفت نمی نماید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 شهریور 1402 بروزرسانی: 2 شهریور 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2275

به "فسیل 167 میلیون ساله دایناسور هندی شگفتی ساز شد، قدیمی ترین در نوع خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل 167 میلیون ساله دایناسور هندی شگفتی ساز شد، قدیمی ترین در نوع خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید